افزایش سرسام‌آور قیمت چادر و ملزومات حجاب

چگونه می‌توان با جوانان در خصوص حجاب سخن گفت در حالی که بازار مملو از لباس‌های نامتعارف و ضد اسلامی و به نوعی غربی است؟ با افزایش نجومی قیمت ملزومات حجاب چگونه می‌توان دعوت به حجاب کرد؟
افزایش سرسام‌آور قیمت چادر و ملزومات حجاب
1401/06/03 - 12:19
تاریخ و ساعت خبر:
140944
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجاب، به‌عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام به این معنا است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد. بنابراین، حجاب، به‌معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
در خصوص بعد ایجابی حجاب و عفاف مسئله‌ای که مطرح است یافتن پوشش مناسب برای بانوان و شرایط داشتن حجاب کامل در جامعه است. همانطور که می‌دانیم شرایط داشتن حجابی کامل با توجه به مدل‌های امروزه و هزینه‌های هنگفت امری سخت و دست نیافتنی شده است.
بازار، پوشیده از مدل‌های غربی با کیفیت‌های پایین است و در کمال ناباوری این مدل‌ها با قیمت‌های پایینی نسبت به مدل‌های بلندتر و پوشیده‌تر در بازار به فروش می رسند. به علاوه افراد محجبه برای حفظ حجاب خود باید مدت طولانی در بازار به دنبال مدل‌های اسلامی باشند و در بیشتر موارد به دلیل نبود این مدل‌ها و یا کمبود آن در بازار به اجبار باید به دنبال پارچه و دوخت لباس مورد نظر خود باشند که این مهم قیمت تمام شده را برای آنها افزایش می‌دهد.
حال سوال اینجاست، چگونه می‌توان با جوانان در خصوص حجاب سخن گفت در حالی که بازار مملو از لباس‌های نامتعارف و همچنین ضد اسلامی و به نوعی غربی است؟ ما چگونه می‌توانیم جوانان را دعوت به رعایت عفاف و حجاب کنیم در صورتی که بستر آن در جامعه فراهم نیست؟
به نوعی شاید بهتر باشد ابتدا بستر این فرهنگ مؤکده در اسلام و واجب الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراهم شود و بعد به سطح مردم برویم و در خصوص این موضوع فرهنگ سازی و اقدام کنیم.
طبق گزارشاتی که در هفته‌ی اخیر از فروشندگان پارچه چادری و چادر و ملزومات حجاب داشته با رشد چند برابری قیمت چادر مواجه بوده‌ایم و این به معنای این است که برای مثال اگر پارچه چادر عربی اصیل که در دو سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، امسال همان چادر با قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
گیره روسری که در دو سال گذشته با قیمت بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسید، امسال همان گیره روسری بین ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان در بازار موجود و برای فروش است که این حاکی از افزایش سه برابری قیمت‌ها است.
فروشندگان و فعالان فرهنگی از کم شدن مشتریان که اغلب آنها قشر محجبه و چادری هستند؛ گزارش دادند و دلیل این افزایش قیمت را چند مورد دانستند از جمله: افزایش نرخ ارز، دلال بازی و افزایش کرایه و اجازه مغازه‌ها که فروشندگان را مجبور به افزایش قیمت محصولات می‌کند.
یکی از مشکلات موجود که در این موضوع مورد بحث است؛ واردات پارچه‌های چادری به کشور است. طبق مشاهدات میدانی خبرنگار مهر بیشتر پارچه چادری مورد استفاده در بازار ایران وارداتی است و واردات ۹۵ درصد پارچه‌های چادری و تولیدات کم داخلی در این زمینه و همچنین خروج مقدار زیادی از ارز کشور از دلایل متفاوت قیمت‌های سرسام‌آور چادر و دیگر ملزومات حجاب است.
اگر باور داریم که حجاب، پاشنه آشیل ماست، باید چاره‌ای بیندیشیم و فرصت را بیشتر از این از دست ندهیم. امروزه قیمت میلیونی چادرهای مشکی، معضلی است که این روزها خانم‌های چادری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای آنکه بتوانند پای اعتقادات خود بایستند، هزینه بسیاری متحمل می‌شوند اما جا دارد در جامعه‌ای اسلامی که چادر به عنوان پرچمی فرهنگی به شمار می‌رود، چاره‌ای برای کاهش قیمت چادر و تکریم بانوان چادری اندیشیده شود.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف، چادر مشکی، بدحجابی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو