یک استاد حوزه عنوان کرد:

خطبه فدکیه حضرت زهرا دلیل روشن مشروعیت سیاسی و اجتماعی زن /الگوی مطلوب زن، خانواده گرایی و حضور اجتماعی است

یک استاد حوزه گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) دلیل روشنی بر مشروعیت سیاسی و اجتماعی زن است.
خطبه فدکیه حضرت زهرا دلیل روشن مشروعیت سیاسی و اجتماعی زن /الگوی مطلوب زن، خانواده گرایی و حضور اجتماعی است
1401/05/11 - 10:18
تاریخ و ساعت خبر:
140142
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، زینب سادات حسینی نیک به مناسبت فرارسیدن هفته حجاب و عفاف در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مسئله زن از مسائل اساسی و محوری برای هر ملت، آیین و مکتب است به همین دلیل از گذشته تاکنون یکی از موضوعات مهم مورد گفتگو در میان همه ملت ها مسئله زنان بوده است.
وی عنوان کرد: زنان مانند مردان، نیمی از جامعه اند و با یکدیگر مسائل مشترکی دارند ولی هیچگاه ضرورتی احساس نشد که در مورد مردان به طور خاص بحث و گفتگو شود یا مسائل آنان مورد بررسی های علمی قرار گیرد.
این استاد حوزه ادامه داد: زنان به دلیل ستم تاریخی که بر آنان رفته است وضعیت متفاوتی با مردان دارند. آنان همواره در معرض تحقیر بوده اند. مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند و در برهه ای از تارییخ هویت انسانی آنان نادیده گرفته شده است. گاهی آنان را در شمار بردگان قرار داده اند و گاهی مانند کودکان و سفیهان، اهلیت حقوقی آنان انکار شده است.
حسینی نیک اظهار کرد: هم اکنون، زنان انسان هایی آزاد و دارای هویت انسانی و اهلیت حقوقی مستقل اند ولی با این وجود بحث و گفتگو درباره مسائل زنان از جمله مسئله مربوط به عفاف و حجاب و الگوهای رفتاری این قضیه همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم و روایات اسلامی، مطالب فراوانی درباره زنان دیده می شود افزود: با این حال مدتی است که این موضوع بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. در غرب با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر یا اسناد دیگری همچون کنوانسیون محو تبعیض علیه زنان، مسائل زنان دوره جدیدی را آغاز کرده است.
این استاد حوزه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سهم زنان در شکل گیری انقلاب و نیز حضور چشم گیر آنان در دفاع مقدس و بخش های گوناگون جامعه سبب گردیده که مسائل زنان در جمهوری اسلامی ایران نیز کانون بحث و گفتگوها قرار گیرد و پژوهش های فراوانی درباره آن انجام شود..
حسینی نیک با اشاره به اینکه اسفندماه سال 91 به منظور گرامیداشت مقام و منزلت بانوان شهید و تجدید پیمان با آنان، کنگره هفت هزار شهید زن کشور با قرائت پیام مقام معظم رهبری برگزار گردید، توضیح داد: پیام معظم له حاوی نکات بسیار مهمی درباره زنان است . در قسمتی از پیام ایشان در توصیف الگوهای زنان اینگونه آمده است که زن در تعریف غالبا شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف کاملا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است، معرفی شد.
وی عنوان کرد: شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم تمام زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود. عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال، در متن و مرکز هم بود .می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی های جدیدی کرد.
این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش که الگوی مطلوب زن در خانواده و جامعه چیست، گفت: شهید مطهری در ارتباط با نقش زن در تاریخ به سه الگو اشاره می کند. شخص گران بهای بدون نقش، شخص بی بهای دارای نقش یعنی زنی که در جامعه نقش مستقیم دارد ولی به دلیل عدم رعایت حریم و ارتباط ارزان با مردان، قدر و قیمتی ندارد و سوم، شخص گران بهای دارای نقش یعنی زنی که در اداره خانواده می کوشد و در عین حال در جامعه حضور زنده دارد.
حسینی نیک اظهار کرد: به گفته شهید مطهری شکل دیگری از تاثیر زن در تاریخ این است که زن نه به عنوان شخص بی بها بلکه عامل موثر و نقش مستقیمی در تاریخ داشته باشد. شخصی که حریم میان او و مرد برداشته شد، شخصیت او از نظر احترام و عزت پایین آمده ولو از نظر سواد بالا باشد. روشن است که زنان عاقل و دوراندیش خواه مسلمان باشند و یا پیرو آیین دیگر، به دیگران اجازه نمی دهند که آنان را وسیله سودجویی قرار دهند.
وی به تعبیر قرآن کریم از زنان و مردان پاکدامن به محصنات یا محصنین به معنای منع یا مکان مرتفعی که دسترسی به آن ممکن نیست اشاره و اظهار کرد: اگر زنان در خانه حبس شوند و امکان حضور در جامعه را نداشته باشند طبیعتا فرصت تحصیل و ارتقای سطح آگاهی خود را نخواهند داشت. نتیجه این وضعیت آن است که جامعه مسلمانان، پزشک و پرستار زن نخواهد داشت در این صورت چاره ای نیست که امور زنان را مردان اداره کنند و بیمار زن را پزشک مرد معالجه کند.
این استاد حوزه با بیان اینکه در برخی آیات قرآن کریم مشروعیت حضور زن در جامعه و ارتباط انسانی وی با مردم قابل استنباط است، ادامه داد: زنان مسلمان هنگام شب، موقعی که برای نماز مغرب و عشا به مسجد می رفتند تا پشت سر پیامبر نماز بخوانند، با سخنان ناروای برخی جوانان هرزه که بر سر راهشان قرار می گرفتند مورد آزار بودند که این آیه نازل شد. اگر باید در خانه می ماندند خداوند می فرمود که در خانه هایتان بمانید تا از مزاحمت در امان باشید در حالیکه خداوند آنان را به پوشیدگی مامور کرده است. از شان نزول آیه 59 سوره احزاب به خوبی معلوم می شود که خروج زن از منزل و حضورش در اجتماعات مسلمانان جایز است.
حسینی نیک با اشاره به اینکه سیره پیامبر و امامان معصوم اینگونه نبوده که همسران و دختران خود را در خانه محبوس و محصور کنند، افزود: الگوی مطلوب زن، خانواده گرایی و حضور اجتماعی است، این همان الگوی زن سوم است.
انتهای خبر

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خطبه فدکیه حضرت زهرا دلیل روشن مشروعیت سیاسی و اجتماعی زن /الگوی مطلوب زن، خانواده گرایی و حضور اجتماعی است
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو