«چاقی» معضل سلامت کودکان/ «تحرک» موجب رشد و افزایش هوش شناختی می‌شود

کارشناس ارشد روانشناسی درخصوص پیامدهای کم تحرکی در کودکان افزود: اگر انسانی دوران کودکی خود را به سلامت سپری کند در دوره‌های بعدی زندگی خود از آسیب‌های روانی و جسمی_حرکتی کمتری برخوردار خواهد بود.
«چاقی» معضل سلامت کودکان/ «تحرک» موجب رشد و افزایش هوش شناختی می‌شود
1401/11/23 - 11:29
تاریخ و ساعت خبر:
144589
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - «چاقی» یک عامل خطر برای بروز چندین بیماری ویرانگر از جمله دیابت نوع 2، سکته مغزی، حمله قلبی و حتی انواع مختلف سرطان‌ هاست.
به گزارش طنین یاس از گلستان، چاقی یک معضلی است که بیشتر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
چاقی یکی از عواملی است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. کودکان مبتلا به اضافه وزن باید از رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن خود استفاده کنند.
برای آشنایی بهتر از معضل چاقی و پیامدهای کم تحرکی در کودکان گفت و گویی صمیمی با سمیه داداش پور «کارشناس ارشد روانشناسی» صورت گرفت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

سمیه داداش پور در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس گفت: دوران کودکی یکی از حساس ترین و مهمترین دوران زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و این دوران بسیار سرنوشت ساز است که تاثیر به سزایی در زندگی فرد دارد.
کارشناس ارشد روانشناسی درخصوص پیامدهای کم تحرکی در کودکان افزود: اگر انسانی دوران کودکی خود را به سلامت سپری کند در دوره‌های بعدی زندگی خود از آسیب‌های روانی و جسمی_حرکتی کمتری برخوردار خواهد بود.
وی جسم انسان را ظرف روح برشمرد و گفت: مراحل رشد انسان بسیار حائز اهمیت است جسم مانند گلدان برای روح انسان است و حرکت جسمی یکی از عوامل مهم رشد به شمار می‌رود.
داداش پور با اشاره به اینکه کودک برای داشتن رشد مناسب نیازمند حرکت کافی است، ابراز کرد: تحرک در سنین کودکی بسیار مهم است و تاثیر مستقیم با سلامت کودکان دارد.
کارشناس ارشد روانشناسی گفت: تحرک باعث سوخت و ساز بدن شده و متابولیسم بدن را بالا می‌برد از عوامل مهم چاقی می‌توان به کند بودن مکانیزم سوخت و ساز بدن اشاره کرد که سبب می‌شود چربی در بدن کودک ذخیره و تبدیل به چاقی شود.
وی افزود:حرکت کردن باعث تشدید گردش‌ خون و همچنین تشدید ضربان قلب می‌شود خودبه خود غذارسانی در بدن بهتر صورت می‌گیرد.
داداش پور با اشاره به اینکه دفع سموم از طریق حرکت صورت می‌گیرد، گفت: با افزایش حرکت تعرق در بدن ایجاد شده و سموم از بدن دفع می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: دستگاه گوارش یکی از راه‌هایی است که مواد زائد را از بدن دفع می‌کند که در این راستا تحرک بسیار موثر است.
وی افزود: خوردن چیپس و پفک و فست‌فود ها و از طرفی کم تحرکی سبب ایجاد چاقی و اضافه وزن در کودکان شده و دستگاه گوارش با اختلال مواجه می‌شود.
داداش پور تصریح کرد: تاثیر حرکت در تقویت شبکه عصبی و هوش شناختی رابطه مستقیم دارد و خانواده ها در سنین پایین باید مراقب وزن کودکان دلبند خود باشند.
کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه رشد در بستر حرکت اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: تحرک باعث ایجاد رشد و افزایش هوش شناختی می‌شود.
داداش پور از خانواده‌ها خواست تا کودکان را از بستر فضای مجازی دور نگه دارند زیرا کم تحرکی باعث کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش سموم، و کاهش هوش شناختی در کودک می‌شود.
به گزارش طنین یاس، رژیم غذایی کودکان باید متناسب با مقدار اضافه وزن کودکان تنظیم شود کودکان دارای وزن بالا باید خوراکی‌های پرانرژی از جمله شیرینی، چیپس، پفک و انواع فست‌فود ها را در برنامه غذایی خود محدود و برنامه غذایی مناسبی را جایگزین آن کنند.
مصاحبه از سمیرا رجبی

انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
چاقی، سلامت کودکان، هوش شناختی، کم تحرکی ، معضل چاقی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو