مصاحبه با سوپروایزر آموزش بیمارستان شفا تاکستان

آموزش پیشگیری از سالمندی باید در سطح کلان پیگیری شود!؟

مصاحبه با سوپروایزر آموزش بیمارستان شفا شهرستان تاکستان استان قزوین پیرامون اهمیت اصلاح سبک زندگی در دوران سالمندی و پیش از آن
آموزش پیشگیری از سالمندی باید در سطح کلان پیگیری شود!؟
1403/07/16 - 15:00
تاریخ و ساعت خبر:
198821
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سعیده دوست محمدی مسئول واحد آموزش و سلامت بیمارستان شفا، کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه پرستاری، سوپروایزر آموزشی بیمارستان شفا و فعال عرصه کادر درمان و آموزش در گفت و گو با زنان نیوز از قزوین، گفت: فردی که بالای شصت و پنج سال سن داشته باشد پا به دوره سالمندی گذاشته و آنچه حائز اهمیت است عوارض سالمندی می باشد.
وی در ادامه افزود: که حدود سه سال است که مرکز خدمات پرستاری در منزل را با عنوان( منجی سلامت) تاسیس کرده که در آن اقدام به فعالیت های پرستاری و درمانی در منزل می‌نماید آنچه به زیبایی و دل‌انگیزی شغل او می‌افزاید مهربانی و عشقی است که با هدیه کردن به سالمندان امید را در دل خود و آن‌ها می‌افزاید.

دوست محمدی اظهار کرد: فردی که وارد حوزه سالمندی می‌شود مشکلاتی از نظر فردی، اجتماعی، اقتصادی به خانواده متحمل می‌شود و گاهی حتی نمی‌تواند ساده‌ترین و راحت‌ترین نیاز خود مثل غذا خوردن را برطرف کند.
با افزایش سن کارکردهای بدن کاهش پیدا کرده و بیماری‌های مزمن مثل دیابت، فشار خون و... در این افراد روند رشد بسیار بالایی پیدا میکند و فرد و خانواده از نظر اقتصادی در تنش و بحران قرار می‌گیرند.

مسئول آموزش و سلامت بیمارستان شفا بیان کرد: براساس تقویم سلامت و مناسبت‌هایی که معاونت درمان اعلام می‌کند یک‌سری کلاس‌های آموزش در سطح اول یعنی پیشگیری و اقداماتی که قبل از وقوع بیماری انجام می‌دهند برگزار می‌کند. در ادامه در سطح سه آموزش‌ها، برای آن کارهایی صورت می‌گیرد.

عقیده خانم دوست محمدی و همکارانشان برای فعالیت در این عرصه و آموزش خدمات سالمندان این است که حتی اگر کاری برای آنان نتوانند انجام دهند همین که به آنان توجه می‌کنند محبت و مهری که به آنان می‌دهند یعنی موفقیت آن‌ها و این عامل مهمی در روند درمان، افزایش روحیه، حس آرامش و اعتماد به نفس سالمندان دانست.

وی اظهارکرد: آموزش پیشگیری از سالمندان باید در سطح کلان پیگیری شود و هرکس باید اطلاعات خودش را در این زمینه بالا ببرد. او در سطح بیمارستان آموزش می‌دهد و بقیه هم باید به دیگران آموزش بدهند. سازمان بهداشت یک‌ وظیفه‌ای در زمینه آموزش دارد و دیگر ارگان ها نیز وظیفه‌ای دیگر.
برای مثال در بیمارستان واحد آموزش پرستاری وجود دارد، به بیمارانی که نیاز به آموزش دارند این آموزش‌ها داده می‌شود اما دوست محمدی آموزش پیشگیری را هدفمندتر دانست و گفت باید از قبل سالمندی برنامه‌ریزی و تدبیر کرد. تغذیه سالم، آموزش‌های لازم پرستاری و سالمندی، ورزش و فعالیت بدنی، شیوه فرهنگ و تربیت خانوادگی را جزوی از فعالیت‌های مورد نیاز در زمینه اصلاح سبک زندگی سالمندان دانست. محبت و علاقه، آگاهی درست و ارتباط صحیح با سالمندان جزوی از سبک زندگی آنان و همه ما هست که باید آن را بدانیم و یاد بگیریم.

دوست محمدی احترام و عزت به سالمندان را اولویت دانست و ناراحت بود که در بیمارستان شفای تاکستان حتی سالمندانی هستند که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند، ولی از محبت کافی خانواده‌شان برخوردار نیستند؛ طوری که حتی گاهی کسی برای ترخیص آن‌ها نمی‌آید.

وی اضافه کرد: تمام ارگان‌ها باید دست به دست هم بدهند تا اتفاق خوشایندی بیفتد. کادر درمان، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش و... همه باهم در تلاش باشند تا آموزش از پایه و اساس صورت گیرد. حتی طرز صحیح صحبت با والدین، بزرگ‌ترها و سالمندان که امروزه در نسل جدید کمتر مشاهده می‌کنیم باید در کتاب‌های آموزش و پرورش و کلاس‌های درس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دوست محمدی تصریح کرد: با این آموزش‌های پیشگیری و اولیه به همراه تغییر در سبک زندگی مثل تغذیه، فعالیت بدنی، فرهنگِ تربیت نسل جوان، الگوبرداری دینی و توجه به احادیث و سیره ائمه معصومین در ارتباط با رفتار با سالمندان و بزرگان می‌توان شاهد تغییر و اهمیت بسیار مهم در دوران سالمندی و پیش از آن بود. علاوه بر آموزش پیشگیری در دوران سالمندی، مجدد به آموزش تاکید داشته و کارهای فرهنگی را برای سالمندان و بازنشستگان مفید دانست.

وی در پایان مسافرت‌های دسته جمعی سالمندان، حضور در کتابخانه و نشست‌های هفتگی در یک مکان برای تجدید روحیه و جلوگیری از افسردگی پیشنهادات او بود. از دیگر پیشنهادات خانم دوست محمدی دولتی بودن مراکز خدمات پرستاری در منزل بود که اگر دولتی باشد هزینه کمتری برای مردم دارد و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سالمندی، آموزش، بیمارستان، پیشگیری، قزوین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو