۱۱ حقیقت جالب و خواندنی درباره قطب شمال

مدت زمان زیادی، به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از قطب شمال داستان‌ها و افسانه‌های وحشتناکی از آن روایت می‌شد.
۱۱ حقیقت جالب و خواندنی درباره قطب شمال
1402/02/22 - 16:49
تاریخ و ساعت خبر:
148070
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مدت زمان زیادی، به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از قطب شمال داستان‌ها و افسانه‌های وحشتناکی از آن روایت می‌شد. حتی پس از این که کاوشگران اروپایی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به قطب شمال راه یافتند، همچنان قسمت‌هایی از آن مرموز باقی ماند. در این مقاله ۱۱ واقعیتی که تاکنون در مورد قطب شمال کشف شده است بیان خواهد شد. پس با دیجی رو همراه باشید.
۱- قطب شمال منطقه زمانی ندارد
به غیر از کاوشگران، محققان و گردشگرانی که از قطب شمال بازدید می‌کنند، انسان‌ دیگری در آن زندگی نمی‌کند. و به این دلیل که شهرک‌های دائمی در آن وجود ندارد، به قطب شمال منطقه زمانی اختصاص داده نشده است. افراد در قطب شمال می‌توانند هر منطقه‌ای را که مناسب می‌دانند به عنوان منطقه زمانی خود انتخاب کنند! نزدیکترین مکانی که سکونت دائمی در آن وجود دارد منطقه‌ای به نام Alert است، که یک تاسیسات نظامی است که در ۶۰۰ مایلی به سمت جنوب در جزیره الزمیر در نوناووت کانادا قرار دارد و منطقه زمانی آن با منطقه زمانی شرقی یکی است.
۲- در قطب شمال هیچ زمینی وجود ندارد
قطب شمال اصلا توده زمینی ندارد. در عوض از توده‌های یخی عظیمی به ضخامت ۲ تا ۳ متر تشکیل شده است که در سطح اقیانوس منجمد شمالی شناور هستند. در زیر این یخ‌ها، عمق آب به ۴ کیلومتر نیز می‌رسد.
3- در قطب شمال خورشید هر سال یک بار طلوع و غروب می‌کند!
در قطب شمال یا نور وجود دارد و یا تاریکی است. خورشید حدوداً در اول بهار طلوع می‌کند و شش ماه کامل در آسمان می‌ماند تا این که سرانجام در آخر تابستان غروب می‌کند. در طول زمستان قطب شمال در طول 24 ساعت شبانه روز تاریک است تا این که خورشید دوباره در فصل بهار ظاهر شود.
4- دو کاوشگر ادعای کشف قطب شمال را دارند
در اوایل قرن بیستم، قطب شمال که یکی از آخرین مکان‌های کشف نشده جهان بود، کشف شد. در سال 1909 بود که روزنامه‌ها گزارش کردند، دو کاوشگر به صورت همزمان به بالاترین نقطه کره زمین یعنی قطب شمال رسیده‌اند. رابرت ای پیری «Robert E Peary»، کاوشگر مشهور آمریکایی، ادعا کرد که در آپریل 1909 در هشتمین تلاش خود به مقصد رسیده است. اما یک کاوشگر آمریکایی دیگر به نام فردیریک ای کوک «Fredric E Cook» ادعا کرد که او برای اولین بار در آپریل سال 1908 یعنی یک سال قبل از پیری به قطب شمال رسیده است.
علی رغم گزارش‌هایی که این دو رقیب برای اثبات ادعای خود داشتند، تا سال 1988 پیری به صورت گسترده‌ای به عنوان اولین کسی که پا به قطب شمال گذاشته است، شناخته شد. در سال 1988 پس از این که نشنال جئوگرافی تحقیقات مجددی بر اساس داده‌های گزارش شده انجام داد به این نتیجه رسید که پیری شاید برای اولین بار به قطب شمال رسیده باشد اما قطعاً نفر اولی نیست که پا بر قطب شمال گذاشته، و همسفران او یعنی Matthew Henson، Ootah، Seeglo، Egingwah و Ooqueah اولین نفراتی بودند که پا بر قطب شمال گذاشته‌اند به این دلیل که پیری به علت سرمازدگی هشت انگشت پایش باید سوار بر سورتمه می‌بوده است!
5- شوروی اولین اردوگاه تحقیقاتی را در قطب شمال تاسیس کرد
برخلاف قطب جنوب، که از اوایل دهه 1940 ایستگاه‌های تحقیقاتی دائمی در آن تاسیس شدند، هیچ ایستگاه دائمی‌ای در قطب شمال وجود ندارد. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1937 اولین ایستگاه تحقیقاتی موقت خود را در آنجا تاسیس کرد. هواپیماها در ماه مارس آن سال چهار مرد از جمله یک اقیانوس‌شناس، یک هواشناس و یک اپراتور رادیو را روی یخ شناور با ضخامت 3 متر رها کردند و در طول یک سال آن‌ها به مطالعه محیط قطب شمال پرداختند. هنگامی که این اکتشاف به پایان رسید، امدادگران نتوانستند محققان را در همان جایی که رها کرده بودند، پیدا نکردند، بلکه آن‌ها بر روی آب شناور بوده و به دریای گرینلند، یعنی 2600 کیلومتر دورتر رفته بودند! پس از چندین تلاش ناموفق برای نجات آن‌ها سرانجام هر چهار محقق در صحت و سلامت کامل به خانه بازگشتند.
6- بابانوئل در اواسط قرن نوزدهم به قطب شمال نقل مکان کرد!
بابانوئل که همه او را ساکن قطب شمال می‌دانند در واقع به این منطقه هیچ ربطی ندارد! سنت نیکولاس، شخصیت مذهبی قرن چهارم که اسطوره بابانوئل از آن گرفته شده است، اهل شهر Myra در ترکیه بوده است. اما در اواسط دهه 1800، کاریکاتوریستی به نام توماس نست «Thomas Nast» شروع به کشیدن تصاویری از این شخصیت کرد که امروزه او را با این ویژگی‌ها می‌شناسیم: چاق، بامزه و با یک گونی پر از اسباب بازی!
از آنجا که سفرهای ماجراجویانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به قطب شمال در آن دوره توجه جهان را به خود جلب کرده بود، آقای نست هم تصمیم گرفت مکان افسانه‌ای قطب شمال را برای سانتا یا همان بابانوئل انتخاب کند.
7- روسیه با گذاشتن پرچمی در زیر آب‌های قطب شمال ادعای مالکیت آن را دارد
در سال 2007 دو زیردریایی روسی در یک شیرجه رکورد شکن به بستر قطب شمال در عمق 4 کیلومتری زیر سطح اقیانوس منجمد شمالی رسیدند. اما آنچه که باعث این رکوردشکنی بود، هیجان و ماجراجویی نبود، بلکه آن‌ها در این بستر نفت و گاز کشف کردند. همچنین، در کف اقیانوس، زیردریایی‌ها یک پرچم یک متری روسی را که از تیتانیوم مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده بود کاشته و درباره آن چه که تقریباً یک چهارم از ذخایر نفت و گاز زمین را تشکیل می‌دهد، ادعای مالکیت کردند.
روسیه این گونه استدلال می‌کند که قطب شمال صرفاً امتداد رشته کوه لومونوسوف است؛ زنجیره‌ای از تپه‌های زیر آب که از سرزمین اصلی روسیه و در نتیجه قلمرو روسیه گسترش یافته است. از سوی دیگر، دانمارک هم با استدلالی مشابه مدعی است که این منطقه در واقع امتداد گرینلند بوده و در نتیجه جزو قلمرو دانمارک است. در حالی که روسیه این اقدام خود را به عنوان دستاوردی بزرگ جشن گرفت بقیه جهان آن را قبول نکردند. با گذشت بیش از یک دهه، ادعای روسیه در مورد منابع قطب شمال هنوز هم توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.
8- در قطب شمال گیاهان و حیوانات زیادی در مقایسه با سایر مناطق قطبی وجود ندارد
با وجود آب و هوای سرد و متغیر، مناطق قطبی که در اصطلاح به آن شمالگان گفته می‌شود، به طرز باورنکردنی تنوع زیستی دارد. بیش از 21000 گونه گیاهی و جانوری با مناظر بسیار عالی این سرزمین‌ها سازگار شده‌اند و در آن زندگی می‌کنند. اما در قطب شمال، که هیچ زمینی وجود ندارد و جانوران و گیاهان خشکی در آن دیده نمی‌شود، حیات وحش کمتر و نادرتر است. ماهی کاد قطبی، میگو و سخت پوستان در اعماق مختلفی از دریا در زیر یخ زندگی می‌کنند و این در حالیست که عمده گونه‌هایی که بر روی یخ در معرض دید قرار دارند پرندگان مهاجری همچون پرستوهای قطبی، مرغ‌های باران بدبو، کاکایی صخره‌نشین و زردپره برفی می‌باشند.
9- یک ماجراجوی ژاپنی توانست با موتور سیکلت به قطب شمال برسد!
در سال 1987، صاحب فروشگاه موتور سیکلت توکیو و راننده مسابقات موتورسواری، شینجی کازاما، جزیره محل زندگی خود (وارد هانت) را برای رسیدن به قطب شمال با موتور یاماهای TW200 خود ترک کرد. کازاما و 5 نفر از تیم پشتیبانی‌اش 2000 کیلومتر را در شرایطی بسیار سخت (که باعث می‌شد حداکثر سرعت موتور سیکلت از 10 کیلومتر بر ساعت بالاتر نرود) بر روی یخ‌های قطبی سفر کردند. این ماجراجوی ژاپنی 44 روز در سفر بود تا به مقصد رسید. 5 سال بعد در سال 1992 به همین روش به قطب جنوب سفر کرد و تبدیل به اولین و تنها کسی شد که با موتور سیکلت به هر دو قطب رسیده است.









-10- قطب شمال سالانه میزبان مسابقات ماراتون است
از سال 2003 قطب شمال هر ساله در ماه آوریل میزبان ماراتون جهانی جان سخت‌ترین ورزشکاران است. این مسابقه 42 کیلومتری بر روی برف‌ها و پیست یخی برگزار می‌شود که در آن شرکت کنندگان بایستی با شرایط سخت دمایی که طی سال‌های گذشته تا منفی 20 درجه فارنهایت (منفی 29 درجه سانتیگراد) نیز رسیده است با یکدیگر به رقابت بپردازند. رکورد کنونی برای سریع‌ترین زمان پایان رساندن این مسابقه ماراتون متعلق به توماس مگوایر است که در سال 2007 موفق شد مسیر مسابقه را در 3 ساعت و 36 دقیقه طی کند.
11- ظرف 30 سال آینده قطب شمال در تابستان‌ها عاری از یخ خواهد شد!
قطب‌ها با 2 برابر سرعت نسبت به سایر قسمت‌های زمین در حال گرم شدن هستند. هر چه بحران اقلیمی بیشتر می‌شود، دانشمندان امکان از بین رفتن پوشش یخی قطب شمال در کمتر از 30 سال آینده را محتمل‌تر می‌بینند، مگر آنکه انتشار گازهای گلخانه‌ای به سرعت و به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. و از آنجا که تغییرات قطب شمال بر کل زمین اثر می‌گذارد، ذوب شدن فصلی یخ‌های قطب شمال باعث بالا رفتن سطح آب دریاها، وقایع آب و هوایی شدیدتر و تغییرات شدید در الگوی اقلیم و بارش در هر هفت قاره خواهد شد.
دیجی رو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جانوران، روسیه، سازمان ملل متحد، قطب شمال، نفت و گاز ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو