اسلام و حضور اجتماعی زن مسلمان

موفقیت اجتماعی زن مسلمان مشروط به حفظ حجاب وعفاف

اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف نیست و آن را ممنوع نکرده است بلکه به زن اجازه داده است که با حفظ پاکدامنی، حریم، عفت و پوشش در صحنه های مختلف اجتماع حضور داشته باشد،زیرا اگر زنان با حفظ حجاب و عفاف در جامعه حضور پیدا کنند، در نتیجه مردان هم از لحاظ روحی شاداب تر بوده و در انجام فعالیت های خود ساعات بیشتر و مفیدتری را به کار اختصاص خواهند داد، نمونه های تاریخی برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی به صورت تحصیل، اشتغال، سیاست و...صحت این مسئله را به اثبات می رساند که اسلام زنان را بسیاری از فعالیت
موفقیت اجتماعی زن مسلمان مشروط به حفظ حجاب وعفاف
1401/04/23 - 10:12
تاریخ و ساعت خبر:
140047
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از ایلام- فاطمه ملکی: طبق بیانات مقام معظم رهبری( مد ظله العالی)، میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است و [در عرصه‌ی فعّالیتهای اجتماعی] اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیت دارد. اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندی میان خودشان در همه جا -در خیابان، در اداره، در تجارتخانه- داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند. اگر این حسّاسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همه‌ی کارهایی که مردان میتوانند در عرصه‌ی اجتماعی انجام دهند، زنان هم -اگر قدرت جسمانی و شوق و فرصتش را داشته باشند- میتوانند انجام دهند... برای این‌که محیط سالم و دارای امنیت باشد؛ زن بتواند کار خود را در جامعه انجام دهد، مرد هم بتواند مسؤولیتهای خود را انجام دهد، اسلام حجاب را معیّن کرده است که این حجاب، یکی از آن احکام برجسته‌ی اسلام است.
اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف نیست و آن را ممنوع نکرده است بلکه به زن اجازه داده است که با حفظ پاکدامنی، حریم، عفت و پوشش در صحنه های مختلف اجتماع حضور داشته باشد،زیرا اگر زنان با حفظ حجاب و عفاف در جامعه حضور پیدا کنند، در نتیجه مردان هم از لحاظ روحی شاداب تر بوده و در انجام فعالیت های خود ساعات بیشتر و مفیدتری را به کار اختصاص خواهند داد، نمونه های تاریخی برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی به صورت تحصیل، اشتغال، سیاست و...صحت این مسئله را به اثبات می رساند که اسلام زنان را بسیاری از فعالیت های اجتماعی مطلوب که هدفش الهی و خداپسندانه باشد، تشویق کرده است، اما این حضور اجتماعی زن منوط و مشروط به حفظ حجاب و عفاف و رعایت تقوا است.
دشمنان همواره تلاش کرده اند بین حجاب و اصل دین پیوندی ناگسستنی ایجاد کنند تا اولین فتحشان شکست دین باشد، آنان ارزشی به مراتب بیش از آنچه مورد نظر دین است، برای حجاب ترسیم کرده اند و تمام دینداری را در حجاب خلاصه کرده اند و سپس با همین دستاویز در کشورهایی مانند ایران، آغاز تهاجم فرهنگی و اسلام زدایی را مقابله با حجاب آغاز کرده و متاسفانه در این راه موفقیتی چشمگیر بدست آورده اند.
اسلام به هیچ وجه خواهان پرده نشینی و محبوس بودن زن نبوده و نیست و پرده نشین بودن زن در طول تاریخ نتیجه تعصب های نابجا و عرض ورزی های است که از جانب برخی افراد رخ داده است، اسلام نه به محبوس بودن زن اعتقاد دارد نه به مختلط بودن، بلکه اسلام به حفظ حریم اعتقاد دارد و با شرکت زن با حفظ حجاب اسلامی و عفاف در تمام عرصه های اجتماعی موافق بوده و آن را موجب پیشرفت و توسعه جامعه و سلامت روحی و روانی زنان و مردان می‌داند،بنابراین می توان گفت پیشرفت و توسعه جامعه مساوی با نحوه پوشش و حضور زن در اجتماع است، حجاب و عفاف و پوشش زمانی مطرح است که زن در اجتماع حضور یابد اما به جهت اینکه استفاده ابزاری از او نشوند(مانند کشورهای غربی) و از مزاحمت ها در امان باشد لازم است در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد و مشارکتش در فعالیت های اجتماعی بر اصول انسانی و اسلامی استوار باشد.
زنان ایرانی همواره در صحنه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... درخشیده اند و ثابت کرده اند که حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه مصونیت می آورد در حالی که در کشورهای غربی از زن بعنوان یک‌ کالا و ابزار تبلیغاتی استفاده می شود.
در مقام نتیجه گیری باید گفت که اسلام زنان را به خانه نشینی فرا نمی‌خواند، بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند و تاکید دارد حجاب تنها برای زن نیست، بلکه شامل زن و مرد است و تنها به پوشش اکتفا نمی‌کند، بلکه باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
موفقیت اجتماعی زن مسلمان مشروط به حفظ حجاب وعفاف
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو