رمزگشايي از نام يک محله پرافتخار در تهران

محله خليج‌فارس در اسناد تاريخي و قديمي به «قلعه سليمان‌خان» معروف بوده است. در واقع اين قلعه معروف در جنوب تهران، نام روستايي کوچک از بخش کن بود که در سال ???? فقط ?? نفر در آن زندگي مي‌کردند.
رمزگشايي از نام يک محله پرافتخار در تهران
1401/11/24 - 19:10
تاریخ و ساعت خبر:
145205
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گويش اصلي اهالي قلعه سليمان‌خان در منطقه?? فارسي بود و آنها براي تأمين هزينه زندگي‌شان کشاورزي، دامداري و باغداري مي‌کردند. آن‌طور که قديمي‌هاي محله تعريف مي‌کنند گندم، جو، انگور، انار، گيلاس و گردو از محصولات اين روستا بوده است.
طبق اسنادي که در کتاب «محله خليج‌فارس» آمده، در سال ???? جمعيت اين قلعه به ??? نفر افزايش يافت. زمان گذشت و زندگي در اين قلعه ادامه يافت تا اينکه با ساخت و تعريض بزرگراه آزادگان، قلعه به طور کامل از بين رفت و زمين‌هاي روستا براي ساخت انبارهاي عمومي و صنعتي به دولت فروخته شد.
در بخشي از کتاب يادشده آمده که بعد از فروش زمين‌ها و رونق ساخت‌وساز، سنگ بناي چند کارخانه در اين محله گذاشته شد و کم‌کم کارگران بسياري به اين محله آمدند. از آنجا که اين کارخانه‌ها براي توليد محصولات خود مثل بتن و آسفالت به آب نياز داشتند حوضچه‌هاي متعددي در کنار رودخانه کن تعبيه و آب رودخانه به طرف حوضچه‌ها منحرف شد تا از آن استفاده کنند. اين شکل از جمع‌آوري آب باعث تداعي کلمه جغرافيايي جزيره در اين محل شده بود و به همين دليل هم تا سال‌هاي سال اين محدوده را جزيره مي‌ناميدند.









از دهه پنجاه به بعد، رونق فعاليت شرکت عمراني سينا و جذب کارگران بيشتر از يکسو و تفکيک و قطعه‌بندي زمين‌هاي قسمت شرقي محل از سوي ديگر باعث افزايش جمعيت و ورود ساکنان جديد به اين محله شد. البته روند مهاجرت در اين محله با شيب کندي پيش مي‌رفت تا اينکه در سال ???? اولين موج‌ جديد ساخت و ساز اصولي در اين محله شروع شد که منجر به شکل‌گيري محله خليج فارس شد و فقط خاطره قلعه سليمان‌خان باقي ماند.
اما براي چه اين محله را خليج فارس نامگذاري کردند؟ در خصوص وجه تسميه نام محله نقل قول‌هاي متعددي وجود دارد. برخي نام خليج‌فارس را برگرفته از نام «خليج مرکزي» و «کارخانه آسفالت خليج» که از کارخانه‌هاي مهم اين محدوده است، مي‌دانند و برخي ديگر علت نامگذاري اين محله به نام خليج‌فارس ر ا به شکل ظاهري حوضچه‌هاي آبي نسبت مي‌دهند که کارخانه‌هاي استحصال شن و ماسه براي مهار آب و رفع نياز صنعتي خود در کنار بستر رودخانه کن حفر کرده بودند. اين حوضچه‌ها براي اهالي تداعي‌گر واژه خليج به معناي پيشروي آب در خشکي بود.









همشهري آنلاين
انتهاي پيام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بزرگراه، خليج فارس، دولت، ساخت و ساز، مهاجرت ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگي
V
آرشیو