رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان تاکید کرد؛

واکسن HPV در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گیرد

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، بر ضرورت ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری تاکید کرد.
واکسن HPV در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گیرد
1402/03/18 - 14:18
تاریخ و ساعت خبر:
149289
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سودابه کاظمی، با بیان اینکه نظام سلامت در خصوص آگاهی رسانی و ارائه هشدارهای لازم به افراد جامعه به ویژه جوانان باید جدی تر و مستمر عمل کند، گفت: نکته مهم دیگر در همین راستا دقت نظر جوانان است تا در این زمینه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی را رعایت کنند.
وی افزود: راه اصلی انتقال ویروس HPV، عامل بیماری زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده و ارتباطاتی است که به شکل خاص برقرار می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه واکسیناسیون ضد بیماری زگیل تناسلی در برخی از کشورها جز برنامه‌های الزامی و دستورالعمل‌های کشوری آنان برای پیشگیری از بیماری‌ها قرار گرفته است، گفت: در کشور ما این واکسیناسیون هنوز جز برنامه ملی و الزامات کشوری اعلام نشده و متأسفانه برخی از افراد ناآگاه پس از برقراری ارتباط جنسی و متأسفانه آلودگی با ویروس، نسبت به تزریق واکسن اقدام می‌کنند که اشتباه است و تأثیری ندارد.
کاظمی با تاکید بر اینکه بهترین راه برای مبتلا نشدن خویشتنداری و رعایت موارد پیشگیرانه است و باید دقت داشت که واکسیناسیون ضد ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) مدت‌ها قبل از اولین تماس جنسی باید انجام شود نه اینکه بعد از آلودگی به ویروس و بروز علائم بالینی یا حتی سرطان، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام انجام واکسیناسیون در زمان مناسب است، به همین خاطر طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشتیم درخواست انجمن متخصصین زنان ایران مطرح شد که واکسیناسیون علیه بیماری زگیل تناسلی در فهرست واکسیناسیون کشوری و ملی قرار گیرد.
رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان، گفت: واکسن تولید داخل کارایی و کیفیت لازم را دارد ولی وقتی یک واکسن مهم و ضروری در برنامه ملی واکسیناسیون کشوری نباشد و دسترسی به آن محدود یا قیمت آن زیاد باشد، امکان هر پیامدی از جمله گرانفروشی، قاچاق یا عرضه آن در بازار سیاه به هر قیمت و بدون رعایت زنجیره سرمایی یا هر شرایطی که خارج از نظارت است، وجود خواهد داشت.
کاظمی افزود: پیرو بررسی‌های علمی در کشور استفاده از واکسن تولید شده توسط متخصصان کشور در حال انجام است و کارایی ضروری برای ایمنی زایی در خصوص دو نوع ویروس سویه ۱۶ و ۱۸ عامل مهم بروز سرطان دستگاه تناسلی را دارد.
این فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین، افزود: با توجه به مقالات علمی ارائه شده و اختلاف قیمت زیادی که بین نمونه تولید داخلی و نمونه وارداتی وجود دارد، توصیه می‌شود واکسن ضد ویروس زگیل تناسلی در محدوده سنی اعلام شده تزریق شود.
کاظمی گفت: واکسن تولید داخل دوظرفیتی است و نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی عامل سرطان دستگاه تناسلی را پوشش می‌دهد و از نظر برنامه‌های پیشگیری سرطان دستگاه تناسلی، همین دو ظرفیت اهمیت فراوانی داشته و در اولویت مقابله قرار دارند.
وی افزود: طبق مطالعات انجام شده تأثیرگذاری واکسن داخلی مشابه خارجی است و عوارضی برای آن گزارش نشده است ولی از نظر هزینه تفاوت زیادی دارد.
رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران توصیه کرد که مردم واکسن را از داروخانه بخواهند و به هیچ عنوان از محل‌هایی مانند بازار سیاه دارو (ناصرخسرو) یا سایت‌های اینترنتی و دستفروشان تهیه نکنند، چون باید نظارت دقیق شده تا زنجیره سرما به شکل مناسب حفظ شود و این نکته بسیار حائز اهمیت است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: متأسفانه در بین مردم جو روانی نسبت به واکسن‌های خارجی وجود دارد و تصور می‌کنند نمونه خارجی ارجحیت دارد ولی باید گفت که واکسن HPV تولید داخل مدت‌ها است که استفاده می‌شود و تا کنون عوارضی گزارشی نشده و اثرگذاری لازم را دارد.
ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) بیش از ۱۰۰ سویه مختلف دارد، دو سویه کم خطر ویروس منجر به بروز زگیل در نواحی تناسلی می‌شوند و چندین سویه پرخطر آن باعث ایجاد سرطان‌های ناحیه تناسلی، دهان، حلق و…، می‌شوند. از میان سویه‌های پرخطر دو نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس شیوع بیشتری دارند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
واکسن، سرطان، زنان و زایمان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو