بررسی موانع فرهنگی کاهش جمعیت

سبک زندگی، پیشران در تغییرات اجتماعی / فرهنگ سازی اشتباه از عوامل محدود کننده الگوی فرزندآوری

مشکل اقتصادی تنها یک عامل از این عوامل است و علت تامه پدیده کاهش فرزند آوری نیست بلکه متغیر های بزرگ دیگری هم وجود دارند که بر این کاهش جمعیت تاثیر گذاشته است .متغییرهایی مثل
سبک زندگی، پیشران در تغییرات اجتماعی / فرهنگ سازی اشتباه از عوامل محدود کننده الگوی فرزندآوری
1402/09/28 - 12:23
تاریخ و ساعت خبر:
148343
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان: از گذشته تا کنون کشورهای اسلامی در معرض نقشه های طرح ریزی شده از جانب ایالت متحده‌ آمریکا به منظور کاهش میزان افزایش طبيعی جمعیت قرار گرفته اند که این طرح ها شامل تغیرات فرهنگی است که منجر به حاکمیت فرهنگ غربی بر جوامع اسلامی شده تا جایی که رفتار مسلمانان مطابق این فرهنگ و یا انعکاسی از آن شود .
بخش عمده اثرات و عوامل تاثیر گذار بر کاهش جمعیت موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد و سبک زندگی ،فراهم نشدن شرایط رفاه، تقسیم نادرست امکانات ، حمایت نشدن مادران شاغل می باشد .
اتخاذ سیاست های مختلف برای مقابله با افزایش جمعیت، موجب کاهش تمایل زوج های جوان به فرزند آوری شده است و تبلیغ پی در پی شعار فرزند کمتر زندگی بهتر به مرور از سياست کنترل جمعیت امری مقدس ساخته است که حتی بر آموزه های دینی ترغیب کننده به ازدواج و تولید نسل هم ترجیح داده شد و برخی از ترس اداره فرزند ،از داشتن این نعمت محروم ماندند. باور عمومی مردم بر این است که مشکل اقتصادی مانع فرزند آوری وکاهش جمعیت شده است در صورتی که این باور اشتباه است و باید بگفت که مشکل اقتصادی تنها یک عامل از این عوامل است و علت تامه پدیده کاهش فرزند آوری نیست بلکه متغیر های بزرگ دیگری هم وجود دارند که بر این کاهش جمعیت تاثیر گذاشته است .
* تغییر سبک زندگی
امروزه مطالعات نشان داده سبک زندگی به عنوان پیشران تغییرات اجتماعی باعث شده که الگوی فرزند آوری کاهش پیدا کند و شرایط اقتصادی و تحریم ها در کنار این تغییر سبک زندگی قرار گرفته و مزید بر علت شده و اثرات اقتصادی را شدید تر کرده است. عوامل محدود کننده و بدعت های پرهزینه مسیر فرزند آوری را ناهموار کرده و این خود نشانه سبک زندگی و فرهنگ سازی اشتباه است .فرزند آوری و فرزند پروری یک امر فطری و مطلوب فطرت انسان است اما امروزه با تغيير سبک زندگی جایگاه تعریف کارکرد فرزند تغيير کرده و این تغيير موجب شده فرزندان از یک ارزش سرمایه به عناصر مصرف کننده تبدیل شوند و با این اتفاق و در پس آن تغيير سبک زندگی هزینه هاي زيادي به واسطه وجود فرزند به خانواده تحمیل می شود. عوامل فرهنگی،عمومی و اجتماعی بیش از عوامل اقتصادی در کاهش جمعیت تاثیر گذاشته است در این رابطه می توان موارد زیادی را ذکر کرد از جشن تعیین جنسیت تا جشن نامگذاری، جشن سیمونی ویا حضور در آتلیه برای عکس بارداری ، تزئین و گل آرایی اتاق زایمان ،همه و همه ده ها میلیون تومان هزینه هایی است که روی دست زوج های جوان می گذارد و با تحمیل هزینه های گزاف و بیهوده تمایل چند فرزندی را کاهش می دهد ،جشن های عجیب و غریب برای فرزند آوری از زمان بارداری مادر شروع می شود و به بهانه های مختلف تا تولد فرزند ادامه دارد جشن هایی که از غرق شدن در گرداب مصرف گرایی حکایت دارد و والدین مبالغ گزافی را صرف اموری می کنند که هیچ ضرورتی ندارد و بیشتر جنبه مازاد دارد در حالی که این جشن در گذشته به شکلی مختصر برگزار می شد و زنان فامیل به دیدار مادر باردار می آمدند و هدایای خود را که اغلب لباس کودک بود به او می دادند اما این روزها این مراسم را در رستوران های گران قیمت و مجلل برگزار می کنند که مخارج سنگینی را به زوجین تحمیل می کند و علت گرایش به پرداخت هزینه های غیر ضروری فرزند آوری به دلیل علاقه مردم به تجمل گرایی است .
* فراهم نمودن شرایط رفاه و مدیریت صحیح منابع کشور
یکی دیگر از عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر کاهش جمعیت فراهم نمودن شرایط رفاه و مدیریت صحیح منابع کشور است .دولت ها موظف هستند شرایط مطلوب رفاه و امنیت را برای خانواده ها فراهم کنند سنگینی این وظیفه برای دولت ها در جوامع اسلامی دو چندان مي شود . دولت باید در کنار ترویج ایده ی ازدیاد فرزند ،شرایط اقتصادی، آموزشی،پرورشی و رفاهی را برای خانواده های ایرانی بهبود بخشد .
* تقسیم امکانات در تمام اجزای جامعه
یکی از مواردی که دولت باید برای رفع کاهش جمعیت به آن دقت نماید مسئله تورم جمعیت در نقاطی از کشور همچون کلان شهرها و نبود امکانات کافی است دولت موظف است تمامی افراد کشور را دارای حقی یکسان بداند و امکانات موجود را بر اساس نیاز هر فرد به درستی تقسیم نماید به عنوان مثال سیاست های غلط دولت های گذشته سبب شده بسیاری از روستائیان کار پر زحمت بر روی زمین و در کنار دام را رها کرده و در جستجوی رفاه بیشتر و کار کم زحمت تر در ادارات ،سازمان‌ها و حتی مشاغل کاذب به شهرها مهاجرت کنند که این امر تورم جمعیت در نقاط خاص را به دنبال دارد. نکته دیگر آن که یکی از عواملی که سبب کاهش باروری می شود وجود گسترش شهرنشینی است بدیهی است رشد شهرنشینی در کشور ما تلازم لاینفکی با از بین رفتن کشاورزی و رشد بی رویه صنعتی کشور دارد که آثار خطرناکی را برای جامعه ما به بار خواهد آورد.
* حمایت از مادران شاغل
دولت باید با حمایت از مادران شاغل به افزایش جمعیت کمک کند. برخی از جامعه شناسان معتقدند زن ایرانی امروزه این توان را در خود احساس می کند که علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری در بیرون از خانه نیز به ایفای نقش اجتماعی بپردازد .حال اگر زنان شاغل به لحاظ اجتماعی به خوبی حمایت شوند نسبت به تولد فرزند بی تمایل نمی شوند و میل به فرزند آوری دارند ، پس دولت باید از مادران شاغل حمايت کافی کرده و آنها را برای ایفای نقش‌های اجتماعی و مادری و همسری یاری کند تا مبادا سختی کار و حفظ موقعیت شغلی باعث شود تا تمایل کمتری به تولد فرزند داشته باشند.
محقق لیلا داودی راد
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کاهش جمعیت ، موانع افزایش جمعیت، هفته جمعیت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو