طی اقدامات فرهنگی تبلیغی و حمایتی بسیج جامعه زنان استان خراسان رضوی،

تولید بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ محتوا در حوزه افزایش جمعیت در خراسان رضوی

مسئول بسیج جامعه زنان خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با اقداماتی که در سه محور عملیاتی در حوزه ازدواج، تحکیم خانواده و فرزند آوری داشتیم تاکنون ۲ هزار ۵۴۲ مورد ازدواج، یک هزار و ۱۴۶ مورد پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده و تعداد ۷ هزار و ۸۸۲ مورد هم کمک به تولد در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت داشته ایم که این تعداد فرزند به واسطه اقدامات حمایتی مجموعه بسیج جامعه زنان در سال ۱۴۰۱ متولد شدند.
تولید  بیش از ۷ هزار و ۸۰۰  محتوا در حوزه افزایش جمعیت در خراسان رضوی
1402/02/31 - 11:59
تاریخ و ساعت خبر:
148456
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - رویا حیدرزاده، مسئول بسیج جامعه زنان خراسان رضوی و مشاور فرمانده سپاه امام رضا در امور بانوان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران از خراسان رضوی با اشاره به برنامه های بسیج جامعه استان در موضوع جوانی جمعیت اظهار کرد: باتوجه به اهمیت بالای موضوع جمعیت چندین سال است که در مجموعه بسیج جامعه زنان جزو برنامه های محوری در دستور کارقرار گرفته است و باهدف کلی رسیدن به افزایش نرخ جمعیت و فرزندآوری که بحث بالندگی و جوانی جمعیت را نیز در پی خواهد داشت با سه هدف عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به موضوعات کمک به افزایش نرخ ازدواج، تحکیم و استحکام بخشی نهاد خانواده و موضوع پیشگیری از وقوع طلاق و اجرای اقدامات تشویقی و ترغیبی درحوزه فرزند آوری، تصریح کرد: برای هر کدام از این سه هدف عملیاتی، بسته برنامه های متنوعی پیش بینی شده است که این برنامه ها بتواند ما را به نتیجه و خروجی مطلوب و مدنظر برساند.
حیدرزاده با اشاره به اینکه در اجرای هر کدام از این بسته برنامه ها، موضوع شبکه سازی مردمی مهم است، تاکید کرد: در موضوع تشکیل خانواده و ازدواج در سطح استان خراسان رضوی در قالب هسته "پیوند مهر' تاکنون ۸۶۸ هسته پیوند مهر تشکیل شده که افراد معتمد و متخصص عضو این هسته ها هستند، در موضوع شبکه سفیران جمعیت ۶۵۳ نفر به عنوان سفیر جمعیت یا کنشگر جمعیت فعالیت دارند.
وی در ادامه افزود: مربیان مهارت های زندگی را داریم که هم در موضوع ازدواج و هم در موضوع جمعیت به عنوان مربیان تخصصی جامعه زنان در حال فعالیت هستند، قریب به ۴۰۰ مربی تخصصی در موضوعات مهارت افزایی و توانمند سازی دختران، همسران و مادران در برنامه های مختلف در سطح استان فعال هستند در همین راستا تیم پژوهشی بسیج جامعه زنان بسته های محتوایی را تدوین و تنظیم و در اختیار شبکه مربیان قرار می دهد.
وی با اشاره به رویکرد بعدی اقداماتی که در همین مسیر در سه محور عملیاتی اجرایی شده، اظهار کرد: برنامه های مشاوره ای و تخصصی است که هر کدام از این مشاوره ها با توجه به مخاطبین در ارتباط با ازدواج و بخشی دیگر برای کمک به حل مسائل زوجین و پیشگیری از طلاق در جهت تحکیم بنیان خانواده ها، انجام می‌شود، در ارتباط با فرزند آوری هم مشاوره های تخصصی و پزشکی با هدف تشویق و ترغیب مادران در برنامه ها مورد توجه است.

حیدرزاده در ادامه با بیان اینکه دسته سوم اقدامات رویکرد تبلیغی و ترویجی دارد، افزود: در بخش تولیدات فرهنگی و هم فضای مجازی اقداماتی که انجام می شود برای جریان سازی تبلیغی است که بتواند روی ذهن، فکر و رفتار افراد تاثیر گذار باشد، از دیگر اقدامات ما، برنامه های حمایتی است از تهیه جهیزیه گرفته تا اقلام اساسی که نیاز دارند تا نیازمندی های آنان برای ازدواج جوانان هدف مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه کمک به موضوع اقتصاد خانواده های محروم در بخش بسته های حمایتی در دستور کار رده ها قرار دارد، افزود: در موضوع فرزندآوری نیز حمایت های لازم را داریم از تهیه سیسمونی برای موضوع فرزندآوری تا سبد حمایتی و پیشگیری از موارد سقط جنین با اقدامات حمایتی که با همکاری بسیج جامعه پزشکی که در مراکز نفس حضور دارند در حال انجام است.
مشاور فرمانده سپاه امام رضا در امور بانوان تصریح کرد: حمایت های مختلف معنوی و مادی شامل: بسته های معیشتی، اقدامات پزشکی و درمان، مشاوره های فردی و تخصصی نیز انجام می شود تا به مادران مورد نظر کمک های لازم ارائه شود و آن مادر فرزند خود را حفظ کند، اقدامات حمایتی برای زوج های نابارور هم در دستور کار قرار گرفته است و به هر شکل و در مدل های مختلف اقدامات حمایتی انجام شده و یا درحال انجام است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ برنامه ها باهمان رویکرد مسئله محوری و پیامد نگری در حال ارتقا است، اظهار کرد: در هفته ملی جمعیت امسال با شعار محوری "سهم من از جوانی جمعیت " کلیه برنامه ها در سطح استان در حال انجام است که بعضی از برنامه ها با محوریت پایگاه های مقاومت در سطح محله و بعضی برنامه ها به صورت شهرستانی با محوریت نواحی مقاومت، همراه با اقدامات جریان سازی تبلیغی در سطح استان در حال اجرا است این برنامه ها از ابتدای هفته جمعیت شروع شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان رضوی تصریح کرد: موضوع تبیین وضعیت جمعیت کشور و امیدآفرینی و نقش آفرینی بانوان محور اصلی همایش ها و نشست های تخصصی در این هفته است.
وی در ادامه افزود: معرفی مادران موفق، الگوهای شاخص و خانواده های موفق یکی دیگر از موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته است و علاوه بر شعار محوری "سهم من از جوانی جمعیت" شعارهای؛ شکوه مادری و افتخار پدری نیز جزو شعارهایی است که در برنامه های مختلف هفته جمعیت در حال اجرا است.
حیدرزاده با اشاره به تولیدات مجازی و حقیقی که در سطح نواحی استان در حال انجام است و این محتواها در اختیار رده های مختلف قرار گرفته تا مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: ایجاد قرارگاه های محلی با رویکرد فرزند آوری و جوانی جمعیت که در حال حاضر در سطح استان در حال تشکیل است یک نمونه از این قرارگاهای مردمی"خانواده و جوانی جمعیت" در شهرک رضویه مشهد در همین هفته جمعیت افتتاح شد.
وی به برگزاری جشنواره های مختلف باعناوین؛ مادر و کودک، مزه شیرین مادری اشاره و بیان کرد: در این جشنواره ها فراخوان مردمی جهت مشارکت برای مقالات علمی و پژوهشی و قالب های فضای مجازی مثل: کلیپ، پادکست و موشن در نظر گرفته شده که علاقمندان بتوانند تولیدات خود را در قالب این جشنواره ها ارسال کنند.
مشاورفرمانده سپاه امام رضا در امور بانوان افزود: پویشی در سطح استان در راستای جریان سازی تبلیغی طرح ریزی شده که از هفته جمعیت شروع می‌شود و در طی سال احتمالا به شکل حضوری هم ادامه پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای همان شعار" سهم من از جوانی جمعیت ایران" پویشی با عنوان "نوبت ماست" که در سطح استان برنامه ریزی شده و باهدف مشارکت عمومی و نقش آفرینی هر فرد می تواند سهم خود را با موضوع فرزند آوری مشخص نماید که با این برنامه می‌توان ایجاد انگیزه کرد که رده های سنی مختلف مرد و زن نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند این پویش فعلا به صورت مجازی در حال اجرا است و اگر همه ظرفیت ها پای کار بیایند کنش گران ما به صورت حضوری و خانه به خانه خواهند رفت و این مشارکت خانواده ها را ثبت می کنند.
خبرنگار/ دوست حصار

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان رضوی،رویا حیدرزاده، تشریح برنامه های دهه کرامت، خراسان رضوی، برنامه های هفته جمعیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو