هشدار!

۵ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت/ سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید

اکنون ۵ میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند که نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند و ۵ میلیون نفر از مردم نیز در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند.
۵ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت/ سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید
1401/08/24 - 11:21
تاریخ و ساعت خبر:
143044
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان سیستان و بلوچستان- دکتر مریم پیری : حوزه سلامت از چهار جزء سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی تشکیل شده است. ما تنها سلامت جسمانی را مدنظر نداریم، بلکه به سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی نیز باید توجه داشته باشیم. سلامت جسمانی به معنای فقدان بیماری در حوزه مسائل جسمانی است. در این زمینه سلامت روان نیز بسیار حائز اهمیت است. سلامت جسم بر سلامت روان اثرگذار است و نشاط عمومی می‌تواند سلامت روان را ایجاد کند.
فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی، استرس و مسائل زیست محیطی می‌توانند بر سلامت روانی تأثیر سوء بگذارند و سلامت اجتماعی از همین منظر حائز اهمیت است؛ چرا که اگر این معضلات و مسائل مورد توجه قرار نگیرند، می‌توانند به آسیب اجتماعی تبدیل شوند.
نکاتی در باب تغذیه

رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری دیابت بسیار ضروری و مهم است ولی از آن جایی که شیوه زندگی افراد، فرهنگ و یا وضعیت اقتصادی اجتماعی آنان کاملا متفاوت می باشد، بهتر است به جای توصیه رژیم یکسان واز پیش تعیین شده، دستورالعمل های تغذیه ای بر مبنای اهداف درمان و نیاز هر فرد دیابتی زیر نظر پزشک دیابت یا یک متخصص تغذیه انجام شود.
چگونه و چه وقت غذا بخوریم؟
به منظور کنترل قند خون روزانه 6 وعده غذا شامل :
سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام)
سه میان وعده توصیه میشود.
سعی کنید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنید.
مصرف میان وعده قبل از خواب در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از کاهش قند خون در طول شب و قبل از خواب جلوگیری می کند.
میان وعده شب بهتر است از یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر که همراه با نان تهیه شود، باشد.


برای درمان افت قند ، چقدر قند یا چیز دیگر بخورم؟
پاسخ - اولا گفتیم که تعریف واقعی اصطلاح افت قند یعنی کاهش قند به کمتر از ۷۰ ، اگر این ضعف شما به افت قند تعبیر شده (توسط خودتان) و قند زیر ۱۰۰ نیست که کار خاصی لازم نیست.
اما اگر زیر ۱۰۰ و بالای ۷۰ است :
توجه به دلیل پیدایش این ضعف مهمتر از اقدام به درمان آن است.
آیا میان وعده را به موقع نخورده اید؟
آیا انسولین یا قرص را به اشتباه زیادی ، استفاده نکرده اید؟
آیا وعده غذایی قبلی را کمتر از معمول یا بدون کربوهیدرات مصرف کرده اید ؟ مثلا سوپ سبزی بدون نان
آیا فعالیت فیزیکی یا ورزشی شدیدی انجام داده اید؟
اگر این مسائل بود که مختصری ، مثل میان وعده بخورید
اگر زیر ۷۰ بود و البته اختلال هشیاری وجود نداشت : معادل ۱۵ گرم گلوکز یا 7 حبه قند در یک لیوان آب. یا نصف لیوان نوشابه غیر رژیمی یا نصف لیوان شربت دست ساز خانگی یا یک قاشق غذا خوری عسل یا شکر حل شده در آب
دقت کنید شیرینی و شکلاتهای خامه ای و چرب بدلیل محتوای چربی و تاخیری که در بالا بردن قند ایجاد میکند انتخاب اولمان نیستند.
مطمئنا اینجا پلو و یا نون و مربا به مقدار زیاد معنی ندارد و نتیجه ای جز قند خون بالا در ساعات آینده و در صورت تکرار اضافه وزن نخواهد داشت.
در صورت افت قند خون زیر ۷۰ و اختلال هشیاری یا بیهوشی:
- استفاده از آمپول گلوکاگون و تماس با اورژانس
‍ اختلالات غده تیروئید در افراد دیابتی
مطالعات نشان می دهد که اختلالات غده تیروئید در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به خصوص خانم ها شیوع بیش تری دارد.
یکی از اختلالاتی که در بین افراد دیابتی بسیار شایع است،کم کاری غده تیروئید(هیپوتیروئیدیسم )است.
کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید کم تر از حد طبیعی هورمون تیروئید تولید می کند که نتیجه این اتفاق کاهش متابولیسم بدن است.
علائم کم کاری تیروئید معمولا در اثر کاهش متابولیسم بدن ایجاد می شود و ممکن است شامل خستگی،افسردگی، افزایش وزن باشد.
همراهی دیابت و هیپوتیروئیدی با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی همراه است و همین موضوع اهمیت غربالگری تیروئیدی را در همه ی بیماران مبتلا به دیابت نشان می دهد.
بنابراین به افراد دیابتی توصیه می شود که هر سال با انجام آزمایش های لازم از نظر اختلالات غده تیروئید بررسی شوند.

** مراقبت از پا
افراد مبتلا به نوروپاتی باید مراقبت خاصی از پاها داشته باشند. اعصاب پا بلندترین اعصاب بدن بوده و بیشترین تاثیر نوروپاتی بر روی این اعصاب می باشد. فقدان حس در پا بدین معنا است که ممکن است متوجه زخم ها و صدمات وارده نشوند. مشکلات مربوط به جریان خون نیز احتمال خطر بروز زخم ها را افزایش می دهد. مصرف دخانیات خطر مشکلات پا و قطع شدگی اندام را افزایش می دهد. در ایالات متحده آمریکا دیابت علت بیش از 60% قطع شدگی غیر ضربه ای اندام تحتانی می باشد. مراقبت گسترده از پاها می تواند 45 تا 85 % از قطع اندام جلوگیری نماید.
مراقبت از پاها شامل
شستشوی روزانه پاها با آب ولرم ، اجتناب از خیس نگه داشتن پاها ( از یک حوله نرم می توان جهت خشک کردن پاها و لا به لای انگشتان پا استفاده نمود. )
پاها باید روزانه از نظر بریدگی، قرمزی، تاول، تورم، پینه، میخچه و سایر مشکلات بررسی شود. در افرادی که به هر دلیل قادر به مشاهده پا نیستند می توان از یک آینه برای انجام این کار استفاده نمود و یا می توان از فرد دیگری جهت انجام اینکار کمک گرفت.
برای جلوگیری از خشکی پوست باید از کرم مرطوب کننده مخصوص پا استفاده نمود. توجه داشته باشید که نباید لا به لای انگشتان پاها کرم زده شود.
برای کوتاه کردن ناخن های پا باید آنها را به صورت طولی کوتاه نمود و از کوتاه نمودن کناره های ناخن اجتناب نمود. در صورتی که اطراف ناخن تیز شده است می توان از یک سوهان جهت مرتب کردن گوشه های ناخن کمک گرفت. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن بعد از حمام رفتن است زیرا در این زمان ناخن ها نرم تر هستند و راحت تر کوتاه می شوند.
همیشه جهت محافظت پا از کفش و دمپایی استفاده شود. پوشیدن جوراب ضخیم و نرم از آزردگی پاها جلوگیری می نماید.
کفش های مناسب و اندازه پا پوشیده شود.
قبل از پوشیدن کفش حتما داخل کفش از نظر وجود سنگ ریزه کنترل شود.
** کدام نان برای کنترل دیابت بهتر است؟
نان هایی که فیبر بیشتری در فرایند تهیه آنها استفاده شده است بهترین نان برای مصرف دیابتی ها هستند.
مثلا نان سنگک بطور معمول از فیبر بیشتری برخوردار است و به همین دلیل تاحدودی تیره تر است.
نان تافتون سبوس دار و بربری هم انتخاب های خوبی برای مصرف هستند ولی مقدار مصرف را برحسب شرایط دیابت خودتان و برحسب تعداد وعده های غذایی روزانه با مشورت پزشکتان و مشاور تغذیه ، تعیین کنید.
نان لواش ، نان باگت و نان توست اصلا انتخاب خوبی برای دیابتی ها نیستند ، چونکه در تهیه این نانها از آرد بدون سبوس استفاده میشود و سریعا هضم شده و قند خون را سریع بالا میبرند.
نان سوخاری هم با توجه به اینکه در فرآیند تولید آن ، مختصری شکر استفاده میکنند ،مناسب نیست.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
۵ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت/ سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو