نگاه راهبردی کلان به جوانی جمعیت در ایران

نگاه راهبردی در جوانان و دولت باید به گونه ای تقویت شود که به بحث جوانی جمعیت به عنوان یک راهبرد ملی و چشم انداز کلان اجتماعی نگاه شود تا یک امر شخصی و سلیقه ای.
نگاه راهبردی کلان به جوانی جمعیت در ایران
1402/03/08 - 13:12
تاریخ و ساعت خبر:
148849
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گیلان : شهره پوررمضان در یادداشتی نوشت، جوانی جمعیت و داشتن جمعیتی پویا و تاثیر گذار، استراتژی بزرگی است که با قاطعیت می توان گفت در دستور کار بیشتر دولت ها به ویژه در یک سده اخیر قرار گرفته است، اگرچه بحث جمعیتِ زیاد در نگاه تاریخی نیز یک عنصر کلیدی در امنیت و بقای ملت ها و حفاظت از مرزها در برابر هجوم بیگانگان بوده است اما در یک سده اخیر با تقویت قدرت نظامی و تسلیحاتی این اندیشه به ذهن متبادر می شود که برای حفظ امنیت کشور نیازی به تکثیر جمعیت نیست، اما مفهوم جوانی جمعیت و افزایش جمعیت یک بحث بسیار مهم و راهبردی است که در صرفا حوزه امنیت نظامی و دفاعی خلاصه نمی شود.
اگر بنا بر این موضوع بود که می شود به جمعیت به عنوان سپر دفاعی و امنیتی نگاه کرد بدون شک پس از گسترش تکنولوژی نظامی در میان ابرقدرت ها به ویژه از قرن بیستم، کاهش جمعیت در دستور کار برخی دولت های بزرگ منطقه ای و جهانی که از حیث جمعیت غنی هستند، قرار می گرفت،اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تلاش برای کاهش جمعیت در برخی کشورهای جهان در بسیاری موارد جنبه های فرهنگی و سیاسی داشته است تا اقتصادی!
تمایل به آنچه برخی خانواده ها به عنوان آزادی از قید و بند نگه داری از کودک عنوان می کنند برای داشتن زندگی راحت تر و امنیت روانی بیشتر تا برخی کینه های سیاسی برای انتقام جویی از وضعیت سیاسی کشورها را می توان نمودی از این قضیه معرفی کرد‌. این امر مهم به ویژه در ایران و در دو دهه گذشته افزایش روبه رشدی داشته است. در کنار آن، وضعیت بغرنج اقتصادی، تورم بی رویه و بیکاری به ویژه برای دو نسل دهه شصت و دهه هفتاد که در اوج فرزند آوری باید باشند در کاهش جمعیت تاثیر کاملا مشهودی داشته است اما موضوع به همین امر محدود نمی شود. زیرا طبق برخی تحقیقات میدانی ثابت شده که برخی از زوج هایی که تمایل به فرزند آوری نشان نمی دهند در وضعیت رفاه اقتصادی قرار دارند و مشمول معضلاتی چون فقر و بیکاری و کمی درآمد نیستند!
اینجاست که زنگ خطر فرهنگی به صدا در می آید و باید به دنبال ریشه های این معضل اجتماعی بود،نوعی آینده پژوهی و تحلیل درست از عدم ازدواج، زندگی فردی و عدم فرزند آوری و تبعات روانی و اجتماعی ناشی از آن در عصر حاضر بی گمان باید در دستور کار دولت و البته پژوهشگران ما قرار بگیرد. اگرچه به هیچ رو نمی توان از رنج برخی جوانان نسبت به شرایط اقتصادی و بیکاری چشم پوشی کرد اما باید ریشه های روانی کاهش جمعیت را در برخی طیف های مستعد فرزند آوری با جدیت بیشتری بررسی نماییم. نگاه راهبردی در جوانان و دولت باید به گونه ای تقویت شود که به بحث جوانی جمعیت به عنوان یک راهبرد ملی و چشم انداز کلان اجتماعی نگاه شود تا یک امر شخصی و سلیقه ای.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جوانی جمعیت، پیری جمعیت، سیاست های افزایش جمعیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو