گزارشی از کارگاهی با 60 هنر جوی زن

میناکاری؛ هنری که قلب و روح انسان را صیقل می دهد/ جل مشکل مجوز کارگاه های کوچک با ثبت هنر میناکاری

کارگاه میناکاری آن هم از جنس هنرنمایی 60 بانوی هنرجو در کنار مربی کاربلدی که کارآفرینی را چاشنی دست های پرتوان هنری اش کرده است خود قابی زیبا از حضور موفق زنانه در عرصه حفظ هنر - صنعت هایی است که عطر فرهنگ و اصالت یک قوم یا ملت را در خود دارد.
میناکاری؛ هنری که قلب و روح انسان را صیقل می دهد/ جل مشکل مجوز کارگاه های کوچک با ثبت هنر میناکاری
1401/11/15 - 09:12
تاریخ و ساعت خبر:
144825
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از لرستان بسیاری از بانوان خرم آباد با برخورداری از هنرهای گوناگون، در خلق و آفرینش کارها و مشاغل خانگی متنوع، پیشرو و موفق بوده اند؛ بانوانی عفیف و باحیا که در کنار تحصیل علم و تربیت و پرورش صحیح فرزندان در محیط خانه، حضوری فعال و اثربخش در اجتماع داشته و الگوی سوم زن نه شرقی،نه غربی را به نمایش گذاشتند.
به همت بانوان بسیجی خرم آباد تاکنون بیش از ۴۰ مرکز در قالب کارگاه های خانگی، پایگاه محور و مسجد محور راه اندازی شده است که بیش از ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم بواسطه مشاغل موجود کسب درآمد و ارتزاق می نمایند.
زینب امیری؛ مربی و کارآفرین برتر بسیجی در رشته میناکاری برروی سفال ، هنر دکوپاژ و نقاشی زیرلعابی، از سال ۱۳۹۹ وارد این حرفه شده است که با دریافت تسهیلات قرض الحسنه بسیج سازندگی و راه اندازی کارگاهی کوچک تاکنون بیش از ۶۰ نفر از بانوان را آموزش داده و وارد چرخه کار و درآمد کرده است. در ادامه مشروح گفت و گو با کارآفرین برتر لرستانی را در زیر می خوانید:

وی با اشاره به این که علاقه موجب شکوفایی هنر است اظهار داشت: هنر میناکاری، سرشار از ظرافت و زیبایی است یک اشتباه و به نوعی شاید یک لرزش دست ،ساعت ها زحمت کارآموز را هدر می دهد از این رو علاقمندی و پشتکار همراه با دقت پیش نیاز ورود به حرفه میناکاری است.
امیری افزود: در هنر میناکاری، هربار قلم زدن، صیقل دادن قلب و روح انسان را به همراه دارد و این خود آرامش بخش است؛هنر به زندگی انسان روح می بخشد و باعث آرامش فکر و جسم می شود ،وقتی طرح یک بشقاب را میزنم امید در دلم زنده می شود.
کارآفرین لرستانی که مادر ۲ فرزند است عنوان کرد: بیش تر اوقات دختر و پسرم را همراه خودم به کارگاه می برم و در کنار انجام کار، مواظب آن ها هستم؛ شغل و کار مانع شوهر داری ‌و تربیت فرزند نمی شود تنها تلاش و همت بیش تری می طلبد تا موفقیت در مدیریت هر دوی آن ها حاصل شود.

امیری خاطرنشان کرد: در ابتدا و شروع کار قطعا سختی هایی وجود داشت از جمله این که در خرم آباد کوره مناسب پخت میناکاری و فروشگاه های رنگ و لعاب و ابزار نبود البته به سختی یک کوره پیدا شد که متاسفانه کار را به نحوی سوخته شده تحویل می داد و این برای ما قابل پذیرش نبود و تا حدودی ناامیدی کارآموزان را در پی داشت.
وی بیان کرد:مجددا آموزش دکوپاژ روی سفال را شروع کردم، آموزش با استقبال خوبی روبه رو شد و کارآموزهای بسیاری برای یادگیری این هنر ثبت نام کردند.

کارآفرین لرستانی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای محصولات میناکاری و دکوپاژ تصریح کرد: ۴۰۰ میایون ریال، تسهیلات برای تهیه ابزار آلات میناکاری دریافت کردم و توانستم کارگاه کوچک را به یک کوره و تهیه رنگ و لعاب مجهز کنم و این اقدام و حمایت بسیج موجب پیش رفت کارمان شد.
وی در رابطه با نحوه فروش محصولات گفت: در مسیر فروش قطعا مشکلاتی است چون هر سلیقه ای خریدار این هنر نیست؛ بستر فروش بسیاری از محصولات کارگاه از طریق فضای مجازی فراهم است.میناکاری از جمله زیباترین صنایع دستی است که کشورهای اطراف نسبت به خرید این نوع از صنایع دستی با قیمت خوب و متعادل استقبال می کنند و ما درصدد گسترش کار و صادرات هستیم.

به گزارش طنین یاس از لرستان زینب امیری، کارآفرین لرستانی که علاوه بر آموزش و ایجاد اشتغال برای ۶۰ نفر از بانوان در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزش سواد رسانه ای و مدیریت خیریه فعالیت دارد از مسئولان درخواست دارد با ثبت این نوع از هنر و صنایع دستی به عنوان زیرمجموعه ای از دیگر صنایع دستی و صدور مجوز به کارگاه های کوچک از کارآفرینان حمایت کنند.
گزارش: زینب بختیاری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوان کارآفرین، لرستان، میناکاری ، گزارش
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو