شکار صحنه‌ای خیره‌کننده در آسمان شب

عطارد اخیرا هنگامی که به نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید رسید و دنباله بزرگ خود را در آسمان شب نمایان کرد، مانند یک دنباله‌دار دیده شد. یکی از عکاسان نجومی، یک عکس شگفت‌آور را از این نمایش ثبت کرد.
شکار صحنه‌ای خیره‌کننده در آسمان شب
1402/02/11 - 19:46
تاریخ و ساعت خبر:
147634
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عطارد اخیرا هنگامی که به نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید رسید و دنباله بزرگ خود را در آسمان شب نمایان کرد، مانند یک دنباله‌دار دیده شد. یکی از عکاسان نجومی، یک عکس شگفت‌آور را از این نمایش ثبت کرد.
دنباله عطارد عمدتا از یون‌های سدیم تشکیل شده است که در اثر باد خورشیدی و برخورد شهاب‌های کوچک، از سطح سیاره پراکنده می‌شوند. پژوهشگران از سال ۲۰۰۱ در مورد دنباله عطارد اطلاع داشتند و از آن زمان دریافته‌اند که این دنباله براساس نزدیکی سیاره به خورشید، بزرگ یا کوچک می‌شود. دنباله عطارد در اوج خود، حدود ۲۴ میلیون کیلومتر طول دارد که تقریبا ۶۲ برابر بیشتر از فاصله بین زمین و ماه است. دنباله، این فاصله قابل توجه را امتداد می‌دهد زیرا عطارد جو بسیار ضعیفی دارد و نزدیک به خورشید است که باعث می‌شود باد خورشیدی به راحتی بر سطح سیاره تاثیر بگذارد.
شکار صحنه‌ای خیره‌کننده در آسمان شب
به دلایل ناشناخته، دنباله عطارد دقیقا ۱۶ روز پس از حضیض یا نقطه‌ای که سیاره در نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید قرار دارد، از زمین بیشتر قابل مشاهده است. عطارد در اول آوریل به حضیض رسید؛ به این معنی که دنباله آن در ۱۷ آوریل به درخشان‌ترین حالت خود رسید اما در ۱۲ آوریل، «سباستین ولتمر»(Sebastian Voltmer) عکاس نجومی، عکس خیره‌کننده‌ای را از دنباله سیاره ثبت کرد. این عکس در منطقه‌ای نزدیک به اسپیچرن ثبت شد که یک کمون در شمال شرقی فرانسه است.
برای یک ناظر معمولی، دیدن دنباله عطارد بسیار سخت است. به همین دلیل است که دنباله تا قرن بیست و یکم کشف نشده بود اما ولتمر به لطف فیلتر تخصصی که طول موج‌های زرد نور را برجسته می‌کند، توانست از این ستون غول‌پیکر عکس بگیرد. ولتمر گفت: بدون چنین فیلتری، دنباله عطارد تقریبا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.
عطارد تنها جرم آسمانی در منظومه شمسی نیست که دنباله شگفت‌انگیزی دارد. ماه نیز دارای دنباله‌ای است که فقط یک بار در ماه دیده می‌شود. دنباله ماه نیز مانند دنباله عطارد عمدتا از میلیون‌ها اتم سدیم تشکیل شده است.
ایسنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جرم، زمین، سیاره، فرانسه، منظومه شمسی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو