کتیبۀ داریوش هخامنشی جعلی از آب درآمد

در حالیکه در اعلام اولیۀ خبر، با اطمینان از اصالت این اثر صحبت شده بود، حالا معلوم شده است که این کتیبه نه ۲۵۰۰ سال بلکه تنها یک سال قدمت دارد!
کتیبۀ داریوش هخامنشی جعلی از آب درآمد
1401/12/15 - 15:18
تاریخ و ساعت خبر:
145740
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - روز چهارشنبۀ گذشته ادارۀ باستان‌شناسی رژیم اسرائیل خبر کشف یک قطعه سفال را داده بود که بر روی آن عبارتی به زبان آرامی شامل نام داریوش پادشاه هخامنشی حک شده است. این اداره اعلام کرده بود که این کشف توسط یک بازدید کنندۀ سایت انجام شده و اصالت آن مورد تایید باستان‌شناسان قرار گرفته است.
اما روز جمعه اعلام شد که قطعۀ کشف شده جعلی است و حکاکی روی آن کار یک کارشناس کتیبه‌های باستانی بوده است. این کارشناس گفته که سال گذشته و در جریان یکی از سفرهایش به منطقۀ باستانی لاچیش، برای آموزش به دانشجویانش دربارۀ چگونگی شکل گرفتن کتیبه‌های قدیمی، این عبارت را بر روی یک قطعه سفال حک کرده و سپس آن را همانجا رها کرده است.









مقامات ادارۀ باستان‌شناسی اعلام کرده‌اند که در شناسایی این اثر نیت سوئی در کار نبوده است. با این حال این یک رسوایی برای این اداره به حساب می‌آید، زیرا در اعلام اولیۀ خبر، آن‌ها اطمینان داده بودند که با بررسی‌های دقیق از اصالت و قدمت اثر اطمینان پیدا کرده‌اند.
فرادید
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باستانی، درآمد، رسوایی، جعلی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو