درمان "کوتاهی قد" در کودکان

فوق تخصص غدد کودکان به تشریح علل و عوامل کاهش قد کودکان
درمان
1402/10/24 - 12:39
تاریخ و ساعت خبر:
178915
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کرمانشاه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما دکتر سیدمحمود قاسمی با بیان اینکه قد کودکان متاثر از دو عامل ژنتیک و محیط است، گفت: در خصوص عامل ژنتیکی می‌توان گفت که قد کودکان برآیند قد والدین آنهاست و در بیشتر موارد اگر پدر و مادر هر دو کوتاه قد باشند، کودکان آن‌ها نیز کوتاه قد خواهند شد.
وی افزود: در خصوص عامل محیطی هم عواملی مانند تغذیه یا برخی بیماری‌های خاص مانند التهاب روده یا کم کاری تیروئید که روی رشد کودکان اثرگذار است، در میزان قدکشیدن کودکان نقش دارند.
دکتر قاسمی گفت: همچنین می‌توان به شرایط داخل رحمی به عنوان یکی از عوامل محیطی که بر روی قد کودکان اثرگذار است، اشاره کرد. بطور مثال افزایش فشار خون مادر حین بارداری یا بیماری‌های عروق جفتی یا مصرف سیگار توسط مادر باردار موجب شده نوزاد آن‌ها جثه کوچک تری داشته و در آینده نیز قد و هیکل کوچک تری نسبت به همسالان خود داشته باشد.
این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه برای بهبود قد کودکان تا پیش از سن بلوغ راهکار‌های درمانی وجود دارد، گفت: در وهله اول تشخیص تاخیر در رشد کودکان از سوی والدین بسیار مهم است و اینکه هرچه سریعتر برای درمانشان اقدام شود.
وی افزود: روند قد کشیدن کودکان به این صورت است که تا یک سالگی ۷۵ سانتی متر رشد کرده، تا رسیدن به دو سالگی ۱۲ سانت دیگر به قد آن‌ها اضافه می‌شود، در سن سه سالگی هفت تا هشت سانتی متر دیگر رشد می‌کنند، از سن چهارسالگی تا اوایل سن بلوغ هر سال ۶ تا ۷ سانت رشد می‌کنند و در سن بلوغ طی دو سال ۱۸ تا ۲۵ سانتیمتر دیگر به قد آن‌ها اضافه می‌شود.
وی افزود: بطور معمول افراد با پشت سرگذاشتن دوران پس از بلوغ ۹۵ درصد قد خود را پیدا کرده‌اند و تنها چند سانتی متر از افزایش قد آن‌ها مانده که طی سال‌های پس از بلوغ اضافه می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به این روند رشد، عمده قدکشیدن افراد در سنین قبل از بلوغ رخ می‌دهد و اگر قد کودکی مطابق با این روند پیش نمی‌رود نیاز است که حتما به پزشک مراجعه شده و علت آن شناسایی شود.
دکتر قاسمی گفت: در کودکانی که قد کوتاه آن‌ها متاثر از ژنتیک است، هورمون رشد تزریق می‌شود که احتمال می‌رود این کار تا حدی روی بهبود رشد آن‌ها اثر گذار باشد، اما در کودکانی که قد کوتاه آن‌ها متاثر از عوامل محیطی مانند بیماری خاص یا تغذیه و... است، اول باید علت یابی دقیق توسط پزشک صورت گرفته و مشکل برطرف شود و در مرحله بعد به این کودکان هورمون رشد تزریق می‌شود.
این فوق تخصص غدد کودکان خاطرنشان کرد: در هر صورت اگر کودکی از رشد خوبی برخوردار نبود حتما باید به پزشک مراجعه شود و این زمان مراجعه بهتر است قبل از سن بلوغ باشد، زیرا هرچه مراجعه زودتر باشد، نتیجه و اثرگذاری هورمون رشد بهتر خواهد بود.
وی افزود: سن پایان بلوغ پسران ۱۶ سال و در دختران ۱۴ سال است و بعد از آن استفاده از هورمون رشد جواب نمی‌دهد و به جای رشد طولی موجب رشد عرضی می‌شود، بنابراین باید خیلی زودتر برای بهبود رشد کودکان اقدام کرد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کوتاهی قد - کودکان - بیماری های کوتاهی قد
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو