یک استاد حوزه علمیه عنوان کرد:
لزوم تقویت باورهای دینی در ترویج فرهنگ حجاب در مدارس
یک استاد حوزه علمیه گفت: یکی از مهارت های تربیتی رعایت حجاب و عفاف طبق موازین دینی در فرزندان تقویت باورهای دینی در نوجوان است.
1403/11/01 - 08:25
تاریخ و ساعت خبر:
212872
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، سیده زینب حسینی نیک در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نقش مدارس در ترویج و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بیان کرد: کارشناسان مسائل دینی معتقدند آثار تربیتی برای داشتن و حفظ حجاب، مستمر و دائمی خواهد بود. مرز حجاب و بی حجابی بسیار باریک است به طوریکه اگر با دقت و ملاحظه با آن رفتار نشود ممکن است فرزندانمان برای یک عمر از حجاب دل زده شوند.
وی با اشاره به اینکه والدین و فرهنگیان از مهم ترین الگوهای دانش آموزان در انتخاب نوع پوشش هستند، افزود: باورهای دینی در خانواده شکل می گیرد و در مدرسه گسترش می باید از این رو خانواده و مدرسه باید مرکز توجه به فعالیت های فرهنگی قرار گیرند.
این استاد حوزه علمیه یکی از مهارت های تربیتی رعایت حجاب و عفاف طبق موازین دینی در فرزندان را تقویت باورهای دینی در نوجوان عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهم ترین مواردی که برای تربیت دینی فرزندان مخصوصا در بحث عفاف و حجاب باید به آن توجه شود، تغذیه دینی و تحلیل درست آن است. اگر دختران ما از کودکی نه فقط در بحث عفاف و حجاب بلکه در سایر حوزه ها نیز تغذیه دینی شده باشند، در صورتیکه بر سر دو راهی انتخاب درست و غلط قرار بگیرند، بر همان باور محکم دینی خود رجوع خواهند کرد.
حسینی نیک بر نقش تربیت و آگاهی بخشی مستمر تاکید و اظهار کرد: حجاب به عنوان بارزنترین نشانه هویت زن مسلمان به شمار می رود. بر اساس روایات اگر مسائل دینی در فرزندان تقویت شوند، حتی اگر کوه ها از بین برود، دین فرزندان نابود نخواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت سیاست گذاری های نهاد آموزش و پرورش به منظور معرفت افزایی و ترویج فرهنگ شرعی حجاب افزود: دانش آموزان 12 سال از عمر خود را در مدرسه سپری می کنند و باورهای دینی طی این سال ها در ذهن آنها نقش می بندد. قطعا آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که ظرفیت قابل توجهی در تعمیق و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دارد. اگر امروزه نگرانی هایی وجود دارد بخش قابل توجه آن مربوط به آموزش و پرورش است.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: هدف جامعه اسلامی که تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر است در سایه سار مبانی اسلامی تحقق می یابد و نهاد فرهنگ ساز و انسان ساز آموزش و پرورش باید بتواند جوان و نوجوان را به سوی فرهنگ متعالی اسلامی و انسانی سوق دهد.
حسینی نیک بر لزوم حمایت جامعه رسان ها و خانواده ها به منظور نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف تاکید و اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در راستای هویت بخشی و برجسته سازی فرهنگ متعالی اسلامی دانش آموزان دختر که به تعبیر مقام معظم رهبری زنان فردا هستند، تلاش کند. دانش آموزان بهترین و پربازده ترین اوقات خود را در مدرسه می گذرانند و با توجه به حجم عظیم تبلیغات سوء رسانه های امروز، اگر نهاد آموزش و پرورش وارد عمل نشود، قطعا بخشی از دانش آموزان اسیر فرهنگ غرب می شوند.
وی با بیان اینکه مدیران و معلمان به عنوان یک الگوی پایبند به حجاب، قطعا نقش موثری بر رفتار و دیدگاه دانش آموزان خواهند گذاشت، گفت: معلمان دروس دینی حتما باید از فارغ التحصیلان رشته های تخصصی در این زمینه باشند زیرا آموزش عملی احکام دینی، بخشی از وظایف معلم است. متاسفانه گاهی می بینیم که شبهات دینی دانش آموز به علت عدم اشراف اطلاعاتی و تخصص نداشتن مدرس، شبهه دانش آموز را قوی تر می کند و او را به اشتباه می کشاند.
این استاد حوزه علمیه در خصوص جایگاه تشویق و تجلیل در آموختن نکات دینی دانش آموزان عنوان کرد: تشویق و تجلیل های دینی در بهبود بخشی به وضعیت عفاف و حجاب دانش آموزان مخصوصا دخترانی که در سن حساس نوجوانی هستند، موثر است. خانواده ها و آموزش و پرورش برای مهارت افزایی در زمینه حجاب می توانند از ابزار تشویق و توسعه انظباط شخصی برای بهبود فراگیری مسائل دینی گام موثری بردارند.
حسینی نیک افزود: اهمتام به مثبت نگری و زیبا سازی فرهنگ عفاف و حجاب در تالیف کتب درسی، اجرای مسابقات فرهنگی_ هنری و علمی با موضوعات مرتبط با حجاب، ترویج الگوهای اسلامی در پوشش دانش آموزان و کادر مدرسه، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و در نظر گرفتن امتیازاتی برای کسانی که پوشش اسلامی دارند هم می تواند از جمله اقداماتی باشد که موجب بهبود وضع حجاب و تشویق دانش آوزان باشد.
انتهای پیام
بازگشت به ابتدای صفحه