اجرای طرح «ایران جوان بمان» در سمنان

مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان گفت: طرح «ایران جوان بمان» در سمنان در حال برگزاری است.
اجرای طرح «ایران جوان بمان» در سمنان
1401/06/21 - 09:04
تاریخ و ساعت خبر:
141362
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عفت دیابی در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اجرای طرح «ایران جوان بمان» در شهرستان سمنان اظهار داشت: اجرای طرح «ایران جوان بمان» در دستور کار سپاه و بسیج استان سمنان قرار دارد و این طرح تقویت کننده سبک زندگی اسلامی است.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین پایه‌های انقلاب اسلامی مسئله خانواده است که از اهمیت بسیاری برخوردار است و دشمن برای از بین بردن پایه‌های خانواده هدف گذاری کرده و یکی از ابعاد مهم جنگ شناختی دشمن، ضربه زدن به هویت خانواده است.
مسئول بسیج جامعه زنان استان سمنان گفت: خانواده پایگاه کمال انسانیت و محیط تربیت و پروش استعدادها و مهمترین رکن پیشرفت جامعه است که اگر در مسیر تربیت اسلامی باشد سهم بزرگی در کمال و پیشرفت کشور دارد.
دیابی بیان کرد: افزایش جمعیت، تقویت روحیه جهادی و بسیجی، تقویت عفاف و حجاب در جامعه، افزایش معنویت و توانمندسازی خانواده‌ها برای رسیدن به ایرانی قوی از دیگر ابعاد طرح ایران جوان بمان است که لازمه این اقدامات فرهنگ سازی و گفتمان سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بحران جمعیت در کشور؛ مسئله ای اولویت دار
زینب راد مسئول اجرای طرح ایران جوان بمان در سمنان و از کارشناسان مامائی این شهرستان اظهار داشت: امروزه بحران جمعیت ما از مسایل اولویت دار کشور است.
وی ادامه داد: در ایجاد این بحران عوامل متعددی همچون افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، تمایل به تک فرزندی، افزایش سقط جنی، افزایش ناباروری، افزایش سالمندی و مسائل اقتصادی و ... است و باید گفت یکی از مولفه های اثرگذار در این مقوله مباحث فرهنگی و اقناع سازی است.
این کارشناس مامائی تصریح کرد: برداشتن سایه شوم شعار فرزند کمترزندگی بهتر در جامعه طبق منویات مقام معظم رهبری نیازمند اقدام جهادی در حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی در بین مردم است؛ بنابراین با توجه به هشدار مقام معظم رهبری در خصوص ترکیب جمعیتی ایران و سالمندی کشور و نقش موثر فرهنگ بر اصلاح این مشکل طرح «ایران جوان بمان» با هدف فرهنگ سازی برای افزایش فرزندآوری و به تبع آن افزایش جمعیت و نرخ باروری کلی در این استان و شهرستانهایش اجرا ش.
راد بیان کرد: در شهرستان سمنان در راستای این طرح در چهار پایگاه مقاومت بسیج خواهران از جمله پایگاه بسیج ام لیلا، آمنه و فضه شهرستان سمنان و حضرت مریم س روستای خیرآباد با اجرای برنامه های آموزشی طبق سرفصل های مشخص برای عموم مردم و اعضای پایگاه بسیج برگزار شد. در این آموزش ها اطلاع رسانی و آموزش در خصوص علل کاهش جمعیت و راهکارهای مقابله با آنها انجام گرفت.
وی محورهای اصلی این طرح را شامل تبیین و آگاه سازی در مورد وضعیت جمعیت و چالش های پیش رو، تبیین ارزش فرزند و فرزند آوری، تبیین آسیب های تک فرزندی، تبیین معضلات سالخوردگی و تبیین اهمیت مقابله با سقط جنین است.
این کارشناس مامائی بیان کرد: عوارض تک فرزندی به صورت مشخص برای همگان را می توان به از بین رفتن نقش های خاله دایی عمه و عمو و همچنین فرزندان آنها به طبع آن در آینده ذکر کرد؛ اما موارد جدید نیز بررسی شده است که از بُعد خانواده کودک تنها است و نمی تواند با خواهر و برادر خود تعامل داشته باشد و بدلیل توجه زیاد پدر و مادر و سایر بستگان نزدیک از اعتماد به نفس کمتری برخوردار است.
راد بیان کرد: مضرات دیگر تک فرزندی از بین رفتن فضای کودکی برای بچه ها است بخاطر اینکه همیشه تعداد بزرگسالان بیشتر است که نبود کودکان خود باعث گرایش بیشتر و وابستگی بچه ها به بازی ها و فضای مجازی میشود که ممکن است منجر به بلوغ زودرس بچه ها شود و یا حتی ممکن است منجر به بروز استرس و اضطراب فرزندان به دلیل کمال طلبی پدر و مادر شود.
وی افزود: مضرات تک فرزندگی از بعد جامعه شناسی باعث می شود که جمعیت کشور رو به پیری برود و فضای جوانی و شادابی کمتر دیده می شود.
این کارشناس مامائی در ادامه به مضرات خطر افزایش جمعیت و سالمندی اشاره کرد و از جمله آنها را از بین رفتن امنیت و اقتدار جامعه بدلیل نبود نیروی جوان برای پیشگیری از جنگهای احتمالی برای تصاحب کشور، نبود نیروی کار جوان برای انجام امور و کارهای مختلف در طبقات مختلف کاری در جامعه عنوان کرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اجرای طرح «ایران جوان بمان» در سمنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو