۵ واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی‌گویند

تاریخ اغلب برای ما به روایت جنگ‌ها و فتوحات پادشاهان محدود می‌شود. کتاب‌های تاریخی صرفا از آغاز و پایان سلسله‌های پادشاهی و زوال و شکوفایی تمدن‌ها می‌گویند؛ طوری که انگار آدم‌های معمولی وجود نداشته‌اند.
۵ واقعیت تاریخی که در مدرسه به شما نمی‌گویند
1401/10/02 - 16:49
تاریخ و ساعت خبر:
143728
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تاریخ اغلب برای ما به روایت جنگ‌ها و فتوحات پادشاهان محدود می‌شود. کتاب‌های تاریخی صرفا از آغاز و پایان سلسله‌های پادشاهی و زوال و شکوفایی تمدن‌ها می‌گویند؛ طوری که انگار آدم‌های معمولی وجود نداشته‌اند، هرچه پیش از این اتفاق افتاده، کاملا تمام شده‌است و هیچ ربطی به زندگی امروز ما ندارد.
خب البته که واقعیت چیز دیگری است. آماده‌اید با چند واقعیت تاریخی جالب آشنا شوید؟
اسم مومیایی که می‌آید، یاد مصریان باستان و فرعون‌های‌شان می‌افتیم اما این مردم قبیله «چینچورو» بودند که اولین‌بار به‌فکر مومیایی کردن اجساد مردگان‌شان افتادند. قبیله چینچورو در صحرای «آتاکاما»ی شیلی، ۲هزار سال پیش از مصری‌ها با پوشاندن بدن مردگان از گیاه و قرار دادن ماسک روی صورت‌شان، آن‌ها را مومیایی می‌کردند.
شکلات با این‌همه تنوع در شکل و مزه، خوراکی مدرنی به‌نظر می‌رسد اما سابقه‌ حضور شیرین‌کننده‌اش در زندگی بشر به ۶۰۰سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. مردم قبیله مایا در جنوب مکزیک، اولین کسانی بودند که به‌گواه باستان‌شناسان، بقایای کاکائو روی ظرف‌های‌شان پیدا شده‌است. البته احتمالا تمدن‌های پیش از آن‌ها هم با میوه کاکائو آشنا بودند اما درواقع این مایاها بودند که ماده خام شکلات را با مواد دیگری مثل آب، عسل و آرد ذرت مخلوط کردند تا از آن نوعی نوشیدنی به‌دست بیاورند.
دکمه آسانسور را می‌زنید و درعرض چندثانیه مسافت زیادی را بدون زحمت طی می‌کنید. درود به علم و فناوری روز! اما صبر کنید، آسانسور اختراع زمان ما نیست. رومی‌ها سیستم‌ بالابر پیچیده‌ای داشتند تا حیوانات وحشی را برای اجرای نمایش جنگیدن به کف «کولوسئوم»، تماشاخانه معروف‌شان، برسانند. این آسانسورها البته با نیروی انسانی کار می‌کردند اما به‌هرحال ایده جابه‌جایی عمودی به زمان رومیان باستان برمی‌گردد که بعدها تکمیل می‌شود و به زمان ما می‌رسد.
شب‌ها بدون مسواک زدن خواب‌تان نمی‌برد؟ صبح‌ها تا مزه خمیردندان نعناعی دهان‌تان را پر نکند، احساس تمیز و شاداب بودن نمی‌کنید؟ خب مصریان باستان در این تجربه با شما شریک‌اند. عجیب به‌نظر می‌رسد ولی آن‌ها بودند که خمیردندان را اختراع کردند؛ ترکیبی بسیار تندوتیز از سنگ نمک، نعناع، گل زنبق خشک و فلفل که برای تمیز کردن دهان و دندان به‌کار می‌رفت.
فکر می‌کنید قدمت عمل جراحی بینی چقدر باشد؟ خب از آن چیزی که تصور می‌کنید، باید عقب‌تر بروید؛ آن‌قدر که به قرن ششم پیش از میلاد برسید. در هند، بسیاری از مجرم‌ها با بریدن بینی، مجازات می‌شدند و جامعه هند در آن زمان به جراحی ترمیمی بینی نیاز زیادی داشت. یک پزشک موفق، با برداشتن بخش‌هایی از گونه و پیشانی بیمارانش، برای آن‌ها بینی جدیدی درست می‌کرد.
خراسان
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تمدن، جامعه، جنگ، ماسک، مدرسه ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو