معاون رئیس جمهوری در امور زنان وخانواده تاکید کرد:

رفع موانع برای دستیابی زنان به مدیریت‌های کلان کشور هدف دولت است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر ضرورت توجه دولت به استفاده از توانمندی زنان در مدیریت کلان کشور، گفت: دولت در برنامه هفتم به دنبال رفع محدودیت‌های قانونی و عرفی برای دستیابی زنان به مدیریت ارشد کشور است.
رفع موانع برای دستیابی زنان به مدیریت‌های کلان کشور هدف دولت است
1402/03/19 - 18:37
تاریخ و ساعت خبر:
149338
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انسیه خزعلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نگاه دولت سیزدهم مبتنی بر شایسته‌سالاری است و بانوان ایرانی هم نشان دادند در هر عرصه‌ای که ورود کنند، کارنامه ای موفق دارند و دستاوردهای شان هم محسوس است.
وی ادامه داد: در برنام هفتم نیز سعی شده است که بسیاری از قوانین حوزه زنان، بازنگری و اصلاحاتی بر آنها انجام شود و موانع دستیابی بانوان به مدیریت های کلان و ارشد برداشته شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: اینکه از تخصص و توانمندی زنان در مدیریت کلان استفاده شود کاملا در قانون برنامه هفتم دیده و تبیین شده است.
خزعلی تاکید کرد که فعالیت بانوان در حوزه اجتماعی، حمایت از این قشر و به طور کل نقش زنان در مدیریت کشور در برنامه هفتم تحولی خواهد بود که البته ابتدا باید به مجلس تقدیم و سپس خروجی آن را مشاهده کنیم.
به گفته او، جامعه اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند نقش آفرینی محوری بانوان است و تجربه نیز ثابت کرده بانوان نه تنها محدودیتی برای مدیریت ندارند بلکه ویژگی های منحصر به فرد آنان و درک زنانه آنان از مسائل می تواند در تحقق برنامه ها اثرات مثبت تری داشته باشد.
خزعلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی و نگرش انقلاب هیچ محدودیتی برای فعالیت بانوان در حوزه اجتماعی نداشته و ندارد، اما در قوانین نیازمند برخی اصلاحات جهت مناسب سازی نقش دوگانه بانوان هستیم که با همکاری دولت و مجلس در حال انجام است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آیین گشایش نخستین دوره آموزش زنان و حکمرانی گفت: زنان در جامعه ایرانی دارای مسئولیت چندگانه هستند به همین خاطر باید در قوانین از جمله حوزه اشتغال و خانواده و بستر جامعه بابت ایقای این مسئولیت‌ها، امتیازاتی داده شود.
همه دستگاه ها باید با همکاری و هم‌افزایی در راستای شناساندن و مطالبه گری جایگاه زنان در کنار هم قرار گیرند و در دنیایی که تمام هستی زن را به چالش می کشد و برای معرفی‌اش خواستار قرار دادن جایگاه زن در قالب مردانه است، وظیفه همگان است که نقش و هستی واقعی زن را با تمامی ویژگی آن معرفی کنیم.
خزعلی تاکید کرد: وظیفه ما این است که از بهره‌برداری از زن که در مسیر سرمایه‌داری اتفاق می افتد، تغییراتی را ایجاد کنیم به گونه‌ای که در داخل برای پیشرفت روزافزون نقش زن تلاش کنیم و موانع بر سر راه استعداد و نقش زن را برطرف کنیم و ترمیم تمامی نقص ها در نگاه، فرهنگ و قوانین، مسئولیت زنان است و بانوان برای به رسمیت شناساندن حقوق و جایگاه خود باید تلاش کنند.
وی گفت: زنان در بسیاری از عرصه های پژوهشی و کارآفرینی پیشتاز و پیشرو هستند که نشان‌دهنده جایگاه و فرصت زنان و آموزش و پرورش مطلوب است که البته نباید به این مساله اکتفا کنیم.
معاون رئیس جمهور افزود: زنان دارای مسئولیت‌های چندگانه هستند که باید در این مسیر به آنان امتیاز و فرصت داده شود و نباید اجازه دهیم که نگاه مردانه بر آن حاکم شود زیرا باید کشور از مدیریت زنان بهره‌مند شود و این مساله در تاکیدات رهبر معظم انقلاب به دفعات دیده شده است.
زنان در بسیاری از عرصه های پژوهشی و کارآفرینی پیشتاز و پیشرو هستند که نشان‌دهنده جایگاه و فرصت زنان و آموزش و پرورش مطلوب است
به گفته او، برگزاری دوره های حکمرانی، گامی موثر در نقش آفرینی زنان است و معتقد نیستیم که این مساله مختص به زنان باشد و لازم است که آقایان هم در این حوزه، دوره هایی ببینند تا از استعداد بانوان و توانمندی آنها مطلع شوند و آن را نیروی محرکه زنان بدانند.
خزعلی گفت: امیدواریم نگاه الگوی سومی و رفع نواقص و ارایه الگوی جدید ترقی زنان به جهان و یونسکو به حقیقت بپیوندد و در کشورهای همسایه نیز الگویی که در ایران اسلامی شکل و تجربه شده است گسترش یابد که زن را نه به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان نیروی پیشبرنده توسعه اجتماعی بپذیرند.
وی افزود: همچنین در برنامه هفتم نیز برای ارتقای زنان و وضعیت خانواده و حمایت از زنان در مسئولیت کاری توجه خاصی شده است و امیدواریم این برنامه به مرحله نهایی و تصویب برسد
۲۵ درصد پست های مدیریتی و اجرایی کشور در دست بانوان است
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ عضور هیات مدیره مجموعه‌های اقتصادی را زنان تشکیل می دهند ضمن اینکه هشت تن از شهرداران کشور از بانوان هستند و بیش از ۴۲ درصد ورودی دانشگاه ها در ایران نیز مختص بانوان است.
بابک نگاه داری افزود: ۲۵ درصد پست های مدیریت و اجرایی کشور در دست زنان قرار دارد و ۱۶ کرسی مجلس نیز در دست زنان است، همچنین یک هزار و ۱۲۱ قاضی زن در کشور داریم که نسبت به گذشته و روزهای نخست انقلاب جای افتخار دارد.
وی افزود: غرور ملی و آرمان ملی از سرمایه های هر کشور به شمار می آید اما شاهد آن هستیم که دشمنان در این حوزه ها و با هدف تخریب، سرمایه گذاری بزرگی انجام داده اند. غرور ملی در نسل فعلی برای تداوم پیشبرد اهداف پیشینیان یک ضرورت است.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شایسته‌سالاری، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، انسیه خزعلی، حقوق زنان، دولت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو