نقش کلیدی زنان در کسب و کار/ لزوم مانع زدایی از حضور زنان در بازار اشتغال

زنان به عنوان فعالترین قشر در کسب و کارهای خانگی علاوه بر حضور فیزیکی و فروش به صورت مستقیم با شیوه های دیگر و به طور غیر مستقیم نیز فعالیت دارند. نکته مهمی که در این بین می بایست به آن اشاره کرد این است که مانع زدایی از فعالیت و حضور زنان در کسب و کار است.اولین مانع را می توان مانع ذهنی و فرهنگی دانست که به عنوان ریشه ای ترین دلیل تلقی می گردد.
نقش کلیدی زنان در کسب و کار/ لزوم مانع زدایی از حضور زنان در بازار اشتغال
1401/12/24 - 12:50
تاریخ و ساعت خبر:
146041
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مازندران : آنچه که امروزه با آن مواجه هستیم تغییرات و دگرگونی های محیط زندگی است که در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نمود بیشتری پیدا می نماید.
از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ توسعه ‌یافتگی کشورها، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان دارند و نقش این قشر در توسعه همه جانبه، مستقیماً با هدف توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی بستگی به میزان حضور فعال آنان و حمایت از این قشر دارد.
زنان با توجه به مقتضیات زمان دستخوش تغییراتی در سبک زندگی خویش شده اند.حضور پررنگ تر و موثرتر از قبل در صحنه های اقتصادی آنان را توانمندتر از سابق کرده و نقش آفرینی قدرمندانه تری را ایفا می نمایند.
اقتصاد پویاتر و قوی تر مستلزم مشارکت همه جانبه و همگن همه شهروندان می باشد فضای کسب و کار کنونی فارق از هر گونه جنسیت گرایی بستر مناسبی را برای حضور زنان فراهم کرده است.
گسترش فضای مجازی و نفوذ آن در اقتصاد شیوه های نوینی را در کسب و کار ایجاد کرده است که می توان به عنوان مزیت به آن اشاره کرد.
رسانه های اجتماعی و تغییر رویکرد مشتری از خرید حضوری به خرید های اینترنتی شکل گیری آنلاین شاپ ها را منجر گردید.
کسب و کارهای خانگی رونق پیدا کرد و افراد توانستند در بستر دیجیتال محصولات خود از جمله کالا و خدمات را ارائه دهند.
زنان به عنوان فعالترین قشر در کسب و کارهای خانگی علاوه بر حضور فیزیکی و فروش به صورت مستقیم با شیوه های دیگر و به طور غیر مستقیم نیز فعالیت دارند.
نکته مهمی که در این بین می بایست به آن اشاره کرد این است که مانع زدایی از فعالیت و حضور زنان در کسب و کار است.
اولین مانع را می توان مانع ذهنی و فرهنگی دانست که به عنوان ریشه ای ترین دلیل تلقی می گردد.
رویکرد همگن جامعه به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی زنان به عنوان شاخص توسعه یافتگی متضمن ارتقای فرهنگ کسب و کار خواهد بود.
زمانیکه که توان ذهنی اجتماع آماده پذیرش و مشارکت زنان را دارا باشد زنان با تمرکز و توان مضاعفی وارد صحنه کسب و کار می شوند زیرا دیگر نیازی به صرف انرژی برای از بین بردن موانع نداشته و از نظر روحی و روانی آمادگی فعالیت را دارند.
دومین مانع را می توان در بعد دولت و قوانین آن جستجو کرد. حضور زنان نیازمند قوانین بالادستی و تسهیل گرایانه است وجود دید کلان نگر به نقش موثر زنان در اقتصاد دولت را مجاب به تدوین قوانین و مقرراتی می نماید که محیط کسب و کار را برای زنان محیا سازد.
لذا در حوزه کسب و کار زنان مهمترین عامل تفکر زنان جامعه می باشد و تا زمانی که زنان به نقش مثبت خویش واقف نباشند نمی توان انتظار داشت که حضوری شایسته داشته باشند. ترس از شکست یا موانع آنان را به عقب سوق می دهد و اینجاست که چتر حمایتی جامعه بسیار راه گشا خواهد بود.
استمرار و هدفگذاری در زمینه های مختلف کسب و کار (اعم از کسب و کارهای خانگی و صنایع مختلف) که زنان با توجه به تحصیلات و مهارتی که دارند در آن فعالیت می کنند و آموزش هایی که می بینند از جمله مواردی است که شرایط را مساعدتر می نماید.
در پایان با اشاره به توانمندی و هوشمندی زنان و دختران این مرز و بوم در فعالیت های اقتصادی و قدرت مدیریت و اداره کردن محیط کسب و کار آینده ای روشن را برای بانوان متصور بوده و شاهد موفقیت های این قشر از جامعه در عرصه های ملی و فرا ملی خواهیم بود.
زینب شیخ الاسلامی _مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه کسب و کار

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان و کارآفرینی، زنان اشتغال آفرین، نقش کلیدی زنان در کسب و کار، موانع حضور زنان در کسب وکار ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو