ولایت پذیری زنان و تاثیر آن در خانواده و اجتماع

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در تریبت فرزندان آنچه مسلم است نقش اساسی زن در تربیت فرزند است، بلکه نه تنها تربیت فرزند که تربیت جامعه است، گفت: چرا که فرزند عضو کوچکی از جامعه بوده و هر تغییر شخصیت و تغییر رفتاری در فرد ( فرزند ) تأثیر مستقیم بر اجتماع دارد. و به فرموده امام راحل از دامن زن مرد به معراج می رود.
ولایت پذیری زنان و تاثیر آن در خانواده و اجتماع
1402/04/17 - 08:46
تاریخ و ساعت خبر:
150604
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ: در این ایام که به عید سعید غدیر خم نزدیک می شویم، و به اقتضای شرایط روز، موضوع جایگاه اجتماعی زنان، اهمیت مضاعف یافته، به نظر می‌رسد تشریح نقش ولایت پذیری زنان و نقش آن در خانواده و اجتماع، تبیین کننده خوبی برای آن باشد.
در این رابطه با مهناز کهندانی، استاد حوزه و دانشگاه، گفتگو می کنیم.
تعریف ولایت پذیری زنها در خانواده واجتماع چیست؟
ولایت پذیری حاکم کردن محبت و قوانین الهی بر وجود و رفتار و اعمال فردی و اجتماعی است. در دین مبین اسلام، صفاتی برای زن خوب آورده شده است .یکی از این صفات مهم اطاعت پذیری زن از شوهرش می باشد، گرچه جلب نظر و توافق و سازش مرد با زن محور اساسی برای تحکیم کانون گرم خانواده شمرده شده است، با این وصف در دستورات بزرگان اطاعت مرد و زن به عنوان امری مسلم و لازم بیان شده که در چهارچوب دستورات انسان ساز مکتب اسلام برقرار است. مسائل زناشویی مثلاً عدم خروج زن از منزل بدون اجازه همسرش تأکیدی بر این ولایت پذیری است هرچند که ولایت پذیری در مکتب الهی جنسیت بردار نیست و قرآن کریم اطاعت از پیامبر و اولی الأمر که همان ائمه معصومین علیهم السلام هستند را بر همه مؤمنان اعم از زن و مرد واجب دانسته و در سوره نساء آیه 59 فرموده : « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الآمر منکم …… » ( ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید از پیامبر و اولی الأمر اطاعت کنید. ) اما در حیطه خانواده اطاعت زن از همسرش در مواردی که خداوند واجب نموده جلوه هایی از ولایت الهی و موجب تقویت این روحیه است
اگر زنها در خانواده و اجتماع ولایت پذیر باشند چه ثمراتی دارد؟
در تریبت فرزندان آنچه مسلم است نقش اساسی زن در تربیت فرزند است، بلکه نه تنها تربیت فرزند که تربیت جامعه است، چرا که فرزند عضو کوچکی از جامعه بوده و هر تغییر شخصیت و تغییر رفتاری در فرد ( فرزند ) تأثیر مستقیم بر اجتماع دارد. و به فرموده امام راحل از دامن زن مرد به معراج می رود.
از طرفی فرزند بیش از همه کس از مادر حرف شنوی دارد و تمام حرکات و سکنات مادر بر روی فرزند تأثیر مستقیم داشته و چه بسا وادار کردن فرزند به رفتاری مغایر با رفتار مادر کاری بس دشوار باشد. مثلاً می گویند: زبان مادری یعنی فرزند از تمام افرادی که با او هم صحبت هستند از روش مادر برای ادای کلمات استفاده می کند. پس جامعه ای قادر خواهد بود نیروی کارآمد تولید کند و موانع ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه را برطرف نماید که زنان آن جامعه ولایت پذیر کارآمد و قوی باشند. لذا با آموزش خانواده ها بویژه خانم ها و مادران گام اصلی را در تربیت نسل آینه برداشته ایم.
امید آنکه به زودی زود شاهد جامعه متعالی و درخور نام امت اسلامی و نزدیکی ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه باشیم.
اگر زنان از ولایت پذیری امتناع کنندچه آسیب های دارد؟
همانطور که ولایت پذیری زنان ثمرات مثبت زیادی به همراه دارد، عدم ولایت پذیری زنان بخشی از جامعه که قشر تأثیرگذار بر تربیت است را از مسیر خود منحرف میکند و نتیجه میشود زنانی که در بیت امام یا پیامبر در حال توطئه بر علیه ایشان و اقدام در جهت تضعیف دین الهی بوده اند
چه طور می توان ولایت پذیری را در زنان تقویت کرد؟
با تقویت بنیه های دینی و اعتقادی و رساندن زنان به همان هویت بلند و ویژه ای که اسلام برای زن درنظر گرفته، این قشر از جامعه نیز به نقشهای تربیتی خود در عرصه خانواده و اجتماع واقف شده و در جهت تحقق آنها گام بر می دارد، وظایفی همچون همسرداری و مادری و انسان سازی . افزودن به علم و آگاهی زنان نیز عامل مهمی در جهت تقویت ولایت پذیری آنها می باشد و جامعه را از خطرات جهل و خرافه پرستی و خطاهای شناختی مصون می دارد.
سپاس از توضیحات کامل و جامع جناب عالی
مصاحبه کننده زهرا یارمحمدی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان مسلمان، نقش تربیتی زنان ، زنان و تربیت اسلامی، ولایت پذیری زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو