یافته محققان انگلیسی؛

فاکتورهای تولید مثل بر سلامت قلب زنان تأثیر می‌گذارند

تحقیقات جدید نشان می دهد که بین اولین زایمان زودتر، تعداد بیشتر زاد و ولد زنده و شروع قاعدگی در سنین پایین تر و خطر بیشتر مشکلات قلبی در زنان ارتباط وجود دارد.
فاکتورهای تولید مثل بر سلامت قلب زنان تأثیر می‌گذارند
1401/12/26 - 22:50
تاریخ و ساعت خبر:
146086
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به نقل از هلث لاین، در حالی که عوامل خطر سنتی قلبی عروقی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود (کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی، و غیره)، عوامل پرخطر خاص هم در زنان وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، مانند مشکلات در دوران بارداری و تغییرات هورمونی که در طول یائسگی رخ می‌دهد.
برای زنان مهم است که از عوامل خطر، از جمله سنتی و باروری آگاه باشند، بنابراین می‌توانند اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلاء به مشکلات قلبی انجام دهند.
بر اساس مطالعه جدید منتشر شده، اولین زایمان در سنین پایین، تعداد بیشتر زاد و ولدهای زنده و شروع قاعدگی در سنین پایین‌تر، همگی با افزایش خطر مشکلات قلبی در زنان مرتبط هستند.
محققان به طور خاص این عوامل تولید مثل و ارتباط آنها را با شرایط قلبی زیر بررسی کردند: فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی و سکته مغزی.
دکتر «فو سیونگ نگ»، نویسنده ارشد این مطالعه از کالج امپریال لندن، گفت: «در حالی که نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم که این عوامل چقدر خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، مطالعه ما نشان می‌دهد که سابقه باروری مهم است. ما باید در مورد این عوامل بیشتر بدانیم تا مطمئن شویم که زنان بهترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کنند.»
متخصصان قلب توافق دارند که بین سلامت باروری و سلامت قلب و عروق ارتباط قوی وجود دارد.
برای مثال، شروع عادت ماهیانه قبل از ۱۲ سالگی با چاقی و سندرم متابولیک همراه است. در واقع، هم شروع زودرس عادت ماهیانه و هم یائسگی دیرهنگام (یعنی قرار گرفتن طولانی‌تر در معرض استروژن) با افزایش خطر ابتلاء به بیماری عروق کرونر قلب همراه است.
تغییرات فیزیولوژیکی زنان در طول زندگی هم نقش مهمی در سلامت قلب دارد.
به گفته محققان، «این عوامل تولیدمثلی، یا "فنوتیپ باروری بیشتر"، به احتمال زیاد به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می‌دهد با خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. این تغییرات فیزیولوژیکی شامل تغییرات هورمونی است که عوامل خطر سنتی بیماری‌های قلبی عروقی، نظیر کلسترول بالا، مقاومت به انسولین و افزایش وزن را افزایش می‌دهد.»
این تغییرات همچنین باعث می‌شود بدن در حالت التهابی بیشتری قرار گیرد و ریسک لخته شدن خون افزایش یابد. دکتر سیونگ نگ افزود: «در دوران بارداری، بدن به مدت ۹ ماه در معرض این تغییرات قرار می‌گیرد و با چند بار بارداری، بدن چندین بار در معرض این تغییرات قرار می‌گیرد و این شرایط می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.»
یائسگی به خودی خود باعث بیماری قلبی نمی‌شود اما تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی رخ می‌دهد می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
سایر عوامل خطر برای زنان ابتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا هورمون درمانی است. برخی از موارد شیمی درمانی که برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود نیز می‌تواند خطر را افزایش دهد.
همچنین زنان باید بدانند که برخی از عوامل خطر، ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، از جمله:
پره اکلامپسی، فشار خون ناشی از بارداری، دیابت بارداری، یائسگی زودرس (قبل از ۴۰ سالگی)، شرایط التهابی مزمن مانند پسوریازیس، آرتروز و لوپوس که با دو برابر خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نرخ باروری، ریسک بیماری قلبی، زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو