مدیر عامل سازمان انتقال خون :

انتقال خون ایران دارای رتبه نخست در منطقه / راه اندازی آزمایشگاه غربالگری انتقال خون در کشور

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ، گفت: انتقال خون ایران در منطقه دارای رتبه برتر است و ما قبل از سال ۱۴۰۰ کشور برتر در منطقه در بحث انتقال خون شدیم.
انتقال خون ایران دارای رتبه نخست در منطقه / راه اندازی آزمایشگاه غربالگری انتقال خون در کشور
1403/06/06 - 14:42
تاریخ و ساعت خبر:
197375
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس این سازمان اظهار داشت: اهدا کنندگان خون از بهترین افراد های روی زمین هستند همچنین افرادی که در انتقال خون خدمت می کنند از سرمایه های اجتماعی و سربازان گمنام سلامت به شمار می روند.
وی سازمان انتقال خون را تجلی گاه وفاق ملی دانست و گفت: از تمامی ادیان ها و ملت ها در انتقال خون مشارکت دارند.
مدیر عامل انتقال خون ادامه داد: انتقال خون ایران در منطقه دارای رتبه برتر است و ما قبل از سال ۱۴۰۰ کشور برتر در منطقه در بحث انتقال خون شدیم.
جمالی ادامه با بیان اینکه در داخل کشور نیاز ۱۰۰ درصدی در بحث انتقال خون انجام می شود، تصریح کرد: هم اکنون میزان ذخایر خونی به ۸ روز رسیده است. در حادثه تروریستی کرمان بلافاصله مجروحان در بحث انتقال خون درمان شدند و دچار کمبود تزریق خون نشدیم.
وی در ادامه افزود: در چهار ماه نخست سال اهدای خون ۹ درصد رشد یافته است البته ما در در حوزه کمی موفق بودیم و در بحث کیفی مشکلاتی داریم. تعداد اهدای خون به ازای هزار نفر به ۲۸/۳ رسیده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از راه اندازی آزمایشگاه غربالگری مولوکلی خبر داد و گفت: تا آخر سال بزرگترین غربالگری مولکولی در منطقه خواهیم بود؛ آزمایش کیسه های فیلتر دار منجر به کاهش عوارض کیسه تزریق خون می شود.
جمالی از راه اندازی آزمایش غربالگری مولکولی خبر داد و گفت : آزمایش کیسه های فیلتردار نیز به بالای ۷۰ درصد رسیده این درحالیست که عوارض ناشی از تزریق خون به علت نبودن فیلتر از بین می رود همچنین غربالگری آنتی از دیگر اقدامات سازمان انتقال خون ایران است و از مرگ تزریق پلاسما به نوزاد جلوگیری می کند.
جمالی تصریح کرد: سلولهای بنیادی خونساز برای درمان تالاسمی و بیماریهای ارثی درمان قطعی بوده و باید دهنده مناسب برای پیوند داشته باشد و اکنون زیر ۴۰ درصد در کشور انجام می شود.
جمالی اظهار داشت: هم اکنون مناطق محروم کشور و کم برخوردار از امکانات تشخیصی و ذخایر خونی برخوردار هستند و با کمک شبکه خون‌رسانی دغدغه یی از بابت کمبود ذخایر خونی نداریم ضمن اینکه در بحث بهره وری در سازمان انتقال خون، از سال ۱۴۰۰ به بعد ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما ذخیره شد و تا پایان سال نیز این عدد را به ۳۵۰ هزار لیتر می رسانیم چرا که پلاسما ارزش افزوده است.
وی از تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد تفاهمنامه بین بسیج جامعه زنان در راستای تقویت فرهنگ اهدای خون در بانوان از دیگر فعالیت های اجتماعی این سازمان است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص انتقال خون از اتباع بیگانه، افزود : ما از اتباع بیگانه به دلیل مسائل بیماری و ویروس ها خون نمیگیریم.
وی در پایان به خیرین سلامت اشاره کرد و گفت: مرحوم آشتیانی یکی از خیرین ارزشمند کشور بود و ما یکی از سرمایه های اجتماعی را از دست دادیم وی در ایام کرونا خدمات ارزنده یی را به مردم داشتند.
خبرنگار: سیما داروغه حسینی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انتقال خون ، راه اندازی آژمایشگاه غربالگری انتقال خون کشور ، پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون کشور
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو