یک فوق تخصص دیابت و متابولیسم:

عدم مدیریت دیابت می‌تواند همه بودجه حوزه سلامت را ببلعد/ متولدین دهه ۶۰ در معرض ابتلا به دیابت

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم، گفت: اگر فکری به حال دیابت و درمان درست آن نشود تا چند سال آینده به ناچار مجبوریم همه بودجه‌های حوزه سلامت را در دیابت هزینه کنیم ضمن اینکه متولدین دهه ۶۰ بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.
عدم مدیریت دیابت می‌تواند همه بودجه حوزه سلامت را ببلعد/ متولدین دهه ۶۰ در معرض ابتلا به دیابت
1403/06/05 - 11:13
تاریخ و ساعت خبر:
197305
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد و متابولیسم در همایش اقتصاد سلامت که به همت یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه دارویی برگزار شد، اظهار داشت:
آمار دیابت در کل دنیا بالاست. بر اساس برآوردهایی که در سال 2021 انجام شده بیش از 540 میلیون نفر در دنیا دچار دیابت هستند که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این آمار در سال 2045 به حدود 800 میلیون نفر می‌رسد.
# شیب فزآینده دیابت در کشور
وی در ادامه افزود : در کشور ما، شیب دیابت فزآینده است و می‌طلبد که بیمه‌ها و دستگاه‌های متولی سلامت، فکری به حال این آمار فزاینده کنند.
استقامتی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مبتلایان دچار دیابت نوع دو هستند ، گفت: ممکن است در کل کشور حدود 2 برابر این جمعیت تشخیص داده‌شده را افرادی تشکیل ‌دهند که از بیماری خود خبر ندارند و تعداد زیادی از افراد پیش دیابت دارند.
#بی علامتی شایع ترین‌ علامت دیابت
این فوت تخصص غدد و متابولیسم بیام کرد: ما به سمت افزایش آمار دیابت در کشور در حال حرکت هستیم. از آنجایی که متوسط ترند دیابت در دنیا رو به بالا است، اهمیت مدیریت در این بخش را بیش از همیشه نشان می‌دهد چرا که اگر فکری به حال آن نشود در چند سال آینده کل بودجه حوزه سلامت باید برای دیابت مصرف شود؛ چرا که آمار دیابت، سیر فزاینده‌ای را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به دیابت در ایران در سال 2007 حدود دو میلیون نفر بود و عدم توجه به هشدارها، ما را به اینجا رسانده و سبب شده آمارها به حدود 7 میلیون نفر برسد، تصریح کرد: شایع‌ترین علامت دیابت بی‌علامت بودن آن است
استقامتی ادامه داد: WHO مدام به این موضوع تاکید می‌کند که باید آمار رشد دیابت کاهشی شود و یا حداقل ثابت بماند اما این اتفاق در کشور ما رخ نداده است، چرا که شایع‌ترین علامت دیابت بی‌علامت بودن آن است، بنابراین فرد مبتلا نیاز به رفتن به دکتر و چکاب را در خود نمی‌بیند و به همین دلیل وقتی به دکتر مراجعه می‌کند که یکی از اعضای بدنش به خاطر دیابت درگیر شده و تازه آن زمان متوجه می‌شود که دیابت دارد.
# فرهنگ تغذیه مردم باید اصلاح شود
به گفته این پزشک متخصص آنچه که دیابت را به بحث مهم حوزه سلامت تبدیل می‌کند این است که دیابت کم‌کم قلب، کلیه، کبد و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و هیچ عضو مهمی در بدن باقی نمی‌ماند که دیابت، آن را درگیر نکند.
وی اضافه کرد: درمان دارویی باید به‌موقع انجام شود و هر یک سال دیر فهمیدن شروع دیابت در فرد مبتلا، درمان را به اندازه سه سال از زندگی وی به تاخیر می‌اندازد. در واقع، کنترل قند خون کار آسانی نیست و باید با ابزار مناسب و در زمان مناسب به سراغش رفت.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر مزایای داروهای نسل جدید، ادامه داد: عدم پایبندی به درمان و تداوم آن هم می‌تواند اثرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. هزینه‌های درمان، نگرانی از تزریق‌های متعدد، عدم سهولت دسترسی به برخی از دارو‌ها و عوارض ناشی از برخی شیوه‌های درمانی می‌تواند بر پایبندی بیماران به درمان‌شان تاثیرگذار باشد.
وی افزود : داروهای نسل جدید، انسولین‌های ترکیبی هستند که می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌های بیماران را کم کند. هر چقدر درمان به‌روز و به‌موقع‌‌تر باشد اثرش بر روی بیمار بیشتر است.
استقامتی به سبک زندگی و نوع تغذیه در افراد اشاره کرده و گفت : باید فرهنگ آموزش صحیح مواجهه با دیابت به مردم آموزش داده شود. ما با آموزش، بیمار را توانمند می‌کنیم. نباید این‌طور باشد که فرد دیابتی از ترس نگاه دیگران یا قضاوت آنها، تزریق خود را به تعویق بیندازد.
وی با اشاره به اینکه برآورد هزینه‌ها می‌تواند به بیمار در تامین و انتخاب داروهای بهتر، کمک کند، تصریح کرد: برخی در برابر انسولین‌های نسل جدید که کمی گران‌تر از داروهای نسل قدیم است واکنش نشان می‌دهند؛ اما نکته این است که هزینه بیماری‌های قلبی، دیالیز، بستری شدن و غیره بسیار گران‌تر از این داروها تمام می‌شود و هزینه‌ای که این عوارض دیابت به بیمه‌ها و شرکت‌های دارویی و در مجموع به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد می‌کنند بسیار بیشتر است.
استقامتی خاطرنشان کرد: باید درمان دیابت هدفمند و ریشه‌ای صورت گیرد چرا که هزینه‌های دیابت با درمان نادرست افزایش پیدا می کنند.
خبرنگار سیما حسینی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یک فوق تخصص دیابت و متابولیسم، همایش اقتصاد سلامت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو