مصرف پیاز خام برش‌خورده خطرناک است؟

آیا تا به حال شنیده‌اید که پیاز خام برش‌خورده مانند آهن‌ربایی برای باکتری‌ها عمل می‌کند؟ بسیاری از افراد بر این باورند که پیاز خام بعد از برش خوردن می‌تواند منبع آلودگی‌های زیادی باشد و مصرف آن هم باعث ایجاد مسمومیت غذایی شود. حالا شاید این سوال برایتان مطرح شود که آیا واقعا مصرف پیاز خام برش‌خورده که برای مدتی در فضای محیط باقی مانده، خطرناک است؟ آیا پیاز خام برش‌خورده می‌تواند باکتری‌ها و ویروس‌ها را به خود جذب کند و باعث ابتلای ما به بیماری شود؟! برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، خواندن ادامه
مصرف پیاز خام برش‌خورده خطرناک است؟
1402/03/18 - 17:09
تاریخ و ساعت خبر:
149287
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر الن اشتاینبرگ (متخصص ایمنی مواد غذایی) می‌گوید که این تصور قدیمی از نظر علمی دارای اعتبار چندانی نیست. به‌گفته دکتر اشتاینبرگ، ترکیبات شیمیایی موجود در تک‌تک سلول‌های پیاز از رشد باکتری‌های مختلف پشتیبانی نمی‌کنند. از طرف دیگر، pH پایین، محتوای اسیدی پیاز و پروتئین بسیار کم آن باعث می‌شود که این گیاه، بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها، ویروس‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا نباشد.
از نظر علمی، پیاز حاوی ترکیباتی با خواص ضدباکتریایی است. بنابراین، هنگامی که پیاز خام تکه‌تکه یا خرد می‌شود، ترکیباتی آزاد می‌کند که مانع از رشد عوامل بیماری‌زا می‌شوند. از طرف دیگر، مرکز ایمنی مواد غذایی در دانشگاه جورجیا، براساس مطالعاتی که درباره پیاز خام انجام داده، اعلام کرده است که آب آزاد شده از پیاز برش‌خورده برای ازبین‌بردن یا مهار رشد چندین نوع از میکروارگانیسم‌ها بسیار مفید است (ازجمله میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند باعث شکل‌گیری مسمومیت غذایی در انسان‌ها شوند).
آیا نکته نگران‌کننده‌ای درباره پیاز خام وجود دارد؟
دکتر جف نلکین (متخصص ایمنی غذایی از دانشگاه جورجیا) صراحتا اعلام کرده است که هیچ نکته خاص و نگران‌کننده‌ای درباره پیاز خام برش‌خورده وجود ندارد. تنها نکته این است که پیاز قبل از برش خوردن می‌تواند حاوی آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی‌های خاک یا هوای محیط باشد. بنابراین، به همه افراد توصیه می‌شود که قبل از برش زدن پیاز، حتما آن را به‌خوبی بشویند و لایه رویی پیاز را کاملا جدا کنند و دور بریزند. غیر از این مورد، دیگر توصیه خاصی درباره استفاده از پیاز خام مطرح نمی‌شود.
پیاز خام برش‌خورده تا چه مدت‌زمانی ماندگاری دارد؟
به‌گفته دکتر اشتاینبرگ، نحوه برخورد با پیاز خام مانند سایر میوه‌ها و سبزی‌ها (مثل سیب یا هویج) است. به‌عنوان مثال، شما باید بعد از تماس دست‌ها با پیاز خام و شسته‌نشده، دست‌هایتان را با آب و مایع پاک‌کننده به‌خوبی بشویید. پیاز هم باید مانند سایر سبزیجات قبل از استفاده به‌خوبی شسته و تمیز شود. بعد از شستن کامل پیاز و دور انداختن لایه رویی آن می‌توانید آن را خرد کنید و تا ۷ روز داخل ظرف دربسته درون یخچال نگهداری کنید. این مساله درباره سالادها بسیار مهم است زیرا بعضی افراد گمان می‌کنند که افزودن پیاز به سالاد و نگهداری سالاد در یخچال مساوی با آلوده شدن سالاد است، درحالی که این موضوع از نظر علمی تایید نمی‌شود. تنها نکته درباره پیاز خام برش‌خورده، این است که اگر کوچک‌ترین کپکی در هر قسمتی از پیاز مشاهده کردید، باید تمام پیاز را کاملا دور بریزید.
بهداشت نیوز
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خاک، رشد، سبزیجات، مواد غذایی، ویروس،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو