فعال حوزه زن و خانواده

خانواده یعنی ساختن یک بنائی محبوب نزد خداوند

شهرکی گفت : وقتی انسان از تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت او است فاصله بگیرد در واقع از قوانین آفرینش منحرف شده و گرفتار عکس العملهای منفی شدید می شود.
خانواده یعنی ساختن یک بنائی محبوب نزد خداوند
1402/09/28 - 11:36
تاریخ و ساعت خبر:
151027
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان، صدیقه شهرکی فعال حوزه زن و خانواده در خصوص اهمیت خانواده در اسلام گفت : قرآن مجید خانواده را نهادی مقدس و مبتنی بر چند رکن معنوی می داند که عبارتند از: آرامش و سکون، عشق و دوستی، مهربانی و شفقت و همیاری که انس و الفت نیز در بطن آن است . نهاد خانواده آنچنان از اهمیت بالا برخوردار است که محیط سالم یا ناسالم خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی، یا رشد رذائل دارد؛ به گونه ای که باید سنگ زیربنای اخلاق انسان در آنجا نهاده شود اینچنین است که نه تنها پیامبر در سرزمین و خانواده آبرومندی متولّد شد، بلکه پرورش و نموّ و رشد او نیز، در محیطی مملوّ از کرامت و بزرگواری تحقّق یافت.
وی گفت : انسان یک موجود اجتماعی است که برای زندگی دسته جمعی آفریده شده است.در این میان باید نهاد خانواده و علاقه ها و رابطه روحی حاکم بر آن را، نخستین سنگر زیر بنای جامعه بشری بر شمرد.
با این تفاسیر، اصل زندگی انسان در این اجتماع کوچک جزو حقیقت وجود اوست و هرگز از او جدا نمی گردد.
شهرکی ادامه داد : وقتی انسان از تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت او است فاصله بگیرد در واقع از قوانین آفرینش منحرف شده و گرفتار عکس العملهای منفی شدید می شود، زیرا رهبانیت بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان است و مفاسد زیادی به بار می آورد. اسلام روی همین جهت برای اجتماع ، ضرورت تشکیل نهاد مقدس خانواده و قوانین ثابت در باب روابط خانوادگی، ازدواج ومانند آنها ، وضع نموده است، قانون مربوط به هزار و چهارصد سال پیش در این گونه مسائل و مسائل دیگری که براساس فطریّات و غرایز انسانی است، با یک واقع بینی خاصی که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و ارزیابی غرایز او وضع شده است،و خانواده را به عنوان آیتی از آیات بزرگ خدا در جوامع انسانی بنیان نهاد.
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم عذر و بهانه فقر و نداشتن توان مالی برای تشکیل خانواده را رد می کند گفت : خداوند در قرآن کریم می فرمایند :( از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید چرا که اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می داند). همچنین در تبیین اهمیت جایگاه خانواده همین بس که مسأله مشورت در تشکیل خانواده، از مهم ترین مسائلی است که اسلام آن را با دقت و اهمیت خاصی مطرح کرده و در آیات قرآن و روایات اسلامی و تاریخ پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه دارد .
وی افزود : در روایات تشکیل خانواده مخصوصاً به ساختن یک بنا تشبیه شده آنهم بنائی محبوب نزد خداوند است چنان که در حدیثی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند : (بنائی در اسلام نزد خدا محبوبتر از تزویج نیست).همچنین در حدیثی از امیر مومنان علی علیه السلام می فرمایند: (بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر برای امر ازدواج میانجیگری کنی، تا این امر به سامان برسد).
شهرکی گفت : بر اساس نظر و باور پیشوایان دین مبین اسلام باورها، چگونگی زندگی، عادت ها، تمایلات و اهداف والدین از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کودکان هستند. بنابراین نوع رفتار والدین در هماهنگ سازی خواست ها و تمایلات خودشان از یک سو و تمایلات خانوادگی و اجتماعی از سوی دیگر و همچنین تلاش پیوسته آنان برای تأمین رفاه و سلامتی روانی خانواده و نوع برخوردشان با وظایف دینی و اجتماعی از عوامل ایجاد همکاری اجتماعی در کودک شمرده می شود.
وی در پایان گفت : ارزش خانواده پیش از هر چیز بر پایه مودت و دوستی بین اعضای آن استوار است، اعضایی که انجام حقوق متقابل، آنان را در کنار یکدیگر نگاه داشته است و اگر این جریان بر اساس دوستی و تفاهم و برکنار از منیت ها ادامه یابد به کمال انسانی خواهند رسید و یک خانواده بر اساس اسلام و فرامین الهی را تشکیل خواهند داد.از نظر اسلام عشق ، بنیان یک خانواده را تشکیل می دهد .وقتی خوب دقت کنیم ، به روشنی درمی یابیم که عشق نه تنها رکنی از ارکان خانواده است بلکه در قوام و بقا و تعادل بنیان های دیگر نقش بی همتا دارد تا جایی که شاید بتوان گفت، عشق روح خانواده است یا این که خانواده به راستی خانه عشق و آشیان عشق است. اندیشمندان دینی بر اساس آیاتی که نشان دهنده شان و منزلت خانواده می باشد، معتقدند: اساس روابط اجتماع درون خانواده که همانا دوستی، تفاهم متقابل و همیاری است با ملات عشق به هم پیوسته و آمیخته است. نهاد خانواده ظرف رویش روح و جان، رستگاری و بالندگی زن و مرد تا رسیدن به اوج بالندگی (کمال انسانی) است؛ یعنی نه مرد به تنهایی کامل است و می تواند به کمال برسد نه زن.
مگر با همگرایی و بودن و زیستن در محدوده خاص مقررات و دستورالعمل هایی که نهاد خانواده نام دارد. نهادی که سرآغاز راه رفتن به سوی کمال است وانسانیت وقتی در عرصه معنویت استقرار می یابد که انسانها با هم باشند و بتوانند به درستی (آن گونه که خداوند مقرر فرموده است) با هم زندگی کنند.
امید که همه جوانان و زنان ومردان ایران اسلامی با توکل بر مدد و یاری خداوند بتوانند در مقابل هجمه های فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار بر زندگی و تشکیل خانواده ایستاده و خانواده هایی علوی و مورد رضایت خداوند تشکیل دهند .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده ، بنای محبوب خداوند، جایگاه خانواده در اسلام،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو