این مسجد فقط ۱۵ متر مساحت دارد!

شبیه هیچکدام از مساجدی که می‌شناسیم نیست. نمای ظاهری آن به اتاقکی کوچک شبیه است که با دیوارهای کاهگلی در محاصره آپارتمان‌های اطراف باقی مانده است. مسجد حر بن ریاحی تنها ۱۵ متر مربع مساحت دارد، اما خاطرات هزاران نفر از اهالی محله امامزاده قاسم(ع) را در دل خود نگه داشته است.
این مسجد فقط ۱۵ متر مساحت دارد!
1401/10/28 - 11:00
تاریخ و ساعت خبر:
144560
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران -  ماجرای ساخت آن هم شنیدنی است. ۹ دهه پیش وقتی که در محله امامزاده قاسم(ع) خبری از آپارتمان، برج و خیابان‌کشی‌های امروزی نبود، جمعی از کشاورزان و اهالی قدیمی محله این اتاقک را برای انجام فرایض دینی بنا کردند.
 این اتاقک کوچک، خیلی زود به محلی برای دورهمی کوچک اهالی باصفای امامزاده قاسم(ع) تبدیل شد. آنها در مسیر رفت و آمد به باغ‌ها و مزارع خود سری به مسجد کوچک محله می‌زدند، نماز می‌خواند و گاهی هم مجلس روخوانی قرآن داشتند. اگرچه دیگر، خبری از آن باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و سازندگان مسجد نیست، اما هنوز هم می‌شود با تماشای کتاب‌های قرآن، رحل‌ها، کتاب‌های ادعیه، خوشه‌های رنگارنگ تسبیح و جانمازهای سنتی که در چهارگوشه این اتاقک چیده شده‌اند به روزگار گذشته آبادی امامزاده قاسم (ع) سفر کرد. ورود به فضای کوچک این اتاقک اما تازه اول ماجراجویی است. دورتادور دیوارهای مسجد پر است از نقاشی‌ چهره‌های درگذشتگان محله؛









موسفیدانی که روزگاری در همین مسجد کوچک نمازخواندند و اکنون چهره در نقاب خاک کشیده‌اند. مسجد حر بن ریاحی، البته هنوز هم پاتوق جمعی از موسفیدان محله است. مثل گذشته‌ها، چراغ نمازخانه را روشن می‌کنند و گاهی برای اقامه نماز فرادا و گاهی هم برای روخوانی قرآن دور هم جمع می‌شوند.








همشهری آنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
برج خاک، کشاورزی، مسجد، نقاشی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو