ایران گردی ،

تالاب میانکاله بهشهر تجربه دیدنی‌ترین و کم‌یاب‌ترین گیاهان و جانوران دنیا / جزیره ای که بهشت پرندگان دنیا است

۲۰۷ گونه گیاهی در پناهگاه حیات وحش میانکاله شناسایی شده است و پستانداران منطقه محدود به گربه جنگلی، شغال، گراز، روباه، خرگوش، تشی، جوجه تیغی و انواع خفاش و جوندگان کوچک می باشد . اگر به قصد دیدن پرندگان مهاجر به این منطقه می‌خواهید سفر کنید اواخر آبان تا اواخر اسفند ماه بهترین ماه‌های بازدید می‌باشد.
تالاب میانکاله بهشهر تجربه دیدنی‌ترین و کم‌یاب‌ترین گیاهان و جانوران دنیا / جزیره ای که بهشت  پرندگان دنیا است
1402/03/10 - 11:50
تاریخ و ساعت خبر:
148942
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شبه جزیره میانکاله از مناطق دیدنی شهرستان بهشهر در فصل بهار شبه جزیره میانکاله یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده در شمال ایران است.
هر ساله بیش از صدها هزار پرنده مهاجر وارد این منطقه حفاظت شده می‌شوند. شبه جزیره میانکاله به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره (یونسکو) در سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است. حدود پنجاه سال پیش این منطقه از ایران «منطقه حفاظت شده» تعیین شد و هم‌اکنون با عناوین مختلف دیگری مانند پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله نیز در بین مردم شناخته شده است. به دلیل حفاظت‌های صورت گرفته شده، محیط طبیعی آن در وضعیتی تقریباً دست نخورده باقی مانده است. جالب است که بدانیم نیمی از خاویار ایران از آب‌های نزدیک این منطقه صید می‌شود.

موقعیت جغرافیایی شبه جزیره میانکاله
میانکاله شبه‌جزیره باریکی است که از شمال با دریای خزر، از جنوب با خلیج باریک و کم‌عمق گرگان و از غرب با تالاب زاغمرز و مرداب لپوی بهشهر همسایه است. در شرق آن آشوراده قرار دارد که با تنگه باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر همسایه بندر ترکمن است.
مسیر اصلی ورود به میانکاله جاده‌ای‌ست که از نکا به سمت روستای زاغمرز رفته و با عبور از کنار تالاب زاغمرز به میانکاله می‌رسد. مساحت میانکاله در حال حاضر حدود ۶۸ هزار هکتار است اما در طول تاریخ با توجه به پیشروی‌ها و پسروی‌های آب دریای خزر گاهی کمتر و گاهی بیشتر از این بوده و گاه بخش‌هایی از آن نیز به جزیره یا جزایری تبدیل شده‌اند. در شبه‌جزیره میانکاله روستا و سکونتگاه دائمی وجود ندارد اما دامداران در بعضی فصول برای چرای دام‌های خود به آن می‌آیند. از تهران تا این شبه جزیره باید حدود ۳۰۰ کیلومتر می باشد.

شرایط ورود به میانکاله
ورود به میانکاله مجوز کتبی میخواهد که باید آن را از اداره حفاظت از محیط زیست ساری یا بهشهر، تهیه شود که برای فیلمبرداری نیز باید در مجوز قید شده باشد، چرا که دم درب ورودی نیاز به مجوز میباشد و خودروی در بدو ورود و هنگام خروج بازرسی میشود.

پناهگاه حیات وحش میانکاله
پناهگاه حیات وحش میانکاله شامل شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده می‌باشد. در مجموع ۲۰۷ گونه گیاهی در پناهگاه حیات وحش میانکاله شناسایی شده است. از گونه های مهم گیاهی منطقه میتوان از انار وحشی، ازگیل، تنگرس، ولیک، گز، جگن، نی و داغداغان نام برد.

در حال حاضر پستانداران منطقه محدود به گربه جنگلی، شغال، گراز، روباه، خرگوش، تشی، جوجه تیغی و انواع خفاش و جوندگان کوچک می باشد. به علاوه میانکاله دارای اسبی بومی و سرخ رنگ است که معمولا ابلق (دو رنگ سرخ و سفید) نامیده می‌شود.

ماهی‌های معروف میانکاله نیز شامل کپور، کفال، کلمه، ماهی سفید، سوف، ماش و کاراس می‌باشند. در پایان، بهترین فصل برای سفر به شبه جزیره میانکاله فصل بهار است اما اگر به قصد دیدن پرندگان مهاجر به این منطقه می‌خواهید سفر کنید اواخر آبان تا اواخر اسفند ماه بهترین ماه‌های بازدید می‌باشد.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ایران گردی ، طبیعت ایران، طبیعت مازندران، شبه جزیره میانکاله، آشوراده ، خلیج گرگان، بهشت پرندگان مهاجر
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو