یادداشت اختصاصی «زنان نیوز»/

ضرورت سواد رسانه برای کلیه اعضای خانواده/ هر خبری را در رسانه نپذیرید

سواد رسانه، مخاطب منفعل را به مخاطب فعال تبدیل کرده و ضرورت دارد که کلیه اعضای خانواده با مجهز شدن به دانش رسانه، خود را در مقابل جنگ شناختی دشمن بیمه کنند.
ضرورت سواد رسانه برای کلیه اعضای خانواده/ هر خبری را در رسانه نپذیرید
1402/09/04 - 08:13
تاریخ و ساعت خبر:
176854
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش گروه سبک زندگی «زنان نیوز» از البرز؛ میلاد خرسندی، مدرس سواد رسانه در یادداشتی اختصاصی برای «زنان نیوز» نوشت: بدون شک یکی از بخش های مهم و پر طرفدار فضای مجازی را باید اخبار و اطلاعات روز دانست و مهمترین مسئله در بحث اخبار که اعتبار خبر و سطح اعتماد مخاطبین به آن خبر را تعیین می‌کند، منبع خبر است.

در مورد منبع خبر [یا هر تولید رسانه‌ای دیگری] باید به چند نکته توجه کرد:

باید بدانید منبع حکم مبدأ و سرچشمه‌ خبر را دارد و خبری که منبع ندارد یا در بین منابع آن منبع شناخته شده‌ای وجود ندارد، خبر نیست. پس از توجه به اخبار بدون منبع و نشر آن‌ها خودداری نمایید.

منابع شناخته شده نیز به فراخور سابقه‌ خود در نقل خبر در میزان اعتباربخشی به خبر متغیّر هستند. پس منابع خبری که دارای اعتبار بیشتر و حسن سابقه هستند را باید شناخت.

برخی از ویژگی‌هایی که حُسن سابقه‌ منابع خبری و بنگاه‌های خبرپراکنی را تعیین می‌کنند چنین است: ۱: صداقت در انتقال خبر ۲: عدم غرض‌ورزی و جهت‌گیری [به سمت باطل] در نقل خبر ۳: ارائه‌ی تحلیل‌های سالم و مطابق با واقع برای خبرها ۴: بازتاب دادن [تبیینی] کل واقعه نه قسمتی از آن ۴: حفظ حریم خصوصی افراد و حفظ احترام اجتماعی و…

به هیچ منبع و سایت خبری اعتماد صد درصدی نداشته باشید و گاهی اوقات صحت برخی از اخبار یا تحلیل‌های خبری منبع خود را از منابع دیگر نیز جویا شوید.

گاهی اوقات خبر یا تولید رسانه‌ای منبع شناخته شده‌ای ندارد و منابع آن شاهدان ماجرا و یا آسیب‌دیدگان واقعه هستند و فایل آن خبر مورد نظر در فضای مجازی دست به دست می‌شود. باید دانست که اعتبار این منابع [شاهدان و آسیب‌دیدگان] نسبت به منابع و سایت‌های شناخته شده [که با تحقیقات کامل دست به انتشار خبر می‌زنند]، به مراتب پایین‌تر است؛ چرا که احتمال ساختگی بودن خبر و صحنه‌سازی توسط آن افراد وجود دارد. پس سعی کنید اخبار خود را از منابع شناخته شده بگیرید.

امروز سواد رسانه از نان شب واجب تر شده است زیرا بدون دانش در فضای مجازی زیست کنید، قطعا درگیر آسیب های آن می شوید.

سواد رسانه، مخاطب منفعل را به مخاطب فعال تبدیل کرده و ضرورت دارد که کلیه اعضای خانواده با مجهز شدن به دانش رسانه، خود را در مقابل جنگ شناختی دشمن بیمه کنند.

انتهای خبر/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سواد رسانه، خانواده، دشمن، جنگ شناختی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
البرز
V
آرشیو