متخصص زنان و زایمان استان قزوین:

اهمیت ورزش در دوران بارداری

ورزش در بارداری می‌تواند به تسریع در رفع برخی از مشکلات شایع در این مرحله کمک کند. انجام فعالیت بدنی و ورزش‌های مناسب در طول بارداری ممکن است به آمادگی برای زایمان کمک کند و باعث زایمان آسان‌تر و بهبود وضعیت روحی و جسمی مادران شود.
اهمیت ورزش در دوران بارداری
1403/07/29 - 11:09
تاریخ و ساعت خبر:
199310
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - قزوین؛ بسیاری از افراد گمان می کنند که ورزش در دوران بارداری باعث آسیب رسیدن به مادر یا جنین شود. اما در حقیقت انجام تمرینات ورزشی در هنگام بارداری می تواند اثرات مفید و قابل توجهی را بر روی سلامت مادر و جنین و همچنین سهولت در روند زایمان داشته باشد. هر اندازه که شما در دوران بارداری خود تحرک بیشتری داشته باشید ، سازگار شدن با افزایش وزن و تغییر شکل‌ بدنتان نیز آسان‌تر خواهد بود.
همچنین ورزش کردن در دوران بارداری به شما کمک خواهد کرد راحت‌تر با دوران سخت زایمان کنار بیایید و بعد از زایمان نیز سریع‌تر به حالت اولیه‌ خود برگردید. برای آشنایی با ورزش های مناسب مصاحبه با خانم دکتر زیبا رضایی، بهترین متخصص زنان و زایمان قزوین را از دست ندهید، ورزش در بارداری می‌تواند به تسریع در رفع برخی از مشکلات شایع در این مرحله کمک کند. انجام فعالیت بدنی و ورزش‌های مناسب در طول بارداری ممکن است به آمادگی برای زایمان کمک کند و باعث زایمان آسان‌تر و بهبود وضعیت روحی و جسمی مادران شود.
ورزش در بارداری چه فوایدی دارد؟
ورزش کردن نه تنها برای مادران باردار مناسب است، بلکه برای جنین نیز مفید خواهد بود انجام ورزش به روش صحیح ، ناراحتی های شایع دوران بارداری مانند بی خوابی و درد کمر و پشت را تسکین می دهد. ورزش و تحرک در دوران بارداری قدرت بدنی شما را افزایش داده و باعث می شود برای زایمان از انرژی کافی و حجم تنفس بالاتری برخوردار باشید.
ورزش یک روش عالی به منظور افزایش اندورفین در طول بارداری است. حفظ تناسب اندام عمومی حتی می تواند به سهولت زایمان و بهبودی سریع کمک کند. ناگفته نماند – ثابت شده است که داشتن بدنی سالم در دوران بارداری به سلامت آینده کودک کمک می کند! برای افزایش انرژی، کاهش کمردرد و بهبود قدرت و استقامت، توصیه می‌شود که بیشتر روزها در دوران بارداری فعال باشید یا 30 تا 20 دقیقه ورزش کنید. ورزش در دوران بارداری نیز باعث می شود بعد از تولد نوزاد به حالت اولیه برگردید.

چه مقدار ورزش در دوران بارداری توصیه می شود؟

ممکن است تعجب آور باشد، اما توصیه هایی برای ورزش در بارداری مانند بقیه افراد جامعه است. به شرطی که بارداری شما سالم باشد. انجام هر تمرینی بهتر از انجام ندادن آن است. اگر در حال حاضر هیچ تمرینی انجام نمی دهید، با انجام برخی از تمرینات شروع کنید و به تدریج به مقدار پیشنهادی افزایش دهید.
هدف این است که 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید. این را می توان به گروه های کوچکتری از ورزش تقسیم کرد که ممکن است بعداً در بارداری مفید باشد. برای مثال می توانید در دو گروه 15 دقیقه ای یا سه گروه 10 دقیقه ای پیاده روی کنید.
روش دیگر برای زنانی که در حال حاضر در سطح بالایی ورزش می کنند، توصیه می شود 1 تا 2 ساعت فعالیت بدنی شدید یا ترکیبی از هر دو نوع ورزش داشته باشید. در سه ماهه سوم بیش از سه جلسه در هفته ورزش شدید انجام ندهید.
ورزش یا فعالیت بدنی با شدت متوسط چیست؟
بگذارید بدنتان راهنمای شما باشد. می‌دانید که زمانی که به تلاش متوسط نیاز دارد و سرعت تنفس شما افزایش می‌یابد، شدت ورزش خوبی دارید، اما همچنان می‌توانید به طور معمول صحبت کنید. لطفا توجه داشته باشید که ضربان قلب نشانه دقیقی از شدت ورزش در بارداری نیست.

آیا ورزش در بارداری خطرناک است ؟

پاسخ این سوال در مورد بیشتر افراد خیر است. اما اگر مادر در حال تجربه کردن بارداری پر خطر باشد و پزشک ورزش کردن را برای وی ممنوع کرده باشد، ورزش کردن در این دوران کار درست نیست. در ماه های بعدی بارداری ممکن است که به دلیل بروز تغییرات اسکلتی در مادر و افزایش گودی کمر به دلیل بزرگ شدن شکم ، انجام بسیاری از حرکات ورزشی برای مادر سخت باشد. این مسئله در مورد ورزش های تعادلی مثل ورزش شنا یا ژیمناستیک و همچنین ورزش های پرشی صادق است. متخصصان برای جلوگیری از وارد آمدن فشار زیاد به مادر و جنین، مادر را از انجام چنین حرکت های ورزشی منع می کنند.
چه ارتباطی بین ورزش و بارداری است؟
در دوران بارداری، ورزش به خوبی می‌تواند به فرد کمک کند که تناسب اندام خود را حفظ کند و برای زمان زایمان خود به خوبی آماده شود. بارداری ممکن است زمان مناسبی برای استراحت مطلق و کامل به نظر برسد و برخی در طول این دوران همین رویه را در پیش می‌گیرند. در این شکی وجود ندارد که مادر باردار در زمان بارداری بیشتر احساس خستگی می‌کند و احساس این که در حال حمل چیزی با خود است، او را زود از حرکت متوقف می‌کند.اما تا زمانی که عوارضی را تجربه نکنید، نشستن در یک گوشه‌ای به شما هیچ کمکی نخواهد کرد. در واقع، بارداری می‌تواند زمان بسیار خوبی برای فعالیت و حرکت باشد؛ حتی اگر مدتی است ورزش نکرده باشید.
انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ورزش، بارداری، زنان، فرزندآوری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو