چگونه از پوسیدگی دندان در کودکان و شیرخواران جلوگیری کنیم؟

پوسیدگی دندان کودکان شیرخوار به دلیل باکتری‌های است که اسید آلوده می‌شوند که باید از این بیماری جلوگیری شود تا هزینه تراشی زیادی نشود.
چگونه از پوسیدگی دندان در کودکان و شیرخواران جلوگیری کنیم؟
1402/09/01 - 09:02
تاریخ و ساعت خبر:
176642
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان سمنان، به محض آن که دندان‌های کودک شروع به رویش کردند عادت‌های سالم دندان پزشکی و مراقبت از دهان و دندان نیز باید آغاز شود. اقداماتی نظیر آنچه در ذیل آمده است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان شیرخوار بسیار لازم است.
۱. قبل از تولد نوزاد از سلامت دهان و دندان خود آگاه شوید. خبر خوب اینجاست که در دوران بارداری نیز می‌توان این مراقبت‌ها را داشت.

۲. تغذیه کودک از طریق شیر مادر یا شیشه شیر تفاوتی ندارد مهم آن است که از دندان‌های او مراقبت کنید:

از زمان تولد تا ۱۲ ماهگی:
پاک کردن ملایم لثه‌ها با یک دستمال تمیز و مرطوب و پس از مشاهده اولین دندان کودک با استفاده از مسواکی نرم و مالیدن یک اسمیر (اندازه دانه برنج) خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌های او را به آرامی مسواک بزنید.

۱۲ ماهگی تا دو سالگی:
دندان‌های کودک را روزی دوبار و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. تا سه سالگی از یک اسمیر خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. بهترین زمان برای مسواک زدن پس از صبحانه و قبل از خواب کودک می‌باشد.

۳. هرگز کودک را با شیشه شیر به رخت خواب نفرستید، زیرا نه تنها دندان‌های کودک را در معرض قند مایعات قرار می‌دهید بلکه ممکن است که سبب عفونت گوش و خفگی شود.

۴. به هیچ وجه از پستانک یا شیشه شیر برای خوراندن آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین به کودک استفاده نکنید تنها مجاز هستید از آب استفاده کنید.

۵. بررسی کنید که آب مصرفی که به کودک می‌دهید فلوریداسیون بوده باشد، زیرا کودک باید از نوشیدن آب حاوی فلوراید بهره‌مند گردد. اگر آب شرب از چاه یا منبعی غیر فلوئوریده تهیه شود پزشک یا دندان پزشک کودک مکمل فلوراید را برای او تجویز خواهد کرد و یا از لاک فلوراید بر دندان‌های کودک اعمال کرده تا از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کند.

۶. در سنین ۱۲-۱۵ ماهگی به فرزند خود بیاموزید از یک فنجان برای نوشیدن مایعات استفاده کند، زیرا با فنجان امکان رفتن به تخت خواب وجود نداشته و مایعات در اطراف دندان و لثه او تجمع نخواهند یافت.

۷. هنگام تشنگی تنها به کودک تان آب بدهید.

۸. مقدار غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین مانند آب نبات، آدامس، کوکی و شکلات را برای کودک محدود کنید. شکر در بیسکویت ترد و چیپس نیز وجود دارد. زیاده روی در این خوراکی‌ها به عنوان میان وعده برای کودک مضر است. به فرزند خود بیاموزید پس از مصرف خوراکی و مواد غذایی بلافاصله دندان خود را توسط زبانش تمیز کند.

۹. آبمیوه را حین غذا ابدا به کودک ندهید، زیرا برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود. در سنین ۶-۱۲ ماهگی آبمیوه باید به نسبت مساوی با آب مخلوط شود. در سنین ۱-۶ سالگی نوع آبمیوه فرقی نداشته و باید به ۱-۲ فنجان در روز محدود شود.

۱۰. قبل از یک سالگی کودک را به دندان پزشکی ببرید. چنانچه درباره سلامت دهان و دندان کودک خود نگرانی دارید او را به دندان پزشکی کودکان ببرید، اما اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید دسترسی ندارید یک پزشک متخصص اطفال می‌تواند دهان کودک را بررسی کرده و درصورت لزوم از لاک فلوراید استفاده کند. همچنین درباره چگونگی مراقبت از دهان و دندان به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

به خاطر داشته باشید که می‌توان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد. چنان چه علائم پوسیدگی را در دندان کودک خود مشاهده کردید او را به دندان پزشکی ببرید. با مراقبت صحیح، کودک می‌تواند دندانی سالم داشته و لبخندی زیبا به شما هدیه دهد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دندان، پوسیدگی، شیرخواران
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو