کشف گورستان سنگی دوره پیش از اسلام در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف گورستان سنگی در کنار یکی از سواحل غربی استان خبر داد و گفت: سابقه این گور باستانی به ۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.
کشف گورستان سنگی دوره پیش از اسلام در گیلان
1401/12/04 - 15:43
تاریخ و ساعت خبر:
145483
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ولی جهانی از کشف یک گورستان سنگی در کنار یکی از سواحل غربی گیلان خبر داد و گفت: سابقه این گور باستانی به ۲ هزار سال قبل باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه این گور باستانی در ساحل شهرستان تالش کشف شده است، افزود: سابقه استقرار گور در سواحل به دوره‌های پیش از اسلام باز می‌گردد.
جهانی ادامه داد: بسیاری از گردشگران و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع تاکید داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.
وی اضافه کرد: حتی پژوهشگر معروف گیلان و استاد تاریخ «منوچهر ستوده» در کتاب وزین خود «آستارا تا استرآباد» به صراحت اعلام می‌کند که جلگه‌های گیلان دارای آثار پیش از اسلام نبوده است و به دلیل مشکلات باتلاقی بودن و غیره در آن زمان امکان سکونت در این قسمت از استان گیلان در گذشته‌های دور بویژه پیش از اسلام وجود نداشته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
جهانی ادامه داد: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالاً گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان به دست آمده کمک کند.
وی تاکید کرد: هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر به فرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.
ایلنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باستانی، گردشگری، گردشگری و صنایع دستی، گورستان، مشکلات،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو