بانوی کارآفرینی که برای زنان زندانی شغل ایجاد می‌کند

مهوش صابری از بانوان کارآفرین تهرانی است که یکی از زیباترین اقدامات او در عرصه تولید ، ایجاد شغل برای زنان زندانی است .
بانوی کارآفرینی که برای زنان زندانی شغل ایجاد می‌کند
1401/10/03 - 14:10
تاریخ و ساعت خبر:
143795
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران- رویا رضایی کار و کارآفرینی برای زنان آنهم زنان سرپرست خانوار یا زنان زندانی که هر کدام به نحوی چشم خانواد ه بر دستان آنها دوخنته شده است تا با اندک درآمدی کمکی به گذران زندگی خانواده شود یا حتی حس ارزشمند بودن را به آنها القا کند .هر چند زنان کارآفرین در جامعه ما کم نیستند اما شاید کمتر کسی باشد که به صورت کاملا برنامه ریزی شده و رسمی برای زنان زندانی دغدغه کارآفر ینی داشته باشد.
یکی از این بانوان خیر مهوش صابری است . بانوی تهرانی که با جان و دل در این عر صه وارد شده است ، گفت وگو با این زن کارآفرین نه تنها خالی از لطف نیست بلکه می تواند پاسخ گوی سؤال بسیاری علاقمند به فعالیت در این عرصه باشد.
- خانم صابری عزیز لطفا از فعالیت های خودتان برای ما بگویید.
من فعالیت کارآفرینی را از حدود سی سال پیش آغاز کردم، در این مدت سردی و گرمی روزگار را چشیدم و تجربیات فراوانی به دست آوردم.
یکی از شیرین ترین تجربه های کارآفرینی من تفاهمنامه ای بود که میان موسسه خیریه ام به نام «اندیشه رشاد»، قوه قضاییه و انجمن حمایت از زندانیان بسته شد تا تعدادی از بانوان زندانی با دریافت رای باز، مدت حبس و محکومیت خود را بیرون از زندان سپری کنند و در کنار خانواده و فرزندان خود باشند.
- کمی راجع به این بانوان زندان رأی باز برای ما توضیح دهید.
زندانی رای باز یعنی اینکه زندانی جایگزین حبس دارد و میتواند بجای زندان در کارگاهی مشعول بکار ویادگیری مهارت باشد وهمزمان مانند یک فرد ازاد بعد از پایان کار در کنار خانواده وفرزندان باشد ۰
اولین گروه آنها، شامل ٢۵ نفر از مادران و دختران جوان بودند که جرائم مختلفی داشتند و حکم حبسشان بین ٤ تا ٢٠ سال بود. حالا تعداد بیشتر شده‌، با هم بر سر سفره مینشینند و غذا می‌خورند، حتی صندوق پس‌انداز هم بین خودشان دارند، تنها شرط ماندن‌شان هم رعایت حسن اخلاق و همکاری با هم است.
- از سایر فعالیت های کارآفرینی تان هم بگویید.
من راهبر شغلی کمیته امداد و مسئول پهنه جنوب سازمان های مردم نهاد تهران بوده ام و با توجه به اینکه مسئول موسسه خیریه هستم، مراجعین زیادی برای پیدا کردن شغل دارم.
بانوانی که بنا به دلایل متعدد مانند نداشتن سرپرست، نیاز اقتصادی خانواده، و حتی علاقه شخصی می‌خواهند حرفه ای را یاد بگیرند یا از حرفه ای که بلدند، کسب درآمد کنند.
تلاش من این است که همه این افراد بتوانند به هدف خود برسند، و آنها را در زمینه ایجاد کسب و کار، دریافت تسهیلات، و ارتقای مهارت شغلی راهنمایی میکنم.
در مجموعه بهاران هرندی که توسط موسسه حامیان اندیشه رشاد مدیریت میشود در سال دوم انجام به ساخت نانوایی کترینگ وکارگاه خیاطی کفاشی وتولید ساک ابرار وکارگاه سی ان سی تولید وسایل چوبی مدرن وهمچنین در پناهگاهی که در مرکز بی استفاده بود به جهت تصفیه ای اب باهمکاری مجموعه دانش بنیان تعمیر وراه اندازی نمود وباعث ایجاد اشتعال افراد بهبود یافته در مرکز گردید ۰
- به جز بانوان زندانی، با سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه هم در ارتباط بوده اید؟
بله، من مدیر مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری افراد بهبود یافته محله هرندی تهران هستم و در این مرکز افراد مذکور مهارت شغلی می آموزند و صاحب درآمد می‌شوند.
به این صورت که در مدت اقامت فرد بهبود یافته مددجو با بررسی و مصاحبه انجام شده توسط مددکار در صورتیکه دارای مهارت باشد به کمک مرکز در صورت موجود بودن کارگاه مورد نطر در مرکز مشغول بکار گردیده وحقوق دریافت مینمایید به صورت مزدی کار ود صورت نداشتن مهارت باتوجه به انواع مختلف کارگاه یک مهارت کسب مینمایید تا در زمان خروج از مرکز بتواند در بیرون از مرکز مشعول بکار گردد۰
باوجود ایجاد چنین مراکزی دیگر شاهد افراد معتاد متجاهری که بارها ترک کرده اند ومجددا بدلیل نداشتن مکانی جهت پدیرش ودوران درمان بیماری روحی اسیب میدیدند نخواهیم بود، زیرا این مراکز با پدیرش این افراد باعث بهبود حالشان واشتعال وپدیرش دوباره توسط خانواده وجامعه خواهیم بود ۰
- چه پیامی برای خوانندگان این مصاحبه دارید؟
مسیر کارآفرینی، مسیری سخت و طولانی؛ اما شیرین و خوش عاقبت است. برای من و همه کارآفرینان لحظات سختی پیش آمده که زمین و زمان گفته اند کار را رها‌ کن، اما آن‌چه یک کارآفرین را از سایر افراد متمایز می‌کند، تلاش و ثبات قدم اوست، کارآفرین‌ موفق کسی است که هرگز نا امید نشود و با همه موانع بجنگد تا به پیروزی برسد.
لحظه ایجاد شغل برای یک انسان، یا باز کردن گره از زندگی او، لذتی دارد که با هیچ چیز قابل مقایسه و معاوضه نیست.
ممنون از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، ان شالله هر روز موفق تر و موثر تر از روز قبل باشید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کارآفرین، بانوی کارآفرین، کارآفرینان تهرانی، کارآفرینی زندانیان زن، خیرین کارآفرین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو