لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: با توجه به کنار زدن بروکراسی پیچیده برای اتباع غیر ایرانی در طرح تاسیس سازمان ملی اقامات و از سوی دیگر بستری که برای کودک همسری در برخی از استان های مرزی ایجاد شده بود، لغو اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت پیش بینی شده است.
لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی
1401/08/28 - 19:44
تاریخ و ساعت خبر:
143155
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: با توجه به کنار زدن بروکراسی پیچیده برای اتباع غیر ایرانی در طرح تاسیس سازمان ملی اقامات و از سوی دیگر بستری که برای کودک همسری در برخی از استان های مرزی ایجاد شده بود، لغو اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت پیش بینی شده است.
ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به لغو قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت بیان کرد: چند نکته در خصوص این موضوع حائز اهمیت است. اول اینکه از زمان تصویب قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۹۸ بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و تا زمانی که این طرح نیز به نتیجه برسد همچنان سامانه باز خواهد بود و افراد جامانده نیز می توانند ثبت نام کنند. در طرح نیز ذکر شده است که بعد از تصویب این قانون افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند به وضعیت تابعیت فرزندان آنها رسیدگی خواهد شد.
یک گام برای جلوگیری از کودک همسری
وی در ادامه اظهار کرد: اما به دو دلیل لغو اجرای این قانون در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت پیش بینی شده است. اول اینکه در زمان تصویب این قانون به دنبال ایراد شورای نگهبان ما از لفظ ازدواج شرعی استفاده کردیم. در همه جای دنیا با ازدواج قانونی این تابعیت داده می شود. اما ما در این قانون آورده ایم فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی به تابعیت ایران در می آیند. لفظ ازدواج شرعی زمینه کودک همسری را در خیلی از استان های مرزی فراهم کرده است تا این فرزندان تابعیت بگیرند. اگر لفظ ازدواج قانونی بود قطعا دادگستری و یا دفاتر ثبت ازدواج جلوی کودک همسری را می گرفتند اما این لفظ ازدواج شرعی این زمینه را برای کودک همسری فراهم کرده است.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر در طرح تاسیس سازمان ملی اقامت بروکراسی پیچیده ای که در زمینه اقامات و تابعیت وجود داشت کنار رفته و همه امور در یک سازمان تجمیع شده است. با تصویب این طرح مشکلات اقامات و تابعیت این افراد با در نظر گرفتن تمام جوانب حل خواهد شد. بر اساس این طرح این افراد می توانند ازدواج خود را به صورت قانونی ثبت کنند. اکنون نیز این مشکل فقط برای ایران وجود دارد. در این طرح اتباع غیر ایرانی ساماندهی خواهند شد و مشکلات آنها نیز حل می شود.
هنوز فرصت برای ثبت نام در سامانه باقی است
وی در ادامه تاکید کرد: با لغو قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی ما دیگر چیزی به عنوان ازدواج شرعی نخواهیم داشت و این اتباع می توانند به صورت قانونی ازدواج خود را ثبت کنند و جلوی کودک همسری نیز گرفته می شود. از سوی دیگر تاکنون ۱۱۰ هزار نفر نیز بر قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سامانه ثبت نام کرده اند و باتوجه به روند تصویب طرح تاسیس سازمان ملی اقامت در مجلس فرصت برای ثبت نام جاماندگان فعلا باقی است. بعد از تصویب این طرح نیز افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند کارشان پیش خواهد رفت.
ایسنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج، ایران، زنان، قانون، مردان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو