به بهانه زائر پذیری قصر شیرین در ایام اربعین حسینی / بخش دوم

جاذبه های دیدنی قصرشیرین در کرمانشاه

‌‌‌‌قصر شیرین یکی از شهرستان‌های تاریخی استان کرمانشاه، واقع در غرب ایران است و یکی از مهم‌‌ترین دروازه‌های ایران نیز محسوب ‌‌می‌شود. این شهرستان از شمال و غرب به کشور عراق و از شرق به شهرستان‌های گیلان غرب و سرپل ذهاب منتهی ‌‌می‌شود. مرکز این شهرستان ‌‌‌‌قصر شیرین است و سومار، شهر دیگر آن. این منطقه از معدود شهرهای مرزی کشورمان است که دو مرز رسمی با نام پرویزخان و خسروی برای انجام مبادلات تجاری دارد. ورود و خروج مسافران و گردشگران به کشور عراق هم از این دو مرز انجام می‌شود.
جاذبه های دیدنی قصرشیرین در کرمانشاه
1402/06/04 - 11:28
تاریخ و ساعت خبر:
162685
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زیارتگاه
زیارتگاهی مذهبی که در میان ساکنین مقدس بشمار می رود و گفته می شود محل عبور امام حسن عسگری(ع ) می باشد که به قصد زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع ) از عراق عازم خراسان بوده است. این مکان در زبان محلی مردم قصرشیرین به چم امام‌حسن (ع) معروف است. این منطقه در فصل سرد سال به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای گرمسیری از کرمانشاه پذیرای گردشگران می باشد که دارای یک آبگرم نیز می باشد و بسیاری از بیماران برای گرفتن شفا از این آب استفاده می کنند. در حاشیه این مکان نیزقبرستانی قدیمی با حدود 1000 سال قدمت وجود دارد که سنگ نوشته‌های آنها به شکل خطوط تصویری است که احتمالا مربوط به زرتشتیان است.

پارک بسیج که در میان مردم محلی به آن فلاحت گفته می شود، این پارک در ابتدای بلوار راه کربلا شهر قصرشیرین قرار دارد.

بیمارستان تخریب شده قصرشیرین در حاشیه غربی جاده قصرشیرین – خسروی و در خروجی این شهر یکی از اسناد زنده تجاوزگری و ددمنشی رژیم عراق است که دشمنان پیش از عقب نشینی خود از قصرشیرین در تیرماه 1361، در پای ستون های بیمارستان مواد منفجره کار گذاشتند و آن را تخریب کردند .

یادمان شهید بهشتی، نمایشگاهی از دوران دفاع مقدس مورد بازدید کاروان های راهیان نور و عموم مردم قرار می گیرد.نمایشگاه جلوه های ایثار(یادمان شهید بهشتی) واقع در پنج کیلومتری جاده قصرشیرین دارای بیشترین شمار بازدید کننده در این مدت بوده است.

بازارچه بین المللی پرویزخان
مرز رسمی پرویزخان بزرگترین شاهراه اقتصادی کشورمان به عراق در شهرستان قصرشیرین واقع شده اما با وجود در اختیار داشتن رتبه اول صادرات غیرنفتی به عراق هنوز از کمبود امکانات اولیه و زیرساخت های لازم بویژه پایانه بار و مسافری در رنج است.
از زمان فعالیت بازارچه مرزی پرویزخان (سال 76) همواره بیشترین میزان کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از این مرز صادر شده است.

مرز خسروی
شهر مرزی خسروی در شهرستان قصرشیرین، از قدیم‌الایام یکی از گذرگاه‌های مرزی و گمرکی با اهمیت ایران با کشور عراق بوده، و در سال‌های اخیر نیز بازارچه‌ی مرزی تجاری و بازرگانی نیز به این مجموعه اضافه شده است. قصرشیرین با توجه به این که مرزی طولانی با عراق دارد دارای دو بازارچه‌ی مرزی خسروی و پرویزخان است. مسیر بازارچه‌ی مرزی خسروی، بخشی از جاده‌ی ابریشم بوده و بنابراین قدمت باستانی نیز دارد. کاربرد این گذرگاه و بازارچه‌ی مرزی نخست در رفت و آمد زوار و زائران عتبات عالیات بوده، سپس در بخش تجاری و بازرگانی، محل صادرات و واردات انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی است؛

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قصر شیرین ، جاذبه های گردشگری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمانشاه
V
آرشیو