خون دماغ می تواند یک هشدار باشد

اقدامات ساده ای برای درمان و پیشگیری از خون دماغ وجود دارد.
خون دماغ می تواند یک هشدار باشد
1402/03/20 - 10:57
تاریخ و ساعت خبر:
149317
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - جالب است بدانید ترکیبی از هوای خشک و رگ های خونی ریز که سطح داخلی بینی شما را می پوشانند اغلب باعث خونریزی بینی می شوند.
اقدامات ساده ای برای درمان و پیشگیری از خون دماغ وجود دارد و اگرچه خون دماغ آزاردهنده است ، اما معمولاً نگران کننده نیست.
خون ریزی می تواند در یک یا هر دو سوراخ بینی رخ دهد اما معمولاً فقط یک سوراخ بینی را تحت تأثیر قرار می دهد.
بینی شما دارای رگ‌های خونی بسیار ریز است. این رگ ها به گرم شدن و مرطوب شدن هوایی که تنفس می کنید کمک می کنند. رگ ها نزدیک به سطح داخلی بینی شما قرار دارند. وقتی هوا از بینی شما عبور می کند ، می تواند رگ های خونی شما را خشک و تحریک کند و باعث می شود که به راحتی آسیب ببینند یا بشکنند و باعث خونریزی بینی شوند.
اپیستاکسی چقدر شایع است؟
اپیستاکسی شایع است. حدود ۶۰ درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار خونریزی بینی خواهند داشت و فقط حدود ۱۰ درصد موارد آن قدر شدید هستند که نیاز به درمان پزشکی دارند.
چند نوع خون ریزی بینی داریم؟
دونوع خونریزی بینی قدامی و خلفی(پشتی) داریم.
خونریزی قدامی بینی از جلوی بینی در قسمت پایینی دیواره شروع می شود که دو طرف بینی شما (سپتوم) را از هم جدا می کند. مویرگ‌ها و رگ‌های خونی کوچک در ناحیه جلویی بینی شکننده هستند و می‌توانند به راحتی بشکنند و خونریزی کنند. این شایع ترین نوع اپیستاکسی است و معمولاً جدی نیست که در بین کودکان شایع تر است. معمولاً می توانید این خونریزی های بینی را در خانه درمان کنید.
خونریزی بینی خلفی ، خون دماغ خلفی در عمق بینی شماست و رخ می دهد. خونریزی در رگ های خونی بزرگتر در قسمت پشت بینی نزدیک گلو باعث این نوع خون دماغ می شود و می تواند منجر به خونریزی شدید شود که ممکن است از پشت گلو جاری شود. ممکن است برای این نوع خونریزی بینی فوراً به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشیدو این نوع در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.
اگر خونریزی بینی پشتی داشته باشید ، ممکن است مقداری خون از پشت گلو به معده شما تخلیه شود که می تواند باعث ایجاد طعم بد در پشت گلو شود و احساس تهوع در شما ایجاد کند.اگر علائم دیگری هم دارید، ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد ، یک هشدار سلامت است و بهتر است برای معاینه به متخصص مراجعه کنید.
در شرایطی مانند در معرض بوهای تند قرار گرفتن ، در ارتفاعات و هوای رقیق قرار گرفتن(دچار کمبود اکسیژن شدن) استفاده مکرر از اسپری های بینی و داروها برای درمان خارش ، گرفتگی یا آبریزش بینی که چون این داروها - آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها - می توانند غشای بینی شما را خشک کنند.
سایر علل که با شیوع کمتر باعث خونریزی بینی می شوند ، عبارتند از : مصرف الکل ، اختلالات خونریزی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند ، فشار خون بالا ، تصلب شرایین ، جراحی صورت و بینی ، تومورها و پولیپ بینی ، ترومبوسیتوپنی ایمنی ، لوسمی ، تلانژکتازی هموراژیک ارثی و بارداری.
اگر خون دماغ شدید سرتان را در وضعیتی بالاتر از قلب‌تان نگه دارید. کمی به جلو خم شوید، این کار از جاری‌شدن خون به عقب و ورود خون به داخل گلو جلوگیری می‌کند.
همچنین می‌توان از یک دکونژستان (ضداحتقان) نظیر اکسی متازولین در هر دو حفره بینی استفاده کرد. سپس حفرات بینی را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، محکم ببندید و از دهان تنفس کنید.
توجه کنید در صورتی که لزوم داشت و به دفعات خون دماغ شدید و این اتفاق بدون دلایل بیرونی مانند دست در بینی کردن یا ضربه وارد شدن به بینی بود ، پیشنهاد می‌شود به پزشک مراجعه کنید.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
درمان،خون دماغ،پزشکی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو