رئیس گروه سلامت باروری مرکز بهداشت استان کردستان

بانوان باردار از مصرف بیش از حد کنگر در فصل بهار خودداری کنند

رئیس گروه سلامت باروری مرکز بهداشت استان کردستان اهمیت رعایت رژیم غذایی در دوران بارداری با اشاره به عوامل مؤثر در سقط جنین گفت: دلایل عمده ای برای سقط وجود دارد از جمله می توان عوامل ژنتیکی، مول، عوامل تغذیه ای، محیطی، شغلی، سبک زندگی سالم و اجتماعی اشاره کرد.
بانوان باردار از مصرف بیش از حد کنگر در فصل بهار خودداری کنند
1403/04/18 - 10:16
تاریخ و ساعت خبر:
195383
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان : رئیس گروه سلامت باروری مرکز بهداشت استان کردستان گفت: مصرف بیش از حد کنگر به خصوص در فصل بهار، مصرف زیاد زعفران، خوردن زیاد قهوه و کافئین و یا سبزیجاتی مثل کرفس و جعفری درصورتی که به صورت افراطی استفاده شود موجب سقط خودبه خودی خواهد شد.
فروزان لهونی به جدی گرفتن رعایت رژیم غذایی در دوران بارداری و پیش از بارداری تاکید کرد و گفت: تغذیه در این دوران بسیار مهم است چراکه یکی از علل های سقط BMI خیلی بالا یا خیلی پایین مادر است.
وی با اشاره به اثربخشی و اجرای موثر برنامه های مداخله ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سال گذشته هزار و ۶۶۸ مورد سقط خود به خودی جنین در سامانه سیب ثبت شده است که با تلاش های همکاران دانشگاه علوم پزشکی در بحث مراقبت های منظم بارداری نسبت به دوسال گذشته نزدیک به ۲۰۰ مورد کمتر شده است.
وی از روش های جدید در بحث مراقبت های بارداری و جلوگیری از سقط جنین خبر داد و افزود: با توجه به اجرای ماده ۵۵ قانون جوانی جمعیت که از دی ماه سال گذشته در حال اجرا می باشد، تمامی مادران به هنگام اقدام به بارداری و قبل از حاملگی با مراجعه به پزشک، کارشناسان مامایی و بهورزان شرح حال کاملی از سوابق سقط، بیماری زمینه ای از جمله دیابت و تیروئید ارائه می دهند تا در صورت مشکل جدی با دقت بیشتری مراقبت ها انجام شود.

رئیس گروه سلامت باروری مرکز بهداشت استان علت بیشتر سقط های خودبه خودی را ناشناخته دانست و گفت: دلایل عمده ای برای سقط وجود دارد از جمله عوامل ژنتیکی، مول، عوامل تغذیه ای، محیطی، شغلی، سبک زندگی سالم و اجتماعی می باشند که به طور قطع بیشترین علت اصلی سقط را نمی‌توان شناخت.
لهونی با اشاره به اینکه سابقه سقط دو الی سه بار نیاز به بررسی بیشتر دارد گفت: خانم هایی که سابقه سقط دو الی سه بار دارند، می بایست توسط متخصص پریناتولوژی معاینه شوند که در حال حاضر در سنندج و سقز متخصص پریناتولوژی درحال خدمت رسانی به مادران عزیز است.
وی بهترین سن بارداری را ۱۸ تا ۲۵ اعلام کرد و افزود: این سن برای آقایان هم صدق می‌کند و هر پنج سال افزایش سن آقایان،درصد سقط جنین نیز بالاتر می‌رود.
فروزان لهونی به عوامل موثر شغلی در سقط جنین سخن گفت و افزود: مشاغلی که در معرض سموم کشاورزی یا مواد شیمایی هستند، خانم هایی که در اتاق عمل زیاد سرپا کار می‌کنند و یا گاز داروهای شیمایی را استشمام می‌کنند بیشتر در معرض سقط جنین خودبه خودی هستند.
رئیس گروه سلامت باروری مرکز بهداشت استان یادآورشد: حتما مادران باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند جهت ارائه خدمات بارداری با توجه به سن و شرایط خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا درصورت عوامل خطر تحت نظارت دقیق پزشک و کارشناسان قرار بگیرند.
به ختم بارداری زیر ۲۲ هفته سقط جنین گفته می‌شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کردستان، بانوان باردار، تغذیه بانوان باردار ، عوامل مؤثر در سقط جنین ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو