نیازهای حافظه برای کودکان در سن مدرسه بسیار بیشتر از بزرگسالان است.بسیاری از دانشآموزان مشکلات حافظه دارند و در این باره نیازمند راهنمایی و تقویت هستند مثلا اینکه، بر اساس تحقیقات حافظه، زمانی که اطلاعات با استفاده از یک نشانه ذخیره میشوند، بازیابی آسانتر است و این نشانه باید در زمان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - علی سلیمی: نیازهای حافظه برای کودکان در سن مدرسه بسیار بیشتر از بزرگسالان است. به عنوان بزرگسال، ما قبلا بسیاری از دانش و مهارتهایی را که برای عملکرد روزانه به آن نیاز داریم، به دست آوردهایم. از سوی دیگر، کودکان مدرسهای دائما با دانش جدید در زمینههای مختلف موضوعی بمباران میشوند که ممکن است به آنها علاقهمند باشند یا نباشند. علاوه بر این، از آنها انتظار میرود که هم یاد بگیرند و هم تسلط بر این دانش را به صورت هفتگی نشان دهند. بنابراین یک حافظه موثر و کارآمد برای موفقیت در مدرسه بسیار مهم است.
بسیاری از دانشآموزان مشکلات حافظه دارند. برخی از آنها در حافظه کوتاهمدت مشکل دارند، برخی در حافظه بلندمدت و برخی دیگر در حافظه کاری که هر کدام به نحوی باعث افت تحصیلی و عملکرد دانشآموزان میشود. در اینجا به برخی راهبردها برای تقویت حافظه دانشآموزان اشاره میشود.
۱_ استفاده از تصاویر بصری و سایر راهبردهای حافظه را به دانشآموزان آموزش دهید
استفاده از نشانهها و جایگزینی آنها با کلمات میتواند در به خاطر سپردن مفاهیم مفید باشد. مثلا برای توضیح مناطق مختلف مغز که ممکن است برای دانشآموزان دشوار باشد از این مثال استفاده شود که تجسم کنند که در یک موزه در حال قدم زدن هستند و با بخشهای مختلف آن آشنا میشوند.
۲_ به دانشآموزان بیاموزید که خواننده فعال باشند
برای تقویت ثبت حافظه کوتاهمدت و یا حافظه فعال هنگام خواندن، دانشآموزان باید هنگام خواندن دروس، زیر کلمات کلیدی خط بکشند یا حاشیهنویسی کنند. سپس میتوانند به عقب برگردند و آنچه را که زیر آن خط کشیده یا حاشیهنویسی کردهاند، بخوانند. برای تثبیت این اطلاعات در حافظه بلندمدت آنها میتوانند طرح کلی برای خود ایجاد کنند یا از گرافیکها و نمودارهای برای به خاطر سپاری مطالب استفاده کنند.
۳_ به دانشآموزان کمک کنید تا هنگام ذخیره اطلاعات، برای خود نشانه بگذارند
بر اساس تحقیقات حافظه، زمانی که اطلاعات با استفاده از یک نشانه ذخیره میشوند، بازیابی آسانتر است و این نشانه باید در زمان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد. به عنوان مثال، مخفف کردن کردن حروف اول و کلمه ساختن با آنها در هنگام یادگیری اطلاعات استفاده میشود که میتواند برای بازیابی اطلاعات به دانشآموزان کمک زیادی کند.
۴_ مرور مطالب قبل از خواب
برای دانشآموزان مفید است که مطالب را درست قبل از خواب شبانه برای خود مرور کنند. تحقیقات نشان داده است که اطلاعات مطالعه شده به این روش بهتر به خاطر سپرده میشود.
خبرآنلاین
انتهای پیام/ن