چرا باید جامعه در برابر حفظ ارزش‌ها مطالبه گر باشد؟ / امر به معروف و نهی از منکر اصل مترقی مسئولیت اجتماعی

موضوع امر به معروف یک مطالبه بجا و شایسته است که اگرچه در جامعه ما دشمن با نفرت پراکنی به آن تاخته و قصد دارد ذهن عموم جامعه را در این حوزه مسموم سازد! اما در روایت‌های افرادی که در کشورهای غربی زندگی می کنند یا به این کشورها مسافرت کرده‌اند، آمده است که شهروندان نسبت به بی مبالاتی افراد در صدمه زدن به وسایل عمومی و ... قاطعانه برخورد کرده اند. این موارد نشان می دهد که امر تذکر و مطالبه در حوزه ارزش های فردی و اجتماعی یک موضوع کاملا پذیرفته شده است.
چرا باید جامعه در برابر حفظ ارزش‌ها مطالبه گر باشد؟ / امر به معروف و نهی از منکر اصل مترقی مسئولیت اجتماعی
1401/06/12 - 12:20
تاریخ و ساعت خبر:
141129
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد : مساله امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائل اصلاحی جامعه اسلامی است. اسلام در حوزه مسئولیت اجتماعی آنقدر مترقی و پیشگام است که این اصل محوری را در خود جای داده و آنرا مطالبه کرده است. در واقع با این اصل راهبردی یک فرد مسلمان یک فرد خنثی و غیر فعال نیست بلکه یک فرد کاملا اصلاح‌گر و پویان در جامعه تلقی می شود که دارای ویژگی‌های خاصی است. جامعه‌ای نیز می تواند رشد و بالندگی داشته باشد که در آن افراد خنثی و بی روح نباشند بلکه هر کدام ضمن فعال بودن در جامعه برای رشد تک تک آحاد جامعه ارزش قائل شوند.
موضوع امر به معروف و نهی از منکر یک مطالبه بجا و شایسته است که اگرچه در جامعه ما دشمن با نفرت پراکنی به آن تاخته و قصد دارد ذهن عموم جامعه را در این حوزه مسموم سازد! اما در جهان یک موضوع کاملا پذیرفته شده است که بطوری که افراد جامعه برای ارزش‌های ان جامعه احترام قائل شده و برای آن مطالبه گر هستند و نسبت رعایت این موارد حساسیت به خرج می دهند.
در داستان‌ها و روایت‌های بسیار زیادی از افرادی که در کشورهای اروپایی و غربی زندگی می کنند یا به این کشورها مسافرت کرده‌اند، آمده است که شهروندان نسبت به بی مبالاتی افراد در صدمه زدن به وسایل عمومی و ... با مطالبه گری جدی و قاطعانه برخورد کرده اند. این موارد نشان می دهد که امر تذکر و مطالبه در حوزه ارزش های فردی و اجتماعی یک موضوع کاملا پذیرفته شده است. درواقع اصل شهروندی نیز ایجاب می کند که دربرابر صدمه زدن به جامعه فعال و مطالبه گر باشیم.
جالب اینجاست که اگرچه برخی ایرانیان از کشورهای غربی با آب و تاب این موارد را تعریف می‌کنند در ایران اما وقتی فردی نسبت به اتفاق ناگواری تذکر می دهد این پذیرش وجود ندارد و به نوعی آنرا دخالت در امور خصوصی تلقی می کنند درحالی که این امور اغلب عمومی است و با یک خلط مبحث آن را خصوصی تلقی می کنند.
متاسفانه با القاء موضوع که آمران به معروف در زندگی خصوصی افراد دخالت می کنند نه یک ارزش عمومی ، برخوردهای خشنی آنها صورت می گیرد که بعضا به ایجاد آسیب و حتی به شهادت رسیدن آنان منجر می‌شود و این درحالی است که متأسفانه آمار هتک حرمت و حتی جان باختن آمران به معروف در حال افزایش است. ماجرای شهادت یکی از آمران به معروف در شهر کازرون در این حوزه بسیار مشهود است. این درحالی است که در همین شهر اخیرا موضوع ضرب و شتم دو زن آمر به معروف رخ داد و از سوی دیگر تجمع نوجوانان با لباس مبتذل و سر و شکلی که حاکی از بی حیایی بود در این شهر اتفاق افتاد.
آنچه در این حوزه بسیار قابل توجه است، موضوع پذیرش افکارعمومی در خصوص امر به معروف است. این درحالی است که در حوزه امر به معروف باید مطالبه گری ازسوی تمامی آحاد جامعه بوجود آید و جامعه به این موضوع واقف شود که امر به معروف و تذکر در این حوزه حق جامعه برای اصلاح آن و برخورد با ناهنجاری‌ها است و باعث پاکسازی جامعه می شود. به نظر می رسد جامعه را بیشتر باید در حوزه امر به معروف مجهز کرد تا افرادی که با بی مبالاتی تمام ارزش‌های اخلاقی و مادی جامعه را زیر پا می‌گذارند روز به روز از تعدادشان کاسته شود. متاسفانه تا حد بسیاری جامعه ما از این موهبت خود را محروم کرده است.
این درحالی است که هم جامعه باید خود را در حوزه دفاع از ارزش ها مطالبه گر و محق ببیند و هم اینکه در جامعه آنقدر این موضوع تبین و تعمیق یابد که اگر کسانی بر اثر غفلت، اقداماتی بر خلاف ارزش ها انجام دهند با یک تذکر ساده به راه صواب هدایت شوند و بدون هزینه‌های مادی و جانی این موهبت اجتماعی که در اسلام به عنوان یک فریضه مترقی و پیشرونده بدان تاکید شده است، جاری و ساری شود. متاسفانه به نظر می رسد به طور تعمدی هزینه امر به معروف ونهی از منکر تا حد جان افراد در حال افزایش است!
جای تأسف دارد که برخی از القاسازی های مسوم در جامعه باعث شده است که پدیده امر به معروف در کشورمان با نفرت پراکنی یک پدیده منفی تلقی شود این درحالی است که جامعه تراز، جامعه‌ای است که در آن افراد مراقب اقدامات یکدیگر بوده و نسبت به ارزش های مادی و معنوی آن احساس تعلق خاطر و مسئولیت ‌کنند.
مسئولیت پذیری دراین حوزه آنچنان باید در تار و پود جامعه رسوخ کرده باشد که چنین موضوعاتی به یک رفتار اجتماعی مطلوب بدل شود. بی‌اعتنایی نسبت به ناهنجاری خود باعث ایجاد یک عادت بد در افراد نابهنجار برای ارتکاب بیشتر به این موارد شده و در ادامه به یک رفتار اجتماعی بدل می شود و درواقع قبح از قباحت می افتد و ضدارزشها به ارزش تبدیل می شوند زیرا دیگر جامعه خط کش و معیاری برای رفتار اجتماعی مثبت ندارد.
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
چرا باید جامعه در برابر حفظ ارزش‌ها مطالبه گر باشد؟ / امر به معروف و نهی از منکر اصل مترقی مسئولیت اجتماعی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو