رعایت وظایف متقابل از سوی همسران تأثیر بسزایی در تحکیم و پایداری خانواده دارد.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان غربی؛ در زندگی مشترک، تکالیف و مسئولیت های متعددی متوجه هر یک از زوجین شده و تلاش بر آن است که با مطلوب سازی این رابطه و ترسیم تکالیف اخلاقی برای هر یک، خانواده ای مطلوب و اخلاق مدار شکل بگیرد. رعایت وظایف متقابل از سوی همسران تأثیر بسزایی در تحکیم و پایداری خانواده دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میگردد.
1ـ حفظ از انحراف
خداوند در یک کلام، حقّ و وظیفة میان زن و شوهر را روشن نموده است: ﴿…هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ…: … آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (و هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید)…﴾ (البقره/۱۸۷). لباس از یکسو، انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء به بدن حفظ میکند و از سوی دیگر، عیوب او را میپوشاند، و نیز زینتی است برای تن آدمی. این تشبیه که در آیة فوق آمده، اشاره به همة این نکات است. دو همسر یکدیگر را از انحرافها حفظ میکنند، عیوب هم را میپوشانند، وسیله راحت و آرامش یکدیگرند و هر یک زینت دیگری محسوب میشود. این تعبیر نهایت ارتباط معنوی مرد و زن و نزدیکی آنها به یکدیگر و نیز مساوات آنها را در این زمینه کاملاً روشن میسازد؛ زیرا همان تعبیر که دربارة مردان آمده، بدون هیچ تغییر دربارة زنان هم آمده است (ر.ک؛ مکارم شیرازی و دیگران، 1354، ج 1: 733).
بر اساس این آیه و نیز آیات و روایات دیگر، همسران مایة زینت هم هستند و عیبهای یکدیگر را میپوشانند و یکدیگر را محافظت میکنند و از گناه بازمیدارند.
2ـ صبر و پایداری زندگی
در قرآن به دفعات به صبر و بالا بردن سطح مقاومت بارها سفارش شده است: ﴿وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ…: از صبر و نماز یاري جویید…﴾ (البقره/ ۴۵). بر اساس این آیه، قرآن به صبر و شکیبایی فراخوانده است. آموزه و توصیة اسلام و قرآن در عرصههای زندگی پُرغوغا و پُرآشوب، کسب صفات ایمان در برابر کفر و بیدینی، عمل و کار نیک در برابر بیعملی و بیتقوایی، پیروی از حقّ و حقیقت در برابر باطل و ناحق، و صبر و مقاومت در برابر مشکلات و مصایب است: ﴿وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ: سوگند به عصر * که انسانها همه در زیانند، * مگر کساني که ایمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند و یکدیگر را به حق سفارش می کنند و یکدیگر را به شکیبایي و استقامت توصیه مینمایند﴾ (العصر/ 3ـ1)
بیتابی و بیطاقتی مصیبت و مشکلات انسان را افزون میکند. امام کاظم(ع) فرمودند: «الْمُصِیبَةُ لِلصَّابِرِ وَاحِدَةٌ وَ لِلْجَازِعِ اثْنَتَانِ: مصیبت برای شخص بردبار یکی است و برای شخص بیقرار دو تا» (حرّانی، 1363: 415). این از آن روست که برای فرد شکیبا تنها آسیب ناشی از مصیبت باقی میماند که آن هم در اثر صبر، از هم فرو میپاشد. چنانکه امام علی(ع) فرمودند: «الصَّبرُ یَمحَصُ الرَّزِیَّةَ: شکیبایی مصیبت را از هم میپاشد» (آمدی، 1366: 284). امّا برای فرد بیقرار و بیتاب، هم آسیب ناشی از مصیبت میماند و هم آسیبهای ناشی از بیتابیها، لذا اگر بیتابی بر کسی چیره شود، روی آسایش را نخواهد دید.
3ـ روحیة عفو و گذشت
گذشت عاملی مؤثّر در ایجاد و تقویت دوستیها و روابط حَسَنه است، چنانکه خداوند میفرماید: «هرگز نیکی و بدی یک سان نیست. بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است» (الفصّلت/۳۴). لذا اگر در دشمنیها، گذشت و بزرگواری چنین تأثیری میگذارد، بدیهی است در خانواده که به طور طبیعی روابط دوستانه وجود دارد، عمیقاً کارساز خواهد بود. امّا خود این گذشتها و بزرگواریها از ایمان و تقوای اعضای خانواده سرچشمه میگیرد.
انتهای پیام/*