معاون بهداشت وزارت بهداشت

توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت در خصوص پشه آئدس/جدیدترین آمار مبتلایان به تب دنگی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 98 سازمان جهانی بهداشت به ایران اعلام کرد که نخستین کشوری است که پشه آئدس را شناسایی کرده اما بیماری در آن وجود ندارد،گفت: این موضوع نشان‌دهنده توانایی سیستم بهداشتی کشور در شناسایی و مهار این بیماری است.
توصیه های بهداشتی وزارت  بهداشت در خصوص پشه آئدس/جدیدترین آمار مبتلایان به تب دنگی
1403/04/12 - 12:06
تاریخ و ساعت خبر:
195156
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز در نشست خبری درباره "پشه آئدس" که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: برای مقابله با تب دنگی و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست و پدافند غیرعامل، مرزها، گمرک و ... در کنار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند تا مشکل این بیماری رفع شود.
وی با بیان اینکه در شهر پنجور پاکستان پشه‌های آئدس آلوده همواره وجود دارند، تصریح کرد: این شهر کمتر از 100 کیلومتر با ایران فاصله دارد و مراودات بین دو کشور زیاد است و برخی از افراد برای سفر به عراق نیز از این مسیر وارد کشورمان می‌شوند.
معاون بهداشت :بیان کرد ر سال 1395 نظام مراقبت از پشه آئدس در وزارت بهداشت آغاز شد که در آن زمان بیماری در کشور وجود نداشت‌ اما بیماری و پشه آئدس در کشورهای اطراف همواره وجود داشته و این پشه از سال 98 در کشور نیز شناسایی شده است؛ بنابراین ما الان در مقابل بیماری تب دنگی غافلگیر نشدیم‌.
وی در ادامه این مطلب افزود: در سال 98 سازمان جهانی بهداشت به ایران اعلام کرد که نخستین کشوری است که پشه آئدس را شناسایی کرده اما بیماری در آن وجود ندارد که این موضوع نشان‌دهنده توانایی سیستم بهداشتی کشور در شناسایی و مهار این بیماری است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، افزود: در 26 اردیبهشت 1403 بیش از 75 بیمار تب دنگی از کشورهای مختلف شناسایی شدند که هیچکدام از طریق انتقال محلی به بیماری تب دنگی مبتلا نشده بودند. پشه آئدس در یک روز تا 10 نفر را می‌تواند بگزد و خونخواری انجام بدهد و فرد را به بیماری تب دنگی آلوده کند! پشه آئدس می‌تواند قبل از اینکه خونخواری کند، ماده‌ حاوی ویروس تب دنگی را از طریق نیش خود وارد بدن فرد سالم می‌کند.
فرشیدی بیان کرد: اولین مورد ابتلا به تب دنگی در سال جاری، در امارات به این بیماری مبتلا و بستری شده بود و سپس به ایران آمده بود.
وی درباره آمار مبتلایان بیماری ، گفت : تاکنون 138 بیمار تب دنگی در کشور شناسایی شده‌اند که فقط 7 مورد از آن‌ها از طریق انتقال داخلی به بیماری مبتلا شده‌اند که عمدتاً در بندر لنگه ساکن هستند؛ 125 مورد از بیماران در امارات به تب دنگی مبتلا شده‌اند و یک نفر از بیماران نیز فوت کرده است.
به گفته وی، پشه آئدس در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر دیده شده است‌:؛ رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم در خصوص پشه آئدس دارند، با فرهنگ سازی درست میتوان این بیماری را کنترل کرد.
فرشیدی تصریح کرد: برای مقابله با پشه آئدس ابتدا باید با تخم ریزی این پشه مقابله کرد ضمن اینکه ما در بحث عقیم سازی این پشه با همکاری سازمان انرژی اتمی اقداماتی را در حال انجام هستیم.
در ادامه دکتر شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیردار بیان داشت: ۱۳۸ نفر از اردیبهشت ماه تا به امروز به تب دنگی مبتلا شده‌اند، که هفت مورد ابتلای داخلی به تب دنگی گزارش شده است. پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد.
وی افزود : خوشبختانه اگر چه بیماران آلوده ای شناسایی شده ولی تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است. همچنین این پشه در استان گیلان شناسایی شده و دو استان شمالی کشور در خطر این پشه قرار دارند. خوشبختانه پشه شمال کشور نسبت به جنوب کشور خطر کمتری دارد. بنابراین می‌توان گفت حداقل هفت استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به هفت مورد ابتلای داخلی تب دنگی گفت : ابتلای هفت مورد به این معنا است که یک منطقه دارای پشه آلوده است و احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان وجود دارد. همچنین ۱۲۵ نفر نیز از کشور امارات بیماری تب دنگی را به کشور آورده‌اند؛ این موضوع بیانگر این است که شهروندان سایر کشورها که در شهرهای امارات حضور دارند به بیماری تب دنگی بتلا شده‌اند.
عرشی ادامه داد: حداقل هفت استان کشور و به ویژه چهار استان کشور در خطر هستند. وقتی ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند یعنی هزاران نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم مبتلا شده‌اند. حساسیت‌های لازم درباره استان‌های همجوار وجود دارد؛ به همین دلیل حساسیت لازم را برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان هم داریم. همچنین نسبت به استان‌های مازندران و گلستان نیز حساس هستیم.
عرشی با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، افزود: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت وی در ر پاسخ خبرگزاری زنان ایران درباره خصوص توصیه های مربوط به پشه آئدی برای زائرین عتبات خصوصا در ایام محرم و پیاده روی اربعین ، تصریح کرد: ما در زمان اربعین بسته های آموزشی متناسب به فصل را تهیه میکنیم؛ هنوز شواهد رسمی و قطعی در خصوص پشه آئدس در عراق نداریم اما نگرانیم.
در فصل گرما بیماری های گوارشی، اسهال و گرمازد زیاد می شود و در زمان اربعین به این موارد دقت باید شود.
وی خاطرنشان کرد: برد پرواز پشه ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اینگونه نیست که از یک استان به استان دیگر پرواز کند. انتقال تخم آن هم ممکن است از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها صورت بگیرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تب دنگی، امار مبتلایان به تب دنگی ، پشه آئدس،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو