در نشست پیشگیری از سقط جنین مطرح شد؛

لزوم ابلاغ سیاست‌های انگیزه بخش برای نگهداری فرزند

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: علاوه بر قانون های محدود کننده سقط جنین، باید سیاست هایی را ابلاغ کرد که انگیزه داشتن فرزند بیشتر شود.
لزوم ابلاغ سیاست‌های انگیزه بخش برای نگهداری فرزند
1401/11/03 - 15:17
تاریخ و ساعت خبر:
144736
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نشست پیشگیری از سقط جنین و پیامدهای آن عصر امروز در مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور برگزار شد.
مسعود عالمی نیسی رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور در این برنامه با بیان اینکه سقط جنین را از دو منظر می‌توان بررسی نمود؛ گفت: یکی بحث حرمت دینی سقط جنین و دیگری سیاست‌های کلان نظام اسلامی است. حتی اگر درصدی از این سقط جنین هم پیگیری شود تأثیر زیادی روی جمعیت کشور می‌گذارد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان به راحتی سقط جنین را هم ممنوع کرد؛ گفت: در قانون این عمل را محدود کردیم، اما باید ببینیم جامعه تا چه حد به این موضوع واکنش نشان داده است. این نشست ذیل برنامه هفتم توسعه است و اگر بتوانیم احکام مناسبی را در برنامه هفتم توسعه در نظر بگیریم و اگر به سیاست‌های ازدواج تاکید کنیم بر موضوع سقط جنین هم تأثیر گذار خواهد بود.
عالمی نیسی با تاکید بر لزوم توجه به راه حل های خلاقانه نسبت به سقط جنین گفت: علاوه بر قانون‌های محدود کننده سقط جنین، باید سیاست‌هایی را ابلاغ کرد که انگیزه داشتن فرزند بیشتر شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور با اشاره به اینکه سقط جنین نشان از سختی و فشارهای موجود در نگهداری فرزند می‌دهد؛ گفت: نمی‌توانیم بگوییم این فشارها صرفاً اقتصادی است اما بخش زیادی از آن مربوط به موارد اقتصادی است. ما باید اقداماتی را جهت کاهش این فشارها انجام دهیم.
بی توجهی به آمار بالای سقط جنین ادامه سیاست‌های تنظیم خانواده است
صابر جباری سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست با بیان اینکه سقط جنین دلایل زیادی دارد؛ گفت: سقط عمدی جنین به دنبال سیاست‌های تنظیم خانواده بوده و حتماً از تبعات آن طرح است. دلیل اصلی سقط جنین عمدی اقتصادی نیست.
جباری افزود: متأسفانه این نظر شکل گرفته است که سقط جنین زیر چهار ماه اشکال ندارد؛ در حالی که ما غلط بودن این مسأله را مطرح کردیم.
وی با اشاره به اباهه گری و ترویج سقط جنین از سوی مراکز علمی خارجی و انگلیسی گفت: این مراکز علمی هستند که حتی با واژه سازی و فرهنگ سازی سقط جنین را انسانی و لطیف نشان می‌دهند. در کشور ما هم درگیر این پروژه هستیم که بخشی از تلاش ما برای مقابله با این واژه سازی هاست. از نظر ما جنین نوزادی است که جز رحم مادر پناهی ندارد. مسائل دینی، جنبه‌های احساسی مادرانه، مسائل حقوقی و خطرات پزشکی سقط جنین به ما کمک می‌کند تا این عمل محدود شود.
وی با اشاره به سامانه بارداری سالم گفت: این سامانه دقیقاً می‌تواند به ما کمک کند تا وضعیت بارداری و زایمان را رصد کنیم. یک مورد سقط جنین هم در کشور اسلامی زیاد است. ما حتی اگر مسلمان هم نبودیم، به دلیل حضور در لبه پرتگاه جمعیتی باید جلوی آمار بالای سقط جنین را بگیریم. وی با اشاره به جمعیت ناباروران گفت:
وی با اشاره به لزوم اتخاذ اقدامات سلبی و ایجابی گفت: بسیاری از شبکه‌های مجازی اقدام به تبلیغ داروهای ضدباروری می‌کنند. چالش اساسی ما این است که قانون گذار در برخی موارد رأی لازم به پزشکانی که اقدام به سقط می‌کنند نمی‌دهد. قضات نسبت به موضوع چندان حساس نیستند و یا اطلاع چندانی از قانون جوانی جمعیت هنوز ندارند.
عالمی تاکید کرد: دو پیشنهاد را می‌توان در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفت به استاندارد سازی و موضوع تقبیح سقط جنین پرداخت من فکر می‌کنم قوه قضائیه با موضوع تقبیح سقط جنین همراه باشد.
محمود عباسی مدرس دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در این نشست گفت: سقط جنین همواره در جهان و در کشورها وجود داشته است؛ باید به این موضوع از تمامی ابعاد پرداخت.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، سقط جنین، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، بارداری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو