اختلال شخصیت پارانویید چیست؟

یک روانشناس درباره اختلال شخصیت پارانویید توضیح داده که می‌توانید در این مطلب بخوانید.
اختلال شخصیت پارانویید چیست؟
1402/02/25 - 10:27
تاریخ و ساعت خبر:
148242
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نسترن کاظمیان طرهان روان شناس درباره شکل گیری اختلال پارانویید گفت: این افراد غالبا در کودکی تنها، حساس و با روحیه‌ی عجیب و غریب هستند. در کودکی روابط محدودی دارند و توسط همسالانشان مسخره می‌شوند. حداقل یکی از والدین فرد پارانویید بی عاطفه، سختگیر و تحقیر کننده بوده است و کودک همیشه این پیام را دریافت کرده است که مرتکب اشتباهی شده است و سزاوار مجازات است. والدین فرد پارانویید به احتمال زیاد افرادی کمال گرا بوده اند و با دیدن کوچکترین خطایی از کودکشان او را تنبیه کرده اند. ممکن است فرد در دوران کودکی مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته باشد و یا در خانواده‌ای ناسازگار و پر تنش زندگی کرده باشد.
وی درباره ویژگی های شخص پارانویید گفت: ۱) شکاک هستند و فکر می کنند همه میخواهند به آن‌ها صدمه بزنند.
۲) نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند.
۳) حتی اگر تعریفشان کنید باز فکر میکنند مورد تمسخر قرار گرفته اند.
۴) افرادی کینه‌ای هستند و همواره در حال مجادله با دیگران و فاصله گرفتن و رفتن به لاک خود هستند.
۵) پرخاشگر هستند و گا‌ها خطرناک؛ حتی می‌توانند به دیگران اسیب بزنند.
۶) همواره منتظر خیانت هستند و به وفاداری شریک زندگی خود شک دارند.
۷) خودش رو محق و غیر قابل سرزنش میداند. (مکانیسم دفاعی او فرافکنی است.)
۸) عصبی و سرزنشگر و غیر قابل انعطاف هستند.
۹) دارای افکار دوقطبی اند و همه چیز را سیاه یا سفید می‌بینند (افراد پیرامونشان یا در خدمت ان‌ها هستند با علیه انها)
۱۰) گفتگوی منطقی و متقاعد کردن ان‌ها تقریبا غیر ممکن است.
۱۱) نمی‌توانند صمیمیت را تجربه کنند، چون معمولا برای دوستی پیش قدم نمی‌شوند.
۱۲) فکر میکنند خیلی عالی و متفاوت از دیگران هستند و معمولا افرادی تنها هستند.
۱۳) این افراد حس شوخ طبعی ندارند.
۱۴) تمایل به کنترل دیگران دارند.
۱۵) لجاجت و کنایه زنی دارند.
او‌ بیان کرد: گفتگو‌های میان دو نفر غالبا درمورد پارتنر شخص پارانویید است و کمتر راجب خودشان صحبت می‌کنند. چیزی که همسر یک فرد پارانویید را خیلی اذیت میکند مسئله فرافکنی است، اینکه هیچ وقت نقش خودشان را در مسائل نمی‌بینند و همه چیز را از چشم اطرافیان می‌دانند. تقریبا داشتن رابطه عاطفی با شخصی پارانویید غیر ممکن است.
این روانشناس گفت: گا‌ها ما فکر میکنیم طرف مقابل بخاطر دوست داشتن زیاد همواره همراه ماست و ما را تعقیب می‌کند و مراقب ماست، اما این‌ها نشانه‌ی اختلال پارانوئید می‌باشد. فرد پارانوئید، چون فکر می‌کند خیلی عالی است؛ هیچ کسی چشم دیدن او را ندارد و در نتیجه او را مسخره می‌کنند. این نوع اختلال بیشتر در مردان دیده می‌شود. همسر فرد پارانویید همیشه باید ضرب المثل راه رفتن روی پوست تخم مرغ را در نظر بگیرید و مراقب باشد که حساسیت او را تحریک نکند. همسران افراد پارانویید به افرادی افسرده و فاقد حس شوخ طبعی و بسیار محتاط تبدیل می‌شوند.
او‌ تصریح کرد: منشا خشم و خصومت یک فرد پارانویید احساس ترس او از دیگران است. شخص پارانوئید با اینکه خود را فرد خاص و عالی می‌داند ترس این را دارد که، چون فرد بی ارزشی است مورد طرد و تحقیر قرار گیرد. افراد پارانویید عاشق در صورت طرد شدن می‌توانند بسیار خطرناک باشند.
طرهان بیان کرد: برخی انسان‌ها جذب افراد مبهم می‌شوند و کنجکاوی ان‌ها را به سمت افراد پارانویید می‌کشاند، چون افراد پارانویید در ظاهر ارام و اسرارامیز جلوه میکنند. برخی از ما بخاطر تله ایثار در دام این افراد می‌افتیم و وقتی متوجه زخم‌های فرد می‌شویم تمایل دارید که نقش ناجی را بازی کنیم به همین خاطر وارد رابطه با این افراد می‌شویم.
این روانشناس تصریح کرد : برخی از کسانی که جذب افراد پارانویید می‌شوند در کودکی والدین الکلی و اعتیاد داشته اند و در یک فضای پرخاش و بی ثبات رشد کرده اند و به چنین فضایی عادت دارند.
او گفت :توصیه ما به کسانی که با فردی پارانویید در رابطه هستند قطع رابطه می‌باشد، اما اگر طیف پارنویید فرد کم است و به هر دلیلی در کنار این فرد ماندید به توصیه‌های زیر توجه کنید:
۱) توقعات غیر واقعی نداشته باشید. این معضل به زودی حل نخواهد شد، چون مدت طولانی با فرد همراه بوده است.
۲) با شکیبایی در جهت جلب اعتماد محبوب پارانوئید خودتان عمل کنید.
۳) گرچه بسیار سخت است، اما به او خشم نگیرید، چون خشم شما همسر پارانوئید شما را به این نتیجه می‌رساند که به شما هم مثل همه‌ی ادم‌ها نمی‌شود اعتماد کرد.
۴) از رویکرد خودداری از حرف زدن استفاده کنید. بدون گفتن هیچ کلمه‌ای پذیرش غیر مشروط داشته باشید و با همدلی به او گوش دهید و در مورد جزییات با اون بحث نکنید.
۵) در صورت خطر برای شما و فرزندانتان با محبوب پارانوئید خود برخورد کنید. حد و مرز‌هایی قرار دهید که اگر این کار‌ها را انجام دهد او را ترک میکنید.
روانشناس اظهار کرد : لازم است به این مهم دست یابید که افراد با شخصیت پارانویید درمان نمی شوند چون در برابر مراجعه به روانشناس مقاوت دارند و روانشناس را دشمن خود می دانند.
در آخر او گفت: برای ترک رابطه با این افراد حتما امنیت جانی خود را در نظر بگیرید و از دوستان و خانواده خود بخواهید که مراقب شما باشند و از شما حمایت کنند و در صورتی که تهدید شدید به پلیس اطلاع دهید .
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شخصیت پارانویید،روانشناسی،سلامت روان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو