متخصص پوست: برخی ضایعات پوستی را جدی بگیرید

یک متخصص پوست در بیان انواع سرطان پوست، گفت: سرطان پوست انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها سرطان (کارسینوم) سلول‌های قاعده‌ای، سلول‌های سنگفرشی و ملانوم بدخیم است که در میان آنها سرطان سلول‌های قاعده‌ای شایع‌ترین آنها و می‌توان گفت که شایع‌ترین سرطان کل بدن است.
متخصص پوست: برخی ضایعات پوستی را جدی بگیرید
1401/08/26 - 20:38
تاریخ و ساعت خبر:
143142
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر «علی ابراهیمی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا دلیل اصلی ایجاد سرطان سلول‌های قاعده ای که با علامت اختصاری B.C.C نشان داده می شود را تماس طولانی مدت پوست با نور خورشید دانست و افزود: این نوع از سرطان رشد بسیار آهسته ای دارد و به ندرت به نواحی دیگر پوست گسترش می یابد اما به تدریج در سطح پوست گسترش یافته و باعث تخریب پوست می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این نوع از سرطان بیشتر در نواحی که با نور خورشید در تماس باشد ایجاد می شود، گفت: پوست سر بخصوص در افراد کم مو و تاس، صورت، گردن و دست ها محل شایع این بیماری است که در ناحیه صورت بیشتر در ناحیه بینی است.
دکتر ابراهیمی گفت: به طور کلی اگر زخم یا ضایعه با تمایل به خونریزی روی پوست صورت یا گردن ایجاد شده و در عرض یک ماه بهبود نیابد باید به آن شک نمود و برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کرد.
وی با اشاره به اینکه تمام افراد جامعه با رنگ پوست متفاوت استعداد ابتلا به این بیماری را دارند، گفت: این بیماری در افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند بخصوص اگر چشم و موی رنگ روشن دارند بیشتر دیده می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تماس طولانی مدت با نور خورشید، استفاده از دستگاه های برنزه کننده پوست، تماس طولانی مدت با آرسنیک، ضعف طولانی مدت سیستم ایمنی مانند افرادی که مجبور به استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی می باشند و نیز داشتن استعداد ژنتیکی در بعضی از افراد را از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری دانست.
دکتر ابراهیمی تاکید کرد: احتمال دارد این بیماری در افرادی که یکبار به این بیماری مبتلا شده باشند و حتی آن را درمان کرده باشند دوباره در نواحی دیگر پوست ایجاد شود بنابر این ضروری است هر ۶ تا ۱۲ ماه توسط متخصص پوست معاینه شوند.
به گفته وی، این بیماری به اشکال مختلفی بروز می کند اما شایعترین شکل تظاهرات آن به صورت یک توده برجسته است که طی ۶ تا ۱۲ ماه گذشته ایجاد شده و گاهی تمایل به زخم شدن و خونریزی با دستکاری را دارد و در معاینه از نزدیک عروق خونی ظریفی روی سطح آن دیده می شوند.
ابراهیمی با بیان اینکه هر چند متخصص پوست در هنگام معاینه B.C.C را به طور بالینی تشخیص می دهد اما اثبات، تشخیصی و همچنین تعیین راهکار مناسب درمانی وابسته به انجام نمونه برداری بیوپسی پوست است.
وی با بیان اینکه بهترین و موثرترین روش درمانی B.C.C عمل جراحی است که شامل برداشتن ضایعه با یک حاشیه امن و ترمیم جای زخم با بخیه است، گفت: برای ضایعاتی که بزرگتر باشند و یا در نواحی حساس صورت از نظر زیبایی یا عملکردی می باشند نیاز به انجام پیوند پوست می باشد که براساس جواب نمونه برداری پوست، محل ضایعه و اندازه ضایعه توسط متخصص، پوست عمل جراحی مناسب طراحی و انجام خواهد شد.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بیماری پوستی، آفتاب، کرمانشاه، بهداشت و سلامت، سرطان پوست،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو