زنان نقشی اساسی در حفظ میراث فرهنگی ناملموس دارند

کارشناس حوزه میراث فرهنگی گفت: در میان شیوه‌هایی متفاوت اما، زنان نقشی اساسی در حفظ و انتقال میراث فرهنگی ناملموس به آیندگان ایفا می‌کنند.
زنان نقشی اساسی در حفظ میراث فرهنگی ناملموس دارند
1402/02/29 - 16:21
تاریخ و ساعت خبر:
148458
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از بوشهر، میراث فرهنگی هر ملت همواره منحصربه‌فرد، غیرقابل جایگزینی و در میان نسل‌ها از ارزش و احترام خاصی برخوردار است چرا که اطلاعات خوبی درباره فرهنگ و تمدن جغرافیایی خود به نسل جدید منتقل می‌کند به همین علت حفظ این میراث نیز از اهمیت بالایی برخوردار است اما زنان در حفظ این آثار چقدر موثر بوده‌اند؟ گفتگویی داشتیم با سکینه سادات موسوی کارشناس حوزه میراث فرهنگی تا به این سوال پاسخ دهند.
وی در ابتدا گفت: وجه تمایز ملت ها از یکدیگر همان هویت فرهنگی است که ریشه در میراث فرهنگ مادی و معنوی دارد.
موسوی با اشاره به دو دسته میراث فرهنگی ادامه داد: میراث فرهنگی به دو دسته ملموس و ناملموس تقسیم می شود؛ میراث فرهنگی ملموس که در موزه ها نگهداری می شود.
وی گفت: اما میراث فرهنگی ناملموس اساسا به صورت شفاهی منتقل می شود و این میراث به بهترین وجه در کودکی اکتساب می شود. کودک اطلاعات بومی را از طریق ارتباط با میراث فرهنگی ناملموس از مادر خود یاد می گیرد و زنان در حفظ و انتقال آن به فرزندان و نسل بعدی نقش اساسی دارند. میراث فرهنگی ناملموس سینه به سینه و شفاهی انتقال می یابد.(آیین ها، جشن ها، گردهمایی ها )
این کارشناس ادامه داد: برای جلوگیری از زوال فرهنگ بومی و ملی کشور در برابر موج جهانی شدن، احیاء و ترویج فرهنگ ناملموس بسیار ضروری است و حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس برای یک ملت، حیات فرهنگی مردم را در پی دارد.
وی همچنین به نقش منحصر به فرد زنان در این عرصه اشاره و تصریح کرد: زنان به عنوان نیمی از هر جامعه‌ای مهمترین حافظان، تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و انتقال دهندگان فرهنگ جامعه می باشند و دارای نقش موثری در توسعه فرهنگی هستند.
آتنا جعفری
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان و حفظ میراث فرهنگی، روز میراث فرهنگی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو