کاهش جمعیت، خطری به وسعت تهدید امنیتی تا کاهش سستم امینی و سلامت جامعه/ مساجد کانون اجرای سیاست های فرهنگی افزایش جمعیت شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مهم ترین ابعاد پیری جمعیت تهدید امنیتی کشورهای اطراف است، گفت:در سنین بالا قدرت باروری در زنان کاهش پیدا می کند و بحث بیماری های عفونی در جامعه ای که جمعیت زیاد باشد مسلما شیوع بیماری های عفونی بیشتر است اما بعضی بیماری های عفونی مثل آبله مرغان در تماس زیاد بهتر است. به دلیل‌ اینکه در جمعیت زیاد سیستم ایمنی جامعه افزایش پیدا می کند.
کاهش جمعیت، خطری به وسعت تهدید امنیتی تا کاهش سستم امینی و سلامت جامعه/ مساجد کانون اجرای سیاست های فرهنگی افزایش جمعیت شوند
1402/03/06 - 11:26
تاریخ و ساعت خبر:
148737
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اصفهان - در گفتگو با دکتر ناظر وضعیت جمعیت از نظر شاخص های جمعیت و آسیب های آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت . وی در این گفت وگو با اشاره به آسیب های کمی جمعیت در جامعه کنونی گفت : کمی جمعیت در تمامی ابعاد موثر است که بعد امنیتی از مهم ترین ابعاد آن می باشد .کشوری که جمعیت مسنی داشته باشد و جوان نباشد مسلما کشورهای اطراف، آن را تهدید می کند.
بعد بهداشت و روان : وقتی تک فرزندی باشد و بیش از حد به آن فرزند رسیدگی شود قدرت دفاعی آن کاهش پیدا می کند ولی اگر فرزند دیگری هم باشد قدرت دفاعی فرزند افزایش پیدا می کند.
بعد مسائل اقتصادی : اگر در جامعه ای نیروی جوان نباشد ، بنابراین صاحب فکر و اندیشه هم نمی باشد و انگیزه دادن به جامعه وجود ندارد.
سیکل معیوب : در سنین بالا قدرت باروری در زنان کاهش پیدا می کند و بحث بیماری های عفونی در جامعه ای که جمعیت زیاد باشد مسلما شیوع بیماری های عفونی بیشتر است اما بعضی بیماری های عفونی مثل آبله مرغان در تماس زیاد بهتر است. به دلیل‌ اینکه در جمعیت زیاد سیستم ایمنی جامعه افزایش پیدا می کند.
رئیس هئیت اندیشه ورز بسیج جامعه پزشکی افزود : همفکری و تعامل اقتصادی در خانواده پرجمعیت بیشتر است. استفاده کردن از تجربیات دیگران بر اساس یک اصول علمی و مشخص و عمل کردن به وظایف خود بر اساس مسئولیتی که داریم می تواند در این زمینه به ما کمک کند.
ناظر بیان کرد: مهم ترین عامل مخالفت خانواده ها با فرزند دوم و چندم بحث اقتصادی است .
وی با اشاره به حدیث امیرالمؤمنین در ادامه گفت : کسی که به فقر دچار شود به چهار خصلت مبتلا می شود ضعف در یقین ، نقصان در عقل ، سستی در دین و کم حیایی در چهره پس از فقر به خدا پناه می برم .فقر دین انسان را ناقص و عقل و انديشه او را مشوش می‌کند. بنابراین مسئله اقتصادی باید با برنامه ریزی، شفاف ، سهل الوصول و ماندگار باشد.
سوءمدیریت در فرزند آوری و تبلیغ در این زمینه و فراهم نبودن شرایط ازدواج ، شغل و مسائل حاشیه ای در کنار آن مثل اعتیاد ، مردم را نسبت به او و او را نسبت به مردم بدبین می کند و میل به ازدواج را کم می کند و در نتیجه فرزند آوری هم کاهش پیدا می کند.
وی اظهار کرد : تبیین درست قوانین شرعی، استفاده از مساجد در برگزاری کلاس های آموزشی، ورزشی و علمی برای نوجوانان و جوانان، ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی ارزان قیمت و سالم ، تغذیه مناسب و حضور دختران و زنان در عرصه های مختلف در جامعه و افزایش روحیه نشاط ، در بحث جمعیت می تواند بسیار موثر باشد.
خبرنگار - زهرا صمیمی
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کاهش جمعیت، پیامدهای فردی کاهش جمعیت، پیامدهای تک فرزندی، پیری جمعیت و تهدیدات امنیتی ، پیری جعمیت و سلامت اجتماعی، سیاستگزاری های جمعیتی، نقش مساجد در اجرای سیاست های فرهنگی افزایش جمعیت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو