انیمیشن بچه زرنگ، شگفتانه دنیای انیمیشن ایران

بچه زرنگ از نظر گرافیکی و جاذبه های بصری در سطح بالایی از کیفیت قرار داد و خود را در قد و قواره تولیدات جهانی نشان داده و در بسیاری از لحظات می تواند مخاطب را به وجد آورده و لذت بصیری زیادی را به او منتقل کند و در کنار انتقاداتی که به بخش هایی از این فیلم وارد است ، از این منظر رضایت مخاطبان کودک و حتی بزرگسال را جلب می نماید.
انیمیشن بچه زرنگ، شگفتانه دنیای انیمیشن ایران
1401/12/27 - 08:42
تاریخ و ساعت خبر:
146087
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انیمیشن بچه زرنگ که توسط سه تن از کارگردانان جوان کشورمان ساخته شده، تنها اثر انیمیشنی حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود، شخصیت اصلی روایت بچه زرنگ، پسر بچه ای به نام محسن است که علاقه زیادی به ابرقهرمانانی خیالی مثل بتمن دارد و سعی می کند با وسایلش ، که قدری متفاوت از وسایل و اسباب بازی های سایر کودکان است، به هر کس و هر موجودی کمک و یاری برساند تا جایی که حتی در ابتدا و انتهای فیلم خرابکاری هایی به بار می آورد!
بچه زرنگ از نظر گرافیکی و جاذبه های بصری در سطح بالایی از کیفیت قرار داد و خود را در قد و قواره تولیدات جهانی نشان داده و در بسیاری از لحظات می تواند مخاطب را به وجد آورده و لذت بصیری زیادی را به او منتقل کند و در کنار انتقاداتی که به بخش هایی از این فیلم وارد است ، از این منظر رضایت مخاطبان کودک و حتی بزرگسال را جلب می نماید.
فضای ابرقهرمانی، بومی سازی شخصیت ها، معرفی حیوانات و گونه های در حال انقراض ایرانی، معرفی شکارچیان جنگل به عنوان ضد قهرمان و جنگل بانان به عنوان افراد خوب و مورد اعتماد، جذابیت های گرافیکی و بصری و تصاویری نزدیک به واقعیت رواند هیجان انگیز داستان و .... از نقاط مثبت این انیمیشن به مشار می روند. در سراسر فیلم لحظات زیبایی از رابطه محسن و حیوانات شاهد هستیم که احساس خوبی در این لحظات به مخاطب انتقال می یابد و همه این موارد، این اثر را در صدر انیمیشن های ایرانی ساخته شده تا به امروز قرار داده است. ( به نظر می رسد نویسنده می توانست از این فرصت ها، برای ارائه نکات تربیتی و اخلاقی با ظرافت و کمیت بیشتری هم بهره ببرد.)
در کنار تمامی نقاط مثبت ذکر شده ، قابل انکار نیست که هر اثر هنری به خصوص آثار تصویری از مناظر مختلف و از نگاه آحاد جامعه، نقاط قوت و ضعف مربوط به خود را دارند و انیمیشن بچه زرنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست، لذا توصیه می شود والدین در انتهای فیلم ، رفتار و عملکرد محسن (شخصیت اصلی داستان) را به همراه کودک خود و با زبان او تحلیل کرده و نتیجه گیری نمایند تا هم به اثرگذاری هر چه بهتر اثر بر کودکشان منجر شود و هم از تأثیر گذاری منفی برخی لحظات ان جلوگیری و یا کاسته شود.
یکی از مواردی که دقت و اهتمام والدین دلسوز را می طلبد، عدم تناسب بازخورد والدین محسن به اعمال و رفتار اوست، برای مثال در انتهای فیلم، محسن ( که بدون اطلاع والدین زمانی را در جنگل سپری کرده) در حرم امام رضا علیه السلام با والدینش رو به رو می شود و مادرش بدون ابراز هیچ گونه ناراحتی او را به گرمی می پذیرد و پدرش به آسانی تمام اتفاقات رخ داده و گم شدن وی را به فراموشی می سپارد!.
لذا احتمال می رود که کودک با دیدن این عکس العمل ها تصور کند که والدین من هم باید خطاهای مرا به راحتی نادیده بگیرند و رفتار اشتباه من هیچ پیامدی برای من نخواهد داشت! در اینجاست که نقش والدگری پررنگ می شود و بهتر است برای کودکاان توضیح داده شود که اعمالشان همیشه بدون پیامد نخواهند بود؛ حتی شاید بهتر باشد برای فرزند دلبندتان توضیح دهید درست است که محسن بچه زرنگ است اما برخی اعمال و رفتار او شایسته بچه زرنگ نیست!
همچنین در متن فیلم در مواردی شاهد بهره گیری شخصیت ها از کلمات و الفاظ مناسب بزرگسالان هستیم که ممکن است باعث شوند کودک در سینماو در هنگام مشاهده فیلم به ناچار معنایش را از شما سؤال کند و بهتر است معانی متناسب و در عین حال واقعی آنها را به کودک ارائه دهید.
علاوه بر گفت وگو ها، یکی از اشعار میانی این پویانمایی نیز جای درنگ و تأمل بسیار دارد : برنده بشی مهمه / از چه روشی مهم نیست!
این بیت که به دلیل اجرای آهنگین آن می تواند در یاد کودک بماند، ممکن است برای وی این معنی را تداعی کند که در زندگی فقط باید به خواسته و هدفت فکر کنی و اینکه چگونه و چطور به آن هدف برسی، مهم نیست و مهم فقط رسیدن به هدف است!
اگر چه در ادامه محسن با کمک بزرگترها و جنگل بانان و با فکر و تدبر توانست به حیوانات جنگل کمک کند، اما احتمالا این بیت به علت آهنگین بودن، به راحتی در ذهن کودک ثبت و ضبط می شود و این نکته ، گفت وگوی شما با کودکتان و آگاهی از ذهنیت احتمالی ایجاد شده برای وی را می طلبد .
و نکته دیگر اینکه ممکن است قوه خیال پردازی فرزند شما با دیدن لحظات زیبا و شورانگیز ارتباط محسن با حیوانات به کار افتاده و تصور خاصی از دوستی با برخی حیوانات در ذهنش ایجاد شود که با توجه به کمرنگ شدن پایبندی به سبک زندگی اسلامی - ایرانی در معدودی از خانواده ها و عادی شدن فرهنگ نگهداری از سگ و گربه در خانه، بهتر است با زبان کودکانه برای فرزند دلبندتان تبیین و تفسیر کنید که منظور از دوستی با حیوانات این نیست که آنها را وارد خانه خود کرده ، با آنان زندگی کنیم و یا مثلا در آغوششان بگیریم ! بلکه بهترین کار این است که سعی کنیم به هیچ حیوانی در محیطی که زندگی می کند آسیب نزنیم و در شرایط مناسب به آنها غذا هم بدهیم.
در عین تمام نکات ذکر شده ، باید گفت که در میان سیل عظیم انیمیشن غربی که غالبا پیام های خوبی را برای کودکان به دنبال ندارد ، بچه زرنگ می تواند به شرط مراقبت شما از برداشت و افکار کودک پس از تماشای این اثر و راهنمایی او در کاهش تأثیرات احتمالی ناخواسته ، میزبان ایرانی خوب و با کیفیتی برای نگاه شما و فرزندانتان باشد.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بچه زرنگ، انیمیشن، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو