بانوی کارآفرین بجنوردی با تولید قارچ برای 200 نفر مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرد

زکیه مؤمنی بانوی سرپست خانوار ساکن بجنورد است که سال هاست در زمینه تولید قارچ فعالیت می کند . وی موفق شده است که برای 5 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند وی معتقد است مهمترین مسئله ی بیکاری از بی هدفی است.
بانوی کارآفرین بجنوردی با تولید قارچ برای 200 نفر مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرد
1401/09/06 - 08:10
تاریخ و ساعت خبر:
143395
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کارآفرینی، هنری است که بانوان ایران زمین به ویژه بانوان روستایی و شهرستان های کشورمان در آن خوش درخشیده اند. بانوان مدبر روستا و شهرستان های ایران اسلامی با تکیه بر آموزه هایی که گاه برگرفته از فرهنگی غنی و گذشته ای پربار است یا برگرفته از آموزش های نوین در مراکز مختلف آموزشی است توانسته اند علاوه بر ایجاد کسب و کار برای خود برای همشهری ها و هم روستایی های خود نیز اشتغال ایجاد کنند . یکی از برکات حضور زنان در عرصه کارآفرینی احیای برخی از هنرهایی است که مدت زمان طولانی در رده هنرهای خاموش یا فراموش شده قرار داشته است که این حرکت خود جهادی بزرگ در مسیر احیای فرهنگ و هنر ایرانی است .

از بعد دیگر حضور زن با عناوینی چون مادر ، همسر ، دختر و خواهر خانواده، انگیزه ای برای حضور سایر افراد در مسیر کارآفرینی و اشتغال است ، چیزی که بشیتر کارآفرینان به آن اشاره دارند.
خبرنگار طنین یاس با درک اهمیت کارآفرینی زنان در حوزه زن و خانواده به دیدار یکی از بانوان کارآفرین خراسان شمالی رفته است و با او گفت وگویی انجام داده است . خواندن آن خالی از لطف نیست ..
1. لطفا آنطور که دوست دارید خودتان به خوانندگان ما معرفی کنید؟
به نام خدا زکیه مومنی هستم بسیجی فعال در حوزه اسیه شهرستان بجنورد، سرپرست خانوار و صاحب دو فرزند دختر، در حوزه ی قارچ دکمه ای و پرورش کبک فعالیت می کنم.

2. درباره حرفه یا تخصصی که در آن مشغول به فعالیت هستید توضیح بفرمایید؟
بنده در پرورش قارچ فعالیت دارم. پرورش قارچ دوره ی هفتاد روزه دارد که سی و پنج روز نگهداری دما و رطوبت از کمپوست و سی و پنج روز هم جمع آوری محصول را شامل می شود. خدا را شاکرم که از سال نود و پنج تا به حال این خط تولید را ادامه دادم و علی رغم تمام کاستی ها این کار را ادامه داده و مشغول هستم و به لطف خداوند توانستم موفقیت هایی کسب کنم.

3. سابقه این حرفه در استان و شهرستان چقدر هست؟

سابقه ی بنده در تولید قارچ از سال نود و پنج شروع شده و همچنان ادامه دارد ولی سابقه ی شهرستان حدود بیست و پنج سال است.
4. برای نسل جوان و افرادی که دوست دارند وارد عرصه کاری شما شوند چه پیشنهاد و راهکاری دارید که موفق تر عمل کنند؟

توصیه ی من به همه ی افراد که علاقه به تولید قارچ دارند این هست که اول تجهیزات لازم تهیه کنند و در مورد کمپوستی که می خواهند خرید کنند تحقیق کنند و ابتدا در سطح شهر و استان به دنبال بازار فروش باشند و بعد کار شروع کنند. از تجارب دیگران استفاده کنند. از حداقل ها شروع کنند و در هر کاری اطلاعات لازم را داشته باشند و بدون تحقیق در حوزه کار آفرینی وارد نشوند.
5. اولویت اول شما به عنوان یک بانوی موفق کارآفرین خانواده است یا تخصص تان و با وجود مشغله زیاد چگونه توانسته اید بین این دو تعادل ایجاد کنید؟
چون برای فرزندانم هم پدر هستم هم مادر منزل خودم را در کنار کارگاه زده ام که از فرزندانم دور نباشم و برای کار در کارگاه از فرزندانم هم کمک میگیرم. کسی که عاشق کارش باشد در کنار مادر خانواده بودن تولید هم برایش لذت بخش می شود.


6. بازار فروش محصولات شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟
حرفه شما چقدر توانسته ارز وارد کشور کند و به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد کند؟ دغدغه ها ،محدودیت ها و موانع راه بفرمایید.
بازار فروش من بیشتر داخل استان هست به طور مستقیم 5نیروی فعال دارم و غیر مستقیم 150نفر، دغدغه ی من تهیه کمپوست است چرا که کمپوست از تهران خرید میشه و هر بار کرایه بار تغییر می کند و این در جریان کار تاثیر می گذارد
7. درخواست شما از مسئولین به ویژه مسئولیتی که به طور مستقیم با حرفه شما ارتباط دارند چیست؟
من در محل تولید خودم امتیاز آب و برق و گاز ندارم به ادارات هم خیلی رفتم و تقاضا کردم ولی موافقت نکردند با اینکه در محل تولیدی خودم شرکت تعاونی هم ثبت کردم، متاسفانه حمایتی که باید باشد وجود ندارد و تشکر می کنم از بسیج سازندگی که در طول کار بنده را حمایت کرده. البته مسئولین در حین بازدید قول هایی داده اند که انتظار دارم ان شاالله اقدام لازم داشته باشند.
8. سخن پایانی؟
در پایان به همه علاقمندان در حوزه کار آفرینی متذکر می شوم هیچ تلاشی بی نتیجه نیست و اگر برای هدفی که داریم تلاش کنیم به هدف می رسیم .
مهمترین مسئله ی بیکاری از بی هدفی است.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوی کارآفرین بجنوردی با تولید قارچ برای 200 نفر مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرد
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو