کم و کیف اهدا خون بانوان خراسان جنوبی در گفت و گو با مدیر کل سازمان انتقال خون استان

ایران پیشتاز دانش انتقال خون در منطقه/ جایگاه سوم بانوان خراسان جنوبی در اهدا خون بانوان کشور/ دانش کم در حوزه اهدا خون پاشنه آشیل کاهش مراجعه بانوان به پایگاه های انتقال خون

مدیر کل سازمان انتقال خون استان خراسان جنوبی گفت: باتوجه به نقش موثر بانوان در گسترش فرهنگ اهداء خون در خانواده و درنتیجه جامعه،یکی از مهمترین دلایل کاهش مراجعه بانوان به واحد‌های انتقال خون دراستان، دانش کم عمومی در این حوزه است
ایران پیشتاز دانش انتقال خون در منطقه/  جایگاه سوم بانوان خراسان جنوبی در اهدا خون بانوان کشور/ دانش کم در حوزه اهدا خون پاشنه آشیل کاهش مراجعه بانوان به پایگاه های انتقال خون
1403/05/10 - 14:39
تاریخ و ساعت خبر:
196214
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خراسان جنوبی : دکتر کامبیز مهدی زاده مدیرکل سازمان انتقال خون استان خراسان جنوبی ، درگفت وگویی با خبرنگار خبرگزاری زنان نیوز به مناسبت روز اهدای خون در کشور ، از رتبه سوم بانوان استان در کشور گفت.
دانش انتقال خون در شاخه های پزشکی از جمله دانش های جدید است
دانش انتقال خون دانش جدیدی که حدود ۱۰۰ تا۱۵۰ سال قدمت دارد، تقریبا از اوایل سال ۱۹۰۰ با پیشرفت تکنولوژی، کشف سلول خونی و گروه های خونی پایه گذاری و معرفی شد.
اولین اهدای خون درایران، در بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی تهران که امروزه بیمارستان امام خمینی (ره) نامیده میشود ، انجام گرفت.
امروز ۹ دی ماه اهداء خون در ایران ۵۰ ساله شد
ثبت و‌مجوز انتقال خون در ایران به سال ۱۳۵۱برمیگردد. در ۹ مرداد ۱۳۵۳ دقیقا در روزی مثل امروز سازمان انتقال خون رسماً شروع به کار کرد. شعار امسال روز ملی اهداء خون «نیم قرن اهدای خون ، اهدای زندگی» است.
روز ۲۴ خرداد هر سال، به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون)نامگذاری شده است.این روز سالروز تولدکارل لندشتاینر اولین کسی است که گروه های خونی ABO را کشف کرده است.
در این روز با محوریت سازمان بهداشت جهانی در کشورها برنامه های متنوعی در حوزه اهداء خون اجرامیشود‌.
کشور ما درمقوله اهدای خون در مقایسه با کشورهای منطقه بافاصله جلوتر است
استاندارد یک کیسه خون در کشور ما با بالاترین استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکا برابری میکند که این بیانگر کیفیت بالا و سطح اپتیمم ذخیره های خونی در ایران است‌.
به لحاظ کمی نیز کشور ما در تامین ذخایر خونی مستقل میباشد
نذرخون،اهدای خون به شکرانه ی سلامتی است
یکی از استان هایی هستیم که واردات خون نداریم ولی خون را به خارج از استان صادر می‌کنیم؛ این نذرخون را مدیون مردمی هستیم که علاوه بر اهتمام فردی بر دانش سلامتی ، به لحاظ مسائل فرهنگی و اعتقادی نیز در این حوزه غنی هستند.
نیاز به خون در حوزه نظام سلامت، یک ‌نیاز ضروری است
با وجود تلاش ها و سرمایه گذاری های زیاد در حوزه تولید محصول جایگزین خون در سطح جهانی ،این گزینه ی مهم حیات تاکنون هیچ جایگزینی به لحاظ علمی نداشته و یک‌نیاز مستمر می‌باشد.
هر واحد خون میتواندبه ۳فراورده خونی تبدیل شود
فراورده های خون اهدایی به صورت خون کامل استفاده نمیشود بلکه بر اساس نیاز فرد بصورت گلبول قرمز ،پلاکت یا پلاسما به مصرف می‌رسد. درسال ۱۴۰۲ ، ۲،۳۰۰،۰۰۰ واحد خون اهداشد که بااحتساب ضایعات خونی نزدیک به ۶،۰۰۰،۰۰۰فراورده خونی از آن تولید شده است‌.
باوجود دسترسی کم مردم خراسان جنوبی به پایگاه های انتقال خون در استان ، به اهتمام مردم استان متوسط اهدای خون در خراسان جنوبی حدود ۱/۶ ازمیانگین کشور بالاتر است
حدود ۳۶ درصد مردم استان ما به پایگاه های انتقال خون دسترسی دارند و به دلیل هزینه بر بودن تجهیزات انتقال خون ،امکان ارائه تسهیلات برای تمام روستا ها و شهرستان های استان امکان پذیر نیست
در ۴شهرستان استان خراسان جنوبی که عبارتند از بیرجند ، طبس ، قاین و فردوس پایگاه انتقال خون ثابت وجوددارد ولی برای باقی مراکز شهری و مراکز جمعیت به دلیل محدودیت های پرسنلی و تجهیزاتی به فاصله هر سه ماه تیم اعزام می‌شود.
جایگاه سوم اهداء خون بانوان در کشور متعلق به بانوان استان خراسان جنوبی است
با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل میدهند مصرف خون توسط زنان در کشور نیز حدود ۵۰% است.
مقدارخون اهدایی(تولیدی) در استان خراسان جنوبی توسط زنان ، 1.7 برابر بیشتر از مقدار خون اهدایی توسط زنان در کشور است.میزان مشارکت زنان استان خراسان جنوبی در اهداء خون ۷.۱% از ۱۰۰% است درحالی که متوسط مشارکت زنان کشور در تامین ذخایر خونی ، ۳ درصد پایین تر از این مقدار و معادل ۴% می باشد. این نشان روند افزایش آگاهی عمومی مردم استان در رابطه با اهداء خون توسط بانوان می‌باشد که در صورت دسترسی شهرستانهای فاقد واحد انتقال خون ثابت دراستان به مراکز اهداء خون ، این مقدار قابلیت افزایش نیز دارد.
باتوجه به نقش موثر بانوان در گسترش فرهنگ اهداء خون در خانواده و درنتیجه جامعه،یکی از مهمترین دلایل کاهش مراجعه بانوان به واحد‌های انتقال خون دراستان، دانش کم عمومی در این حوزه است. از جمله تصورات اشتباه عموم در رابطه با اهداء خون توسط بانوان میتوان به مواردی چون شرایط فیزیولوژیک خاص ترزنان نسبت به مردان و یا قوای جسمی کمتر زنان نسبت به مردان اشاره کرد.این در حالیست که در زمان مراجعه افراد به واحد‌های انتقال خون ، فارغ از جنسیت فرد ،معاینات کامل صورت گرفته و در صورت وجود کوچکترین تهدیدی برای سلامتی فرد چه مرد و چه زن ، اهداء خون از فرد انجام نمی‌گیرد.
اهداء خون نه‌تنها برای سلامتی مضرنیست بلکه فواید زیادی نیز دارد
به استناد مطالعات متعددی که در حوزه پزشکی در ارتباط با اهداء خون انجام گرفته است :
۱)آهن آزاد و مازاد بر نیاز بدن درخون به عنوان یک رادیکال آزاد با اتصال به پروتئین ها در بدن تخریب ایجاد میکند که این تخریب به صورت بعضی بیماری ها در بدن بروز پیدا میکند؛ اهداء خون باعث خروج این آهن اضافی از بدن و تنظیم آهن درخون میشود.
۲)آسیب دیواره رگ های عروقی ، زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی است؛ اهداء خون با حذف رادیکال های آزاد درخون میتواند مانع از این آسیب شود.
۳) بعضی از انواع سرطان ها ، همچون سرطان ریه ،کبد ،روده بزرگ وگلو در افرادی که به طور مستمر خون اهداء می‌کنند کمتر بروز پیدا می‌کند؛چرا که رادیکال آزادکمتر درخون ، باعث کاهش درصد سرطانی شدن سلول ها میگردد
براساس بررسی های انجام گرفته قسمت مایع از دست رفته ازخون بواسطه اهداء خون طی ۲۴ساعت و مقدار جامد از دست رفته از خون طی خونریزی و یا اهداء خون طی ۴ هفته توسط عملکرد مجدد سلول ها ، به حالت اولیه برمیگردد.
استمرار اهداء خون موجب عملکرد مثبت سلول های مغز استخوان و تحریک‌خون سازی در بدن میشود.
تغییر رفتار در یک نسل اتفاق می افتد
یکی از عواملی که میتواند منجر به افزایش آگاهی و مشارکت بانوان در موضوع اهداء خون در استان شود ، انتقال تجربه و آگاهی توسط داوطلبان اهداء خون به عموم مردم می‌باشد.
ارتقاء دانش عمومی در حوزه اهداء خون در استان به افزایش آگاهی واعتماد عمومی در این حوزه منجر خواهد شد.تاکنون برنامه‌ریزی هایی در جهت آموزش و افزایش آگاهی عمومی بانوان در حوزه اهداء خون و سلامت در استان انجام گرفته که با اهتمام جمعی دستگاه های موثر در این زمینه در آینده ای نزدیک شاهد ارتقاء رتبه بانوان در زمینه اهداء خون در استان و‌درکشور خواهیم بود.
خبرنگار _ سهیلا عباسی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خراسان جنوبی ، اهدا خون، مشارکت زنان در اهدا خون،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو